Permalänk
Medlem

hur fixa trasig gänga?

tja, skulle pilla om gängorna på undersidan av mitt gamla graffe för att byta kylning, stressade lite och drog sönder 2 st av 4 på de skruvarna på graffets "backplate" om ni fattar vad jag menar...

skruvarna är drygt 3mm i diameter och har försökt foga fast mindre skruvar i hålen med loctite för att skruva ur, men det håller inte...

har några idéer på vad man kan göra för att få upp skruvarna när de är så små..?

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Är det skruvar du 'dragit av' eller är det gängorna som inte håller?

Det bästa som finns för att frigöra skruvar i kärvande gängor är att kyla ordentligt, sedan försöka knacka ut återstående del av skruven med lämpligt verkyg.

Lycka till

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Annars finns det gängtejp ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

http://www.tbreak.com/reviews/imageview.php?image=10376

skruvarna jag menar syns i mitten av backplaten, lite för små för gängtejp eller hur? förstår inte riktigt hur jag ska kunna få loss dem på det sättet...

EDIT: är lite lost i lingon, det jag menar är att krysspåren på ovansidan av skruvarna är trasiga... alltså går de inte att skruva ur...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk

ta en polygrip eller liknande och vrid?

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Annars finns det gängtejp ^^

Tror du har missuppfattat vad gängtejp är tillför.

Gängtejp är till för att få gängorna täta när man tillexempel skruvar fast en vattenslag vid en spridare eller liknande. Detta för att det inte skall kunna läcka tillexempel vatten mellan gängorna och orsaka mindre läckage.

Så nu har farbror duktig gjort sitt för idag också.

Edit: Lade till ett litet, men ack så viktigt "inte".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av east_lake
Tror du har missuppfattat vad gängtejp är tillför.

Gängtejp är till för att få gängorna täta när man tillexempel skruvar fast en vattenslag vid en spridare eller liknande. Detta för att det inte skall kunna läcka tillexempel vatten mellan gängorna och orsaka mindre läckage.

Så nu har farbror duktig gjort sitt för idag också.

Edit: Lade till ett litet, men ack så viktigt "inte".

" ^^ "

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
" ^^ "

My bad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
ta en polygrip eller liknande och vrid?

skruvhuvudet är typ 1 mm tjockt, finns liksom inget att greppa...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Kan man "dra" ut med en tång?

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Kan man "dra" ut med en tång?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morna
skruvhuvudet är typ 1 mm tjockt, finns liksom inget att greppa...

sorry

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
sorry

Jo... men om man tar en avbitare då? Då kan man lixom komma under.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Försök att löda på en bit som du kan greppa om.

Visa signatur

Amd64 Venice 3000+ @ 9*266
Asus A8V-E Delux/ Som inte vill sammarbeta
Ati X800Xl 400/490 @ 439,71/546.75

Permalänk
Medlem

Testa att ta en liten nålfil eller ett bågfilsblad och fila ett spår över hela skruvskallen. Sedan får du ur dem med en vanlig mejsel.

Annars kan du ta en muttertång och nypa över hela skruvskallen. De brukar kunna komma åt även små skruvar.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Normalt bruka man såga/borra bort skallen på skruven, använd en dremmel.. Sedan kommer man år skruven i flänsen med en tång och kan få bort den. Det är lättare att använda våld när man bara har en fläns jämfört med ett 3000:- grafikkort.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

men är det inte bara att borra bort skruven med en 3mm borr...du kommer då förståss behöva köpa en ny kylare men graffekortet kommer inte ta någon skada.... bättre att köpa ny kylare ist föt ett nytt kort...dock att försöka med tång känns lite farligt....alldeles för lätt att slinta och då kan det bli olyckligt

men ta det försiktigt och lycka till.

//Stefan

Permalänk
Medlem

Inte behöver du en ny kylare. En ny skruv ja, men inte en ny kylare.. Kör hårt!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

liten stjärnmejsel + superlim?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

jag hade ett liknande problem med mitt gfx.. men det löste sig då jag i samma veva hade tappat bort alla mina standard skruvar å gick på classe å köpte en såndär påse med elektronik skuvar.. tog bara papp-brickorna som följde med, det kirrade biffen

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
liten stjärnmejsel + superlim?

borde funka prima... så länge den inte sitter som berget.. :P...
ZecretWs förslag är ju då lämpligt.

ignorera mitt tidigare inlägg då det är en ganska dålig ide i detta sammanhang...

//Stefan

edit:

Permalänk

om du vågar så ta ett smalt borr, och borra rakt igenom skruven så får du loss den, dock ganska riskabelt om man inte vill förstöra grafikkortet :/

Permalänk

Borra ur skiten, och gänga nytt... skulle jag ha gjort..

och för att citera någon där uppe angående att "kyla" metallen är raka motsatsen... Sitter mitt emot en fysiolog som hävdar att sitter någon metall fast i annan metall är det VÄRME som lösgör och förslappar vilket gör det mer skruvvänligt...

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Medlem

nej ja håller med bogg ta en stjärnmejsel och sedan lite superlim på skruvhuvudet sedan bara att skruva ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W