Socket 939- och 754-processorer End of Line-datum

Permalänk
Melding Plague

Socket 939- och 754-processorer End of Line-datum

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Neeeeeeeeeeej, jaja, hade tänkt till o köpa ny prolle efter sommaren.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Då var det spikat, 754 får vara med i leken tre månader längre än 939. Vem hade förutsagt det för två år sen?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

det verkar kort tid. jag har för mig att det brukar vara längre. iirc så ska opteron iaf finnas att få tag på i 5 år efter att sockeln har utgått.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

En enkel fråga. Vad gör de olika socklarna för skillnad? Skiljer sig kommunikationen på något vis till moderkortet? Ger olika socklar olika fördelar/nackdelar?

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steiner
En enkel fråga. Vad gör de olika socklarna för skillnad? Skiljer sig kommunikationen på något vis till moderkortet? Ger olika socklar olika fördelar/nackdelar?

yep, det kan man säga. antalet pinnar/kontakter skiljer och du behöver ju givetvis nytt moderkort med en annan sockel. men några stora tekniska skillnader är det inte på just sockeln för den gör ju ingenting mer än att hålla prollen på plats. förbättringarna sitter ju i prollen och i nordbryggan.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Avstängd

Det var kortlivat, tror inte att någon socket kommer att leva lika länge som socket A gjorde

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Socket 370 var väl också ganska långlivad?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Meningen med AM2 är ju att den ska bli långlivad, som med socket A.

Permalänk
Avstängd

Min socket A lever fortfarande i min dammiga pc, yiiii!!
Vad gör en nyare socket bättre vid samma frekvens som den äldre, exempel som min socket A 2.2ghz, vad gör en tex AM2 på 2.2ghz bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
Min socket A lever fortfarande i min dammiga pc, yiiii!!
Vad gör en nyare socket bättre vid samma frekvens som den äldre, exempel som min socket A 2.2ghz, vad gör en tex AM2 på 2.2ghz bättre?

Fler cores, 64bit-stöd, DDR2. Etc.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Fler cores, 64bit-stöd, DDR2. Etc.

Men hur mycket snabbare är den?

Att den använder en massa nya tekniker är väll bra och det är säkert snabbare men hur mycket extra prestanda får man?

Vad jag vill komma fram till är att jag tycker många här fokuserar alldeles för mycket på vilka tekniker som stödjs och används och den faktiska prestandaan hamnar ibland lite ur fokus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golfin
Men hur mycket snabbare är den?

Att den använder en massa nya tekniker är väll bra och det är säkert snabbare men hur mycket extra prestanda får man?

Vad jag vill komma fram till är att jag tycker många här fokuserar alldeles för mycket på vilka tekniker som stödjs och används och den faktiska prestandaan hamnar ibland lite ur fokus.

"men hur mycket snabbar är den?"...
Polarns moppe (som jag trackar livet ur honom så fort han sätter sig på) har en aningen större hjul än morfars 1100cc Honda, borde den gå bättre eller fortare då?

Mhz är inte prestanda på något sätt igentligen. Vill du veta varför 64-bitars, dualcore och DDR2 är bättre så får du sätta dig och läsa lite. google är ett bra ställe att börja. Enkelt kan man väl säga att nya tekniker låter systemet göra mer än förut, så att de där 2,2Ghz med hjälp av de nya teknikerna kan utföra tyngre arbeten snabbare, än vad 2,2Ghz kan göra utan de nya teknikerna.

Om du t.ex cyklar så eller så långt på en gammal oväxlad cykel.
Och sen lägger vi till växlar på samma cyckel som låter dig cykla samma sträcka på halva tiden. Tänk på vad skillnaden är? Det är ju fortfarande samma cykel vi snackar om.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"men hur mycket snabbar är den?"...
Polarns moppe (som jag trackar livet ur honom så fort han sätter sig på) har en aningen större hjul än morfars 1100cc Honda, borde den gå bättre eller fortare då?

Mhz är inte prestanda på något sätt igentligen. Vill du veta varför 64-bitars, dualcore och DDR2 är bättre så får du sätta dig och läsa lite. google är ett bra ställe att börja. Enkelt kan man väl säga att nya tekniker låter systemet göra mer än förut, så att de där 2,2Ghz med hjälp av de nya teknikerna kan utföra tyngre arbeten snabbare, än vad 2,2Ghz kan göra utan de nya teknikerna.

Om du t.ex cyklar så eller så långt på en gammal oväxlad cykel.
Och sen lägger vi till växlar på samma cyckel som låter dig cykla samma sträcka på halva tiden. Tänk på vad skillnaden är? Det är ju fortfarande samma cykel vi snackar om.

grymt ..men vad är det för RAM i cykeln?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
grymt ..men vad är det för RAM i cykeln?

HAHA! 3GigaHerrs borde det väl vara?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
HAHA! 3GigaHerrs borde det väl vara?

just det. tänk på att de inte är kompatibla med DrAM bara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
just det. tänk på att de inte är kompatibla med DrAM bara.

Haha Låg humor på låg nivå!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

hmm... tror jag får sluta använda jämförelser som kräver hjärnaktivitet för att greppa poängerna på
De verkar inte funka så bra. ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

It's the end of the line
You're broken to pieces
Crushed by the facts
It's the end of the line
It's not what it supposed to be
How could this be

--Pain, The End of the Line

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Socket 370 var väl också ganska långlivad?

Jodå, men inte lika länge som A.

370:an byttes väl ut till P4:an runt 1GHz medans A till runt 1.8-2GHz

Eller 370 fans ju tidigare, från 300MHz har jag för mig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jodå, men inte lika länge som A.

370:an byttes väl ut till P4:an runt 1GHz medans A till runt 1.8-2GHz

Eller 370 fans ju tidigare, från 300MHz har jag för mig

Det finns Celeron 233 för socket 370, och sen gick det upp till 1.4Ghz P3 innan platformen övergavs. Platformen övergavs för övrigt i förtid, för att P4'orna inte gick att sälja, P3'orna med samma klockfrekvens hade ett för stort prestanda övertag.
Socket 370 är för övrigt bakåt kompitabel i stort sett hela vägen, absolut sista generationen, från 1Ghz och uppåt, är inte alls, eller endast väldigt dåligt baåtkompitabel med de äldre cpu'erna, medans Socket A baserade moderkort mer ofta än sällan bara klarar 1-2 olika cores, för att de olika benen använts på olika sätt, främst för att cpu'erna identifieras olika via samma vid'pins.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det finns Celeron 233 för socket 370, och sen gick det upp till 1.4Ghz P3 innan platformen övergavs. Platformen övergavs för övrigt i förtid, för att P4'orna inte gick att sälja, P3'orna med samma klockfrekvens hade ett för stort prestanda övertag.
Socket 370 är för övrigt bakåt kompitabel i stort sett hela vägen, absolut sista generationen, från 1Ghz och uppåt, är inte alls, eller endast väldigt dåligt baåtkompitabel med de äldre cpu'erna, medans Socket A baserade moderkort mer ofta än sällan bara klarar 1-2 olika cores, för att de olika benen använts på olika sätt, främst för att cpu'erna identifieras olika via samma vid'pins.

B!

Socket A var dåligt Framåtkompatibla, men även de sista Socket A-korten klarade utan problem gamla Duron 800:or t.ex.

Jag har kört allt från Duron 800, genom Duron 1300 och Athlon (Thunderbird) 1.3GHz till Athlon XP 2000+ på mitt Abit KV7, så nog finns bakåtkompatibiliteten på de senaste Socket A-korten.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Socket A var dåligt Framåtkompatibla, men även de sista Socket A-korten klarade utan problem gamla Duron 800:or t.ex.

Jag har kört allt från Duron 800, genom Duron 1300 och Athlon (Thunderbird) 1.3GHz till Athlon XP 2000+ på mitt Abit KV7, så nog finns bakåtkompatibiliteten på de senaste Socket A-korten.

Lustigt nog så var både AMD, och de moderkortstillverkare jag tog kontakt med vänliga nog att slänga till en dokumentationen som påvisade at det var huvudsakligen spänningsdetectering som gjorde att inte alla cpu familjerna gick på alla de olika moderkorten, just för att man återanvände identifieringarna för olika vcores till olika spänningar.
Hurvida Abit släppte en bios som helt enkelt ignorerade vad cpu'n hävdade sig skulla ha för vcore, och gav ström efter vad cpu'n identifierade sig som för övrigt vågar jag inte utala mig om, men det skulle ju kunna förklara varför det moderkortet med en del biosversioner inte stödjer Barton 2500+, utan att man fysisk jumprar om kortet. Eller mer exakt, varför det moderkortet inte stödjer en hel del olika thuroghbreed / barton cpu'er när de är inställda för "rätt" hastighet i softmenu. De får fel, förhoppningsvis för låg vcore i bootögonblicket? En cpu som klarar sig med extremt låg spänning bör i sådana fall klara sig, medans en identisk, med högre spänningskrav inte gör det. Bra överklockare funkar, dåliga gör inte?

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Lustigt nog så var både AMD, och de moderkortstillverkare jag tog kontakt med vänliga nog att slänga till en dokumentationen som påvisade at det var huvudsakligen spänningsdetectering som gjorde att inte alla cpu familjerna gick på alla de olika moderkorten, just för att man återanvände identifieringarna för olika vcores till olika spänningar.
Hurvida Abit släppte en bios som helt enkelt ignorerade vad cpu'n hävdade sig skulla ha för vcore, och gav ström efter vad cpu'n identifierade sig som för övrigt vågar jag inte utala mig om, men det skulle ju kunna förklara varför det moderkortet med en del biosversioner inte stödjer Barton 2500+, utan att man fysisk jumprar om kortet. Eller mer exakt, varför det moderkortet inte stödjer en hel del olika thuroghbreed / barton cpu'er när de är inställda för "rätt" hastighet i softmenu. De får fel, förhoppningsvis för låg vcore i bootögonblicket? En cpu som klarar sig med extremt låg spänning bör i sådana fall klara sig, medans en identisk, med högre spänningskrav inte gör det. Bra överklockare funkar, dåliga gör inte?

B!

Mycket möjligt att så var fallet, men jag har aldrig märkt av några problem alls vilka processorer jag än slängt på den. Men det förstås, jag har ju långt ifrån prövat alla

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"men hur mycket snabbar är den?"...
Polarns moppe (som jag trackar livet ur honom så fort han sätter sig på) har en aningen större hjul än morfars 1100cc Honda, borde den gå bättre eller fortare då?

Mhz är inte prestanda på något sätt igentligen. Vill du veta varför 64-bitars, dualcore och DDR2 är bättre så får du sätta dig och läsa lite. google är ett bra ställe att börja. Enkelt kan man väl säga att nya tekniker låter systemet göra mer än förut, så att de där 2,2Ghz med hjälp av de nya teknikerna kan utföra tyngre arbeten snabbare, än vad 2,2Ghz kan göra utan de nya teknikerna.

Om du t.ex cyklar så eller så långt på en gammal oväxlad cykel.
Och sen lägger vi till växlar på samma cyckel som låter dig cykla samma sträcka på halva tiden. Tänk på vad skillnaden är? Det är ju fortfarande samma cykel vi snackar om.

Jag är mycket väl medveten om att en Athlon 64 är mycket snabbare per klockcykel än en P4 och har väll viss koll på varför också. Det jag undrade var hur stor faktisk prestandavinst man får om man jämför tex en Barton 2.2 GHz mot en 2.2GHz Athlon 64 x2 med samma minnesinställningar och liknande grafikkort. Det kan mycket väl vara så att det är stor skillnad men för mej är det inte helt självklart att alla nyheter har ökat den faktiska prestandan i de spel och program jag använder särskilt mycket.

Permalänk

End of Life är den korrekta termen i sammanhanget. Kolla in Answers.com om ni inte tror mig.

Permalänk

Och hur blir det med Opteron till 939 sockeln?

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGarrison
End of Life är den korrekta termen i sammanhanget. Kolla in Answers.com om ni inte tror mig.

Ja, eller åtminstonde End of theLine, End of Line låter ju bara helt fel.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golfin
Jag är mycket väl medveten om att en Athlon 64 är mycket snabbare per klockcykel än en P4 och har väll viss koll på varför också. Det jag undrade var hur stor faktisk prestandavinst man får om man jämför tex en Barton 2.2 GHz mot en 2.2GHz Athlon 64 x2 med samma minnesinställningar och liknande grafikkort. Det kan mycket väl vara så att det är stor skillnad men för mej är det inte helt självklart att alla nyheter har ökat den faktiska prestandan i de spel och program jag använder särskilt mycket.

Räkna med att varje Athlon64-kärna i medel är runt 25% snabbare. Med två stycken blir det alltså upp till 150% snabbare. Naturligtvis är en sådan här generalisering av prestandan inte så hemskt lyckad, men det fungerar som en fingervisning.

Permalänk

Att folk orkar bry sig om detta alltså?
Ja har AMD X2 4400+ och den kommer klara sig läääänge!

Hade P4 3.0 Ghz innan o de går inte o leva med.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350