Permalänk

Vilken router ska jag välja?

Hej!
Jag har tänkt fixa ett trådlöst nätverk här hemma men är litet osäker på vad jag ska välja för någon router, vilket märke osv., så jag skulle behöva litet tips.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Moderator
Testpilot

Är absolut ingen expert men skulle i alla fall vilja påpeka att de allra billigaste modellerna ska man helst undvika. Där brukar det ha sparats in på funktioner och komponent-kvalité vilket IBLAND kan medföra att de billigaste modellerna har en del sjukdomar.

Själv har jag en D-Link 5xx något, har packat ner den i flyttlåda nu så jag kan inte den exakta modellbeteckningen, som har fungerat relativt felfritt. Den kan ha en viss tendens att lägga av när den måste hantera många uppkopplingar på en gång, exempelvis Bittorrent.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag är heller ingen expert, men vad jag minns från då jag bodde hemma och vi använda en DLink-604 (inte trådlös då) "router" så visst kunde den väl strula ibland, inte så att den dog eller fuckade anslutningen men om man skulle pillra dit regler så fungerade det väl sisådär halvbra med att dom faktiskt togs i bruk om du bara resetade den utan jag blev tvungen att dra ur strömmen för att det skulle fungera.

Nåväl jag hade iaf en laptop ett tag och då körde jag med en Netgear som jag iaf i min novishet och minimal användande av den trådlösa anslutningen kan säga att jag inte hade några dåliga erfarenheter med. Det var mina "two cents".

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Som sagt är det ganska vanligt att de billigare routrarna inte klarar av så många samtidiga "connections", så om du använder dig av torrents eller någon form av server som hanterar många användare är det bättre att investera lite mer.

Routrar som klarar av torrents är bland andra D-Link DGL-4300 och NetGear WPNT834.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

nu förtiden har det kommit massa nya tekniker och likandne. Till exempel finns det nåt som heter MIMO som gör att du kan komma upp i 108 mbit/s. Det finns också en lite äldre grej som kallas för Super G som är typ 56 mbit/s eller nåt och så finns det de vanliga standarna...typ.

Iallafall bör du ha router och nic:s från samma märke. Det brukar oftast underlätta och så kan man ta vara på varenda liten onödig specialfunktion

Permalänk
Geeks
SweClockers

ASUS WL-500G Premium tillsammans med DD-WRT. Oslagbart

www.dd-wrt.org

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Absoulut inte Dlink 604 eller vad den heter .

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

den där har ju väldigt mycket med att trådlöst hemma nätverk att göra.... men visst är den tung

till trådskaparen:
3com brukar va helt ok, annars linksys, har båda hört mycket gott om dem plus att jag har en själv (mycket bra räckvidd och inga nedkopplingar).

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Jag skulle vilja rekommendera Asus WL500g Deluxe. Funkar utmärk för mig jämfört med flertalet d-link router jag har varit i kontakt med.

Permalänk
Medlem

Undvik D-Link. Eftersom min farsa envisas med att köpa D-Link (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...) är hela huset fullt av deras skitprodukter. Varje gång något ska anslutas får vi problem. Köp inte D-Link.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Linksys WRT54GL

Visa signatur

Shuttle SN95G5V2 | AMD Athlon 64 3200+ Winchester | Canyon 1024MB| WD 200GB + WD 100GB + Iomega Extern 500gb | Palit 6800GS 256mb| NEC Multisync 1850X 18.1" TFT | fUnc sUrface + Logitech MX500|

Permalänk
Medlem

Är det någon märkbar skillnad mellan G och GL?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s____87
den där har ju väldigt mycket med att trådlöst hemma nätverk att göra.... men visst är den tung

till trådskaparen:
3com brukar va helt ok, annars linksys, har båda hört mycket gott om dem plus att jag har en själv (mycket bra räckvidd och inga nedkopplingar).

han skulle ju ha en router, bara köpa en accesspunkt till

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Jag hade en Netgear RP614v3 innan som bara strulade, hängde sig osv. Lämna tillbaka den och köpte mig en D-Link DGL-4100 istället. Funkar klockrent! Mycket nöjd!

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Är det någon märkbar skillnad mellan G och GL?

"L" står för linux. Betyder alltså att mjukvaran är är byggd på linuxkärnan.
Du kan alltså fritt använda "hemmagjorda" mjukvaror till routern som andra har gjort. Detta kan innebära utökade funktioner för routern.

Visa signatur

Shuttle SN95G5V2 | AMD Athlon 64 3200+ Winchester | Canyon 1024MB| WD 200GB + WD 100GB + Iomega Extern 500gb | Palit 6800GS 256mb| NEC Multisync 1850X 18.1" TFT | fUnc sUrface + Logitech MX500|

Permalänk
Medlem

Bra sida om WRT54G/GL: http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G

ASUS WL-500g har inbyggd nedladdningshantering till extern hårddisk (kan alltså ladda ned saker på egen hand från FTP, HTTP eller Bittorrent direkt till extern hårddisk). Mycket praktiskt.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Är det någon märkbar skillnad mellan G och GL?

GL vet du vad du får, med G så riskerar du att få version 5, med mindre flashminne och RAM, vilket betyder att det inte går att köra Linux på, utan man måste köra VxWorks, som inte alls verkar fungera särskilt bra.

EDIT:

Skrivet av iBib:

Bra sida om WRT54G/GL: http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G

ASUS WL-500g har inbyggd nedladdningshantering till extern hårddisk (kan alltså ladda ned saker på egen hand från FTP, HTTP eller Bittorrent direkt till extern hårddisk). Mycket praktiskt.

iBib: Har du en WL500?
Asus WL500G-Deluxe går att köra med opensource firmware, DD-WRT stödjer den.