Seagate, tickande ljud, krasch och boom

Permalänk
Medlem

Seagate, tickande ljud, krasch och boom

Ja, då får man ställa sig till den skara som råkat ut för hårddiskkrasch. 1 st Seagate Barracuda (P)ATA 7200 200GB 8MB stod och tickade imorse. Försökte läsa data från den men då tickade den riktigt högt. Dödade boxen och bootade om. Disken hittades inte i BIOS. Gråt och tandagnisslan 0550 på morgonen väckte tydligen käringen Tycker det är konstigt att den rasar bara efter drygt ett år. Disken har suttit i en 5,25"-plats med en 120mm-fläkt rakt framför. Disken har _alltid_ varit väl kyld (ca. 30 grader) och aldrig utsatts för stötar.

Funderar på en RMA hos Seagate men ska man skicka med posten (beräknade utrikes med tilläggsförsäkring) kostar det ca. 300kr. Sura pengar när man får liknande disk för dubbla beloppet. Jag tänker ju iaf. inte köpa Seagate en gång till...

Iofs. var det ju inget "affärskritiskt" på disken (agerade rot-disk i glftpd:n) men det är ändå surt att inte ha allt som var där innan. Allt var så strukturerat och fint

Så, någon som gjort RMA hos Seagate och isf. hur lång tid tog det innan ni fick en ny? Har den nya disken också strulat? Vad tycker ni om Seagate i övrigt?

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

har nog en 10st seagate. 80Gb till 400Gb. Igen som pajat för mig. Själv kör jag numera nästan enbart med seagate och maxtor då dom hållt bäst för mig av dom märken jag haft.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur man hanterar diskar. Vissa diskar dör ändå. OAVSETT vilket märke de är.

Seagate har ett gott rykte och anses vara en av de bättre vad gäller pålitlighet. Jag förstår att du inte är så sugen på Seagate igen men man kan inte klandra en hårddisktillverkare för en enda disk. Det händer alla och det är jusst därför som man bör ha backup. För en hårddisk kan dö precis när som helst helt utan anledning.

Var köpte du den?
Om du köpte den i en butik kan du kanske lämna in den där så får butiken stå för frakten.

Då hårddiskar är så känsliga osv. så ser jag alltid till att köpa hårddiskar i butik.

Har de ingen central i Sverige? Och de ersätter inte frakten om det är fel på disken? (vet inte om de brukar göra så, hade nåt från datorbutiken som var dött när jag fick det (kommer för mitt liv inte ihåg vad det var (sjukt)) men de återbetalade fraktkostnaderna. Fasst det är nog skillnad på saker som är trasiga man får dem och sånt som går söndet efter ett år.

Permalänk
Medlem

Det är ju det jag menar Vissa håller sig till sina "favorit"-märken (läs: du seagate, jag western) och har aldrig strul. Nu bröt jag traditionen och fick på näsan direkt :/ Vad är oddsen egentligen? Så infernaliskt irriterande. Seagate:n var ju smidig på så sätt att den lät betydligt mindre än WDC:arna.

echo, jag håller med dig. Jag försöker att inte döma ut Seagate men det är lätt hänt precis nu i början då disken rasat och man är lite frustrerad. Jag hade varit betydligt mer arg om workstation-disken hade rasat (trots att jag har backat allt viktigt på den). Det ställer till med en massa bekymmer och kostar tid. Själva datat är inte så viktigt i mitt fall med den kraschade disken. Det är allt annat som tär på en.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

Heh det var verkligen surt.

Jag hade segate som favorit pga. kombinationen av ljudnivå och pålitlighet.
Köpte väl en 6-7 diskar under den perioden som alla fungear idag.

Men sen ett par år kör jag bara samsungdiskar av samma anäedning faktiskt. Inte varigt med om att någon Samsung-disk dött och antalet bara växer i hemmet

De är också tystare än seagate så som seagate-ersättare så rekommenderar jag samsung.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Heh det var verkligen surt.

Jag hade segate som favorit pga. kombinationen av ljudnivå och pålitlighet.
Köpte väl en 6-7 diskar under den perioden som alla fungear idag.

Men sen ett par år kör jag bara samsungdiskar av samma anäedning faktiskt. Inte varigt med om att någon Samsung-disk dött och antalet bara växer i hemmet

De är också tystare än seagate så som seagate-ersättare så rekommenderar jag samsung.

Samsung har jag hört positivt om, iaf. när det gäller ljudnivå. Har en kollega på jobbet som bara köper Samsung och han har aldrig haft problem med dem.

Jag är verkligen klöven (ja, jag säger böt också ) nu. Egentligen är det väl bara en förbannad otur att just min Seagate-disk rasade. Ny disk ska det bli iaf. Får dock se om det blir en ny från Seagate eller annat märke.

Tack för era åsikter

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

Nej, Seagate har så vitt jag vet inte någon central i Sverige.

Fick själv skicka min till Holland.
Tog 8 arbetsdagar innan jag hade fått ersättningsdisken.

Och som du mycket riktigt skriver, man skall nog ta en fundering över om det är värt det. Frakten är ju inte gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wer_ops
Nej, Seagate har så vitt jag vet inte någon central i Sverige.

Fick själv skicka min till Holland.
Tog 8 arbetsdagar innan jag hade fått ersättningsdisken.

Och som du mycket riktigt skriver, man skall nog ta en fundering över om det är värt det. Frakten är ju inte gratis.

Synd att man måste skicka utomlands. Men 8 arbetsdagar är inte så jättefarligt ändå. Men suck, nu blir jag riktigt osäker om jag ens ska orka bry mig länge :/ Ska lugna mig ett par dagar och begrunda läget lite Mycket utgifter i sommar med öl, semester, bilreparation etc...

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

8 arbetsdagar

När jag lämnade in min IBM 75GXP så fick jag vänta ett antal månader...

De kanske var överbelastade då men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
8 arbetsdagar

När jag lämnade in min IBM 75GXP så fick jag vänta ett antal månader...

De kanske var överbelastade då men ändå.

Hoppsan ja, det var ju lite värre det. Ska se om jag hinner skicka den på RMA idag eller imorgon. Det är ingen disk som är jätteviktig (även om den var fin ). Återkommer med info hur lång tid jag blir utan disk.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
8 arbetsdagar

När jag lämnade in min IBM 75GXP så fick jag vänta ett antal månader...

De kanske var överbelastade då men ändå.

Skickade min 75GXP till Holland och efter 8 dagar kom dom med en sprillans ny till dörren med UPS-bud.

För att bedöma diskars kvalitet behöver du jämförbar returstatistik från tillverkarna. Eftersom varje modell tillverkas i miljonupplagor och du behöver minst ett par procents statistik, dvs 10-tusentals diskar.

Den som bedömer diskkvalitet utifrån egna erfarenheter från några enstaka krascher har inte fattat detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Den som bedömer diskkvalitet utifrån egna erfarenheter från några enstaka krascher har inte fattat detta...

Nej, det är ju klart att man inte kan säga "Seagate suger!" pga. ett fåtal diskkrascher. Det är ju som att påstå att alla tyskar är dumma i huvet för att det enda dom kan göra är att starta världskrig.

Har ett exempel med en gammal gymnasielärare. Han beställde in Samsung-diskar till 20 datorer. Precis varenda en rasade efter ett par månader. Visade sig vara fabrikationsfel och vi hade oturen att hela sändningen var kajk. Även om nästa sänding hade varit OK vill man ju inte ta den risken, även om risken kanske är lika stor med nästa tillverkare. Förtroendet får sig en törn oavsett och för att bygga upp det igen vill man ju bli bortskämd av tillverkaren (läs: inte betala flera hundra kronor i fraktkostnader för en vara de inte kunde göra rätt från början).

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson