Ändra cpu användning?

Permalänk
Medlem

Ändra cpu användning?

Hej jag har följande problem:

När jag t.ex. packar upp en film använder processorn bara 22% för att packa upp den (använder winrar). Kan man ändra så att han använder 100% eller nått i närheten av de?

PS: Jag pratar inte om datorn i sig. utan en dator som har följande komponenter: Intel P4 3.6 GHz,1 gig ram, 7800GTX, 650GB HD

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Medlem

Re: Ändra cpu användning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TraXtR
Hej jag har följande problem:

När jag t.ex. packar upp en film använder processorn bara 22% för att packa upp den (använder winrar). Kan man ändra så att han använder 100% eller nått i närheten av de?

PS: Jag pratar inte om datorn i sig. utan en dator som har följande komponenter: Intel P4 3.6 GHz,1 gig ram, 7800GTX, 650GB HD

Du kan ju alltid ange processen en högre prioritet. ctrl+alt+delete, högerklick - ange prioritet

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Anledning till att bara 22% av processorn används är för att processorn inte är flaskhalsen, det är hårddisken.
D.v.s: processorn är snabbare än hårddisken.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Okey. Så för att utnyttja min prolle till max så måste jag typ köpa en Raptor lr? Finns de inge annat sätt?

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk

Ja om du nu menar att du vill ha det så processorn används till max så måste det "flyta" såpass bra att processorn är långsamast.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TraXtR
Okey. Så för att utnyttja min prolle till max så måste jag typ köpa en Raptor lr? Finns de inge annat sätt?

Om du packar upp till samma hårddisk som filen ligger på, går det alltid väldigt trögt. Packa istället upp till en annan hårddisk.

Permalänk
Medlem

Okey! Jag packar inte upp den till samma hårddisk.
Men hur lång tid tar det för er att packa upp en DVD film på ca 4 gig? Skriv gärna vad ni har för processor med...

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Medlem

för mig tar det mellan 3-7 min att packa upp filer runt 4 gb
snabbast går det från min usb hdd till en vanlig IDE disk

dator: P4 3,0 | 1 gb RAM | 120 gb Maxtor 9 plus / 200 gb hdd

Permalänk
Medlem

SATA2 RAID. Då kan vi börja snacka hastigheter.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med detta också. Spelar ingen roll vilken av hårddiskarna den extractar till, processorn går bara upp runt 15%. Förut gick den upp till 50% på varje kärna. När jag skaffade datorn extractade jag ett 700 MB arkiv på runt 10 sekunder. Nu tar det över 2 minuter.

MSN och Firefox går mycket trögare nu och kan inte multitaska alls som jag gjorde förr. Någon som vet vad problemet är eller kan hjälpa mig att hitta det?

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xploddan
Jag har problem med detta också. Spelar ingen roll vilken av hårddiskarna den extractar till, processorn går bara upp runt 15%. Förut gick den upp till 50% på varje kärna. När jag skaffade datorn extractade jag ett 700 MB arkiv på runt 10 sekunder. Nu tar det över 2 minuter.

MSN och Firefox går mycket trögare nu och kan inte multitaska alls som jag gjorde förr. Någon som vet vad problemet är eller kan hjälpa mig att hitta det?

Defragmentera hårddisken!

Jag antar att du har ett rimligt antivirus, och inte något bloat som äter upp ditt minne, som Norton.

Processorarbetet vid uppackning är försumbart, och det mesta av det går åt till själva överföringen till och från hårddisk. Att försöka maxa processorn med uppackning är marginellt mer lönt än att försöka med ren filkopiering, eller genom att ordbehandla.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Defragmentera hårddisken!

Jag antar att du har ett rimligt antivirus, och inte något bloat som äter upp ditt minne, som Norton.

Processorarbetet vid uppackning är försumbart, och det mesta av det går åt till själva överföringen till och från hårddisk. Att försöka maxa processorn med uppackning är marginellt mer lönt än att försöka med ren filkopiering, eller genom att ordbehandla.

Defragmenterade hårddisken precis då jag trodde att det var det som kunde vara problemet. Ingen förändring, spelar ingen roll vilken hårddisk jag extractar till heller.

Har NOD32. Det har visserligen börjat hittat Agent.NAL trojaner i en massa 'support' filer till program. Vet inte riktigt varför, skulle gärna vilja få svar på det.

Har även ett annat riktigt irriterande problem med NOD32 - när man trycker på "scan & clean" så vill den fråga vad jag vill göra med varje fil som verkar misstänksam. Vet någon hur man ställer in så den tar hand om det själv eller så man kan få upp någon lista på alla filer som den hittade något i efter scannen istället för att pausa och fråga mig vad jag vill göra?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX