Macbook - sätta in snabbare hårddisk och mer minne

Permalänk

Macbook - sätta in snabbare hårddisk och mer minne

Hej, jag har gått och väntat på att de skulle uppgradera 12" Powerbook ett tag nu, och nu har den ju ersatts av en 13" Macbook. Den är i min mening inte lika snygg som min gamla powerbook var, men jag vill ha en portabel maskin som rullar Mac OS X.

Man kan inte välja en 7200 RPM-disk som standard på Applestore, så därför funderar jag på om man kan köpa en 7200 RPM:are löst och sätta in, borde detta fungera? Och isf. är det en sånhär jag skall ha?

Länk till komplett

Och vad gäller minne, duger 2 st moduler utav dessa?

Länk till komplett

edit: uppdaterat minnet till 667 MHz

Tack på förhand

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Om du pratar om att byta hårddisk i en Macbook är det superlätt. Kolla på Macbook-tråden på www.99mac.com där finns en hel uppsjö av duktiga mac-användare.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Hårddisken ska nog passa, men minnet ska nog vara ett med FSB på 667mhz.

Permalänk
Medlem

Tänk på att 7200RPM-diskar låter en hel del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Tänk på att 7200RPM-diskar låter en hel del.

"And best of all, our tests show that there is only a negligible increase in power consumption, noise, and heat."

http://www.laptoplogic.com/resources/detail.php?id=16&page=6&...

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [!]
Hårddisken ska nog passa, men minnet ska nog vara ett med FSB på 667mhz.

ojdå, missade det, uppdaterat nu iaf, det var samma pris på dem. Tack!

edit: Verkar vara riktigt smidigt att byta RAM och Hårddisk på en Macbook, 50 sekunders video som visar hur:
http://www.youtube.com/watch?v=8c6ckjy-gdY&eurl=http%3A%2F%2F...

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
"And best of all, our tests show that there is only a negligible increase in power consumption, noise, and heat."

http://www.laptoplogic.com/resources/detail.php?id=16&page=6&...

När jag bytte från en 4200RPM till en snabbare disk valde jag mellan 5400RPM och 7200RPM.
En stor ljudskillnad visste jag att det skulle bli från min nästan helt tysta dator. Jag provlyssnade båda och precis som man kan tänka sig har 7200RPM ett ganska störande högfrekvensljud. Så det fick bli en 5400RPM.

Permalänk
Medlem

satte in en 7200rmpare i min ibook, funka skitbra och det blev ingen märkbar skillnad på ljudet

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

Köp INTE valueselect minnen, dom funkade inte alls med min MacBook Pro, det är flera som har haft problem med dom. Och det är väl i princip samma hårdvara i macbook och macbook pro, forutom grafikkortet.

Satsa på bra minnen är mitt tips.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

macoteket har ju minnen som funkar... kostar lika mycket som de på komplett... detta är min rekommendation.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Köp INTE valueselect minnen, dom funkade inte alls med min MacBook Pro, det är flera som har haft problem med dom. Och det är väl i princip samma hårdvara i macbook och macbook pro, forutom grafikkortet.

Satsa på bra minnen är mitt tips.

tack för det tipset! Precis vad jag behövde höra för att inte göra bort mig när det blir aktuellt..

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Crucial när det gäller att köpa minnen till Macen. Har handlat av dem i flera års tid nu till diverse Macar, fungerar perfekt! http://www.crucial.com/eu/index.asp

Permalänk
Medlem

Hur är det med TwinMOSminnen, med tanke på att de "bara" kostar runt tusingen?

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=316533

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
macoteket har ju minnen som funkar... kostar lika mycket som de på komplett... detta är min rekommendation.

Du glömde nog moms.

Permalänk
Medlem

om man skulle byta hårddisk, funkar vilken 2,5" sata disk som helst eller ska det vara nått speciellt märke?

Visa signatur

MacBook 1,83 GHz 512mbRam 80gig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [!]
Du glömde nog moms.

mmm... skit också.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decay
om man skulle byta hårddisk, funkar vilken 2,5" sata disk som helst eller ska det vara nått speciellt märke?

SATA är ju en standard så det borde funka med vilket märke som helst såvida den får plats i den dära lilla metallramen som håddisken ligger i.

/Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [!]
Du glömde nog moms.

Nej priset är ink moms, från sidan "Priserna är inkl moms. Frakt tillkommer"

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
När jag bytte från en 4200RPM till en snabbare disk valde jag mellan 5400RPM och 7200RPM.
En stor ljudskillnad visste jag att det skulle bli från min nästan helt tysta dator. Jag provlyssnade båda och precis som man kan tänka sig har 7200RPM ett ganska störande högfrekvensljud. Så det fick bli en 5400RPM.

Fast det är inte något allmännt bla alla 7200RPMs hdds (att vara högljuda), skillnaden mellan märken kan vara otroligt stor. Gäller bara att kolla upp vilka som har ligger bäst till för tillfället, sedan så får man ju också räkna med måndags exemplar.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk

Dessa minnen: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533 skall fungera bra i MacBooken. De kostar ju strax under tusenlappen också.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Hur är det med TwinMOSminnen, med tanke på att de "bara" kostar runt tusingen?

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=316533

jag har 2st sådana minnen i min macbook och det funkar kanon.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

OK, eftersom det snackas utrustning och tillbehör till Macbook.

Finns det ingen möjlighet att få superdrive till 1.83ghz varianten?
(Jag har egentligen ingen nytta av den lilla prestandaökning som det innebär att ta den större.)

Sen, funkar det med bara ett minne i burken eller måste det vara två st moduler? (Köpa en GB-sticka nu och en lite senare)

Sen att byta hårddisken, vore ju kanon om nån som har mer kunskap än mig kunde lista de diskar som passar in i chassiet.

Det skulle vara riktigt bra att veta då beställning troligen kommer att läggas riktigt snart!

Permalänk
Medlem

nej, du kan inte få 1,83 Ghz modellen med superdrive, inte standard från apple. man kan säkert byta ut den som sitter där mot en superdrive, MEN det lär bli dyrare än att köpa 2 Ghz modellen som har superdrive. tycker det är lite synd, då jag inte heller anser mig behöva de där extra 170 Mhz:en. men jag vill ha superdrive, så fick bli 2 Ghz modellen.

minne, javisst kan du köra med bara ett, eller köra med ett 1 Gb o ett av 256 minnena du får med. kommer funka, dock inte med samma prestanda som om du kör 2 lika minnen. men skillnaden blir nog inte SÅ stor som vissa tillverkare vill få det till, beror på vad man kör.
DOCK ska de två minnena var lika minnen, helst från samma tillverkare osv. om jag förstått det rätt.

vad du kan ha för hårddisk, ja 2,5" hårddisk med SATA. finns inte så många o välja på. men några finns det. vet att nån av de större modellerna av nått märke är lite tjockare o inte lär gå i. men annars äre rätt fritt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

minne, javisst kan du köra med bara ett, eller köra med ett 1 Gb o ett av 256 minnena du får med. kommer funka, dock inte med samma prestanda som om du kör 2 lika minnen. men skillnaden blir nog inte SÅ stor som vissa tillverkare vill få det till, beror på vad man kör.
DOCK ska de två minnena var lika minnen, helst från samma tillverkare osv. om jag förstått det rätt.

Alltså det funkar med bara ett minne att köra, funkar även med två olika men jag får inte den optimala prestandan som tillverkarna vill få det till.. Har jag förstått det rätt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

vad du kan ha för hårddisk, ja 2,5" hårddisk med SATA. finns inte så många o välja på. men några finns det. vet att nån av de större modellerna av nått märke är lite tjockare o inte lär gå i. men annars äre rätt fritt.

Får kolla in denna punkt lite närmare, vill ha ganska stor disk och jag tycker inte att apples priser är riktigt rimliga för dessa diskar.
Sen kan man väl kanske göra en extern disk av den som medföljer då?

Sen tänkte jag göra som så att ställa in datorn jag har nu som filserver, hur funkar det att styra den med en Macbook? Nåt speciellt program för det eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mieron
Alltså det funkar med bara ett minne att köra, funkar även med två olika men jag får inte den optimala prestandan som tillverkarna vill få det till.. Har jag förstått det rätt?

ja, du kan köra bara ett 1 Gb, eller ett 1 Gb o ett 256 Mb. dock blir det i båda fallen lite långsammare än om du kör 2x256, 2x512 eller 2x1024 Mb. hur mycket långsammare beror på program osv. i vissa spel har det visat sig att det kan vara upp till 30% typ, om inte mer, medans i vissa program har dial channel visat sig bara ge en 4-5 % vinst. så allt beror på vad man gör. men som sagt, köpr du datorn med 512 mb, så får du ju 2x256 Mb. säg då att du köper till ett 1024 Mb minne, så kan du ju lika gärna köra med det + ett 256 minne du fick med, 1,25 är ju bättre än 1 Gb, o då du ändå inte får dual channel kan du ju lika gärna köra med de två. dock sägs det att vill man köra dual channel ska man helst ha 2 lika minnen från samma tillverkare, men de har ju kvar sina minnen i sitt sortiment ett tag så lär ju inte vara nå problem. vet inte helelr hur viktigt detta är, att det är från samma tillverkare osv alltså. jag ä ingen expert på sådant.

Citat:

Får kolla in denna punkt lite närmare, vill ha ganska stor disk och jag tycker inte att apples priser är riktigt rimliga för dessa diskar.
Sen kan man väl kanske göra en extern disk av den som medföljer då?

apples priser på vare sig minnen eller hårddiskar är inte så rimliga, då man visserligen får betala lika mycket för nya disken, som man får i vanlig handel, men då får du inte med orginaldisken. men det beror på, om man går från 60 till 80 Gb är de riktigt prisvärda, det är när man väljer till 100 och 120 Gb diskarna som det börjar bli dyrt. men som sagt, det är helt vanlig 2,5" SATA disk. är som sagt nån modell som är lite tjockare, har jag läst men tror det var nån av de större diskarna. men är ju bara kolla specarna på diskarna. hitatr du t.ex. en 200 Gb disk som är lika stor i måtten, lika tjock som 60 och 80 Gb diskarna så kommer disken att funka. 7200 varvare skulle jag kanske vara försiktig me då datorn är varm nog som den är. men jag kanske har fel, kankse inte är så att en 7200 varvare är varmare än en 5400 varvare.

Citat:

Sen tänkte jag göra som så att ställa in datorn jag har nu som filserver, hur funkar det att styra den med en Macbook? Nåt speciellt program för det eller?

inget bra svar på det, dels då jag inte håller på med sådant, o dels för att ja inte vet om du kör windows,linux eller bsd osv nu men finns garanterat nån här som kan svara på det, annars finner du nog svart på www.99mac.se

ursäkta om mina svar ä lite röriga, men ja är lite trött

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mieron

Sen tänkte jag göra som så att ställa in datorn jag har nu som filserver, hur funkar det att styra den med en Macbook? Nåt speciellt program för det eller?

Kör du Windows 2000, 2003 server eller liknande, så har ju de terminal services eller remotdesktop, vilket det finns en macklient till från microsoft, dock vet jag inte om den är Universal, men det kommer la annars.

Om du kör en Unixserver så är det ju ssh som gäller.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Vilken djungel, orkar verkligen inte sätta mig in i minnenas förlovade värld. Har iaf lyckats köpa fel, så om någon skulle kunna länka till ett 1GB-minne som passar en MacBook och säljs på Webhallen så skulle jag uppskatta det (Webhallen eftersom då kan jag köpa det samtidigt som jag är och byter det felaktiga). Gärna så billigt som möjligt.

Cheers.

Permalänk
Medlem

hmm, kingston är jag ganska säker på att de ska funka, MEN de är ju inte så billiga.
går inte att häva köpet? du har ju faktiskt 14 dagars öppet köp. så beställer du Twinmos minnena från komplett, som funkar och är MYCKET billigare: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=316533

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hmm, kingston är jag ganska säker på att de ska funka, MEN de är ju inte så billiga.
går inte att häva köpet? du har ju faktiskt 14 dagars öppet köp. så beställer du Twinmos minnena från komplett, som funkar och är MYCKET billigare: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=316533

Jorå, går att lämna tillbaks. Gör så istället då. Cheers again.