Eran äldsta burk som är i meningsfull drift?

Permalänk
Medlem

Eran äldsta burk som är i meningsfull drift?

Själv är det min 486sx25Mhz som kör Freesco med dubbla 3com 3c509 nätverkskort för att routa min lina. 16MB ram o ingen hdd.

Burken är en gammal AST bravo med ISA buss baserat moderkort.
Tror ej den har extern cache heller, utan bara en SX cpu som är ytmonterad, inte heller uppgraderings sockel.

Har använt den några år utan en enda krasch, även som överklockad under ca 2års tid (33Mhz).

9:43P up 70 days, 3:33, 1 user, load average: 0.07, 0.06, 0.02

/EDIT: Ni som tänker skriva om era 1ghz datorer med 256MB ram osv, gör er inte besvär, det är varken gammalt eller udda.
Att ha gamla PII eller äldre kan anses som lite gammalt.. men det är gränsfall. Vill du skryta om hur moderna datorer du kastar så gör det på lunarstorm.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Min Tandy 200 från 1984 fungerar som väckarklocka. Förut, innan en krash (RAM-backupbatteriet tog slut) räknande den även primtal och hade en upptid på fem år eller mer. Nu fungerar den bara som väckarklocka, och går alltså ungefär 10/5 (mot tidigare 24/7).

Det är en 8085, 4,9 MHz (numer överklockad till 8 MHz) och har 96 kB med batteribackupat RAM som fungerar både som "vanligt RAM" och som disk. Den har ingen hårddisk, ingen fläkt eller andra rörliga delar. Bärbar "på riktigt" är den, väger nästan exakt 2 kg och har en batteritid på ungefär 12 timmar.

40*16 i skärm (textläge), 240*128 i grafik. Svartvitt, naturligtvis.
Den har ett eget "operativsystem" i ROM, som i stort sett bara är en meny där man kan välja filer och program. Den har BASIC, en editor, MS Multiplan (föregångaren till Excel) och ett terminalprogram. Med sitt 300-modem och sin ringa storlek var den mycket populär bland journalister och korrespondenter på fält. Observera att 8085 är en upphottad variant av 8080, och Tandyn är således inte någon "x86-dator". Den kommer dock bra överrens med min PC över RS232 - när den är originalklockad.

En klar favorit!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Min Compaq Armada 7330T används nästan dagligen (P150 MMX, 64MB RAM). Kör NT4 på den och använder den bland annat som "lättare" surfdator. Den är min enda Windows maskin i användning.

Min server är heller inte någon modern sak. PII 266, 192MB RAM. OpenBSD.

Permalänk
Medlem

Min Dell dimension 350Mhz 320mb sdram 8gb hårrddisk används nästan dagligen av min mor

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hesuses
Min Compaq Armada 7330T används nästan dagligen (P150 MMX, 64MB RAM). Kör NT4 på den och använder den bland annat som "lättare" surfdator. Den är min enda Windows maskin i användning.

Min server är heller inte någon modern sak. PII 266, 192MB RAM. OpenBSD.

hehe hur har det kommit sig att det blivit din ända windows dator?
är väl en just en sådan dator man brukar rekommendera att lägga in någon current linux/BSD dist på
istället för att köra gamla win95/NT

ONT själv har jag ingen direkt som är i meningsfull drift leker bara med en 486 från 1994
ska försöka hitta någon som behöver en router.

Permalänk
Medlem

Min compaq-laptop på 90mhz, med 16 eller 32mb (dåligt minne) minne och 1,6gb hårddisk tjänstgör just nu som Nintendo 8-bits emulator Funkar klockrent, kul att spela lite super mario eller castlevania ibland.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Hedersmedlem

En Sun Ultra 1 som då och då används för att leka lite i UNIX och programmera på. Från 1995, 320 MB RAM, TurboGX-grafik, 100Mb Ethernet och fiberinterface, dock inte kopplat till något. Kör Solaris 9, vilket rullar på smidig. Är min tystaste datorn, trots sin 10krpm WD-disk.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

En gammal Compaq Presario (Pentium 2 300 MHz) som fungerar som en enklare typ av Gateway. Den fyller ingen egentlig funktion då jag redan har en router i hemmet... men jag ville mest exprimentera lite. Den kör NetBSD 3.0 (x86).

Permalänk
Medlem

Är snart på väg att inhandla en Pentium 200MMX som faktiskt ska brukas friskt som spelmaskin. Ska bli skönt att äntligen kunna köra spelen utan att tjafsa med kompabilitet etc. Blir förmodligen DOS/WIN98 på den.

Ska bli spännande att börja leka med de 640 kritiska igen.. dualboot med EMS, loadhigh och devicehigh etc.. någon som är bra på det och kan hjälpa mig, MBY kanske?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Du laddar minnesresidenta program/drivers i det övre minnesområdet 640k-1024k (UMA) med kommandot LOADHIGH eller LH i autoexec.bat
I config.sys används kommandot DEVICEHIGH.

Minneshanteraren HIMEM.SYS används för att kunna komma åt extended memory (XMS). Den laddas normalt först i config.sys

Den andra minneshanteraren EMM386 används för att emulera expanded memory (EMS) med hjälp utav extended memory (XMS). EMM386 möjliggör också att kunna ladda program/drivers i UMA.

Exempel med mscdex.exe som används för att ladda devicedrivern för cd-romen

autoexec.bat
/**************************************

LH C:\DOS\MSCDEX.EXE /D:MSCD000

**************************************/

Liknande kan göras med andra program. Till exempel musen mm.

Motsvarande för cdrom device drivern som mscdex laddar blir då.

config.sys
/************************************************

DEVICEHIGH = C:\DEVICES\CDROMDRIVER.SYS /D:MSCD000

************************************************/

Visa signatur

I'm taking you out Funfrock, and NOT for pizza!

Permalänk
Medlem

Är nog ultra1an som rullar som shell-burk samt mail-backup.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse Jöök
...

Tack, då vet jag vem jag ska fråga när det blir aktuellt!
För 10 år sedan var jag expert på DOS, fippla med expanderat minne etc.. men allt det har fallit i glömska

Ska se om jag kan fixa en bootmeny sen också, så man kan switcha mellan W98, XMS och EMS.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Den äldsta jag har är en P75 med 64MiB RAM som agerar skrivarserver, OSet är NT4 Server SP6 (som flyter betydligt bättre än Win95 på den burken) och burken har en uptime på lite över 400dagar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Min "legacy" burk på landet. En hittad PII 450 med hela 192 Mb ram, TNT2 (eget) och diverse små skithårddiskar i. Används där för att spela gamla (nåja) godingar som Thief 1/2, HOMM3, A-10 Cuba!, SCUMM-lir, etc. + för att spela musik och räkna ballistik. Burken är från 99 om jag ej minns fel. Går smutt som fan med XP. Mer dator behöver inte standardsvensken egentligen. Den gör ju allt. Surfar, spelar film, musik, ordbehandlar... Den använder sig av en eminent 17" mitsubishi diamondtron flat som jag också "fyndat". Skarpare bild får man leta efter!

Min första egna dator från 94-95 eller så trashade jag härom året, för att den förtjänade det. 486 dx2/66 (amd!) med 12 Mb ram och 420 Mb HD. Äckligt CL52XX graffe som maxade ut i flimriga 800x600x8 i 60 Hz. Hurk. Compaq-skit.

Måste passa på att nämna min andra hittedator också. Helt sanslöst vad folk slänger. Athlon 1 GHz med 256 RAM, GF2 64MB (som tyvärr var helt bränt), DVD-brännare, CD-brännare, SB Live!, 20 Gb HD (+ en egen 40 GB), nätverkskort, Camb. SWorks 2.1 ljud. Skärmen är en 17" Dell TFT som jag fått. Synd på graffet, turligen så hittade jag en annan (jättedöd) Athlon 1GHz veckan efter med ett GF2MX graffe i. Den är min reservlanburk som kör BF1942, RA2, AvP2, Postal2 etc etc i nätverk med polarna. Den ska få provslita som BF2 server i helgen (det kommer gå segt)

Älskar elektronikbacken i vårt soprum.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

En Pentium Pro 200 MHz, 128 ram och 420mb hårddisk körs med Linux och har använts till och från för vissa enklare tjänter men är i huvudsak NAT och DHCP-server. Nätagget har pajat i den en gång och efter lagning har den gått i stabilt i snart 1,5 år, med några rebooter för uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
hehe hur har det kommit sig att det blivit din ända windows dator?
är väl en just en sådan dator man brukar rekommendera att lägga in någon current linux/BSD dist på
istället för att köra gamla win95/NT

Orsak till att det är min enda windows dator: OS X

Orsak till att jag kör windows på den: Alltid bra att ha tillgång till en Windows maskin och dessutom fungerar Win NT mycket bättre än vad någon Linux/BSD dist med X skulle göra.

Permalänk
Medlem

Min pappa kör en IBM Lap Power, 486a, 66MHz och 4Mb RAM till sin bilbana, använde iaf senast jag kollad,e han pratade om att byta upp till en p2 armada.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

En Pentium 166 MHz, 1 x 3 Gb HDD, 1 x 1,7 Gb HDD, 48 MB RAM. Dubbla BenQ 48x Brännare också, som en liten bonus

Kör Windows 98 SE och använder datorn till surf och lättare spelande, spel som inte klarar kompabilitetsläge.

Sen har jag en Commodore 64 också, som det spelas friskt med. Tillsammans med den används 2 handkontroller, bandspelare och en extern 5/ 1/4 Floppy. Originalkartong och manual finns också kvar. Och såklart en kasse med spel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Routern, en IDT Winchip 225

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har en cabbad beige Mac G3 (8 bast) som är web/DNS/DHCP-server. Kan tekniskt sett byta ner mig till en Powermac 6100 (~12 år), om jag skulle vilja.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Min gamla pentiumhäck som snurrar i 90 MHz (har med framgång körts i 133 MHz).

64 MB RAM (EDO och SD blandat)
640 MB HDD
3com-NIC, troligen 100 MBit
Windows NT4 Terminal Server

Användes som HTTP och FTP för lite småprylar, men just nu står den bara igång. Hade en uptime på ca 180 dagar innan det vart strömavbrott.

edit: Har stora planer för min ABC 80, om jag nu orkar så ska den bli navet i ett litet smart hem-system med väckning, persienn- och dörrkontroll, osv. Gäller bara att orka bygga något till serieporten på den, eller så kör man kanske på expansionsbussen?

Permalänk
Medlem

Gammal Pentium 166 (utan MMX) med f00f-bug
Den routar mest trafik just nu mellan tre nätverkskort, samt DNS, och DHCP. Kör även irssi på den även om det kanske borde migreras till huvudservern, fast det är ju inte direkt krävande.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen kommer slå MBY.

Jag har ingen gammal i drift nu, den äldsta är en Duron 700@950 som agerar NAT-router, webserver med mera.
Jag körde dock en Cyrix 486a på 66MHz, 32MB RAM, 1.2GB HDD och två ISA-NICs som router tidigare, med NetBSD. Jag fick byta ut den eftersom CPU-användningen låg stabilt på 100% vid ~445kB/sek throughput, alltså blev min bandbredd (på 8Mbps) nästan halverad.
2Mbps klarade den finfint dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Ingen kommer slå MBY.

Jag har ingen gammal i drift nu, den äldsta är en Duron 700@950 som agerar NAT-router, webserver med mera.
Jag körde dock en Cyrix 486a på 66MHz, 32MB RAM, 1.2GB HDD och två ISA-NICs som router tidigare, med NetBSD. Jag fick byta ut den eftersom CPU-användningen låg stabilt på 100% vid ~445kB/sek throughput, alltså blev min bandbredd (på 8Mbps) nästan halverad.
2Mbps klarade den finfint dock.

Hehe!

Om jag ska slå in 2-0, så kan jag väl berätta att min Commodore PET används, även den, lite då och då. Den är från 1978. Fast, ärligt talat är den ju inte i kontinuerlig drift. Snarare i "rituell drift". Jag startar den, knappar in några BASIC-rader och låter den köra en stund, sedan stänger jag av den. Har jag riktigt tråkigt laddar jag in något av alla mina gamla, hemmagjorda, program från kasettband. ...och småler lite åt alla hundratals rader med tvättäkta spagettikod!

Det händer dock att jag använder en miniräknare från tidigt 70-tal, främst eftersom de gamla skönheterna har så härlig skärm (grönblå VFD).

Edit: Tips till er med C64 eller Commodore PET (samt några andra besläktade modeller): Skriv WAIT 6502, NN, och tryck retur. Så kommer ett litet påskägg fram (NN är ett tal mellan 0 (1) och 255). Jag tänker inte tala om vad det står!

(Extrapoäng till den som kan berätta vad det finns för påskägg i ASCII-tabellen hos Spectravideo SV328)

Ja, ja vet, jag är en nörd.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Tycks ändå vara få som kör med så gamla burkar uppkopplade som min 486a

MBY, du får koppla upp din PET på nätet, vet iofs inte om den har samma expansion som c64 men till c64an kan man ju köpa ethernetinterface
Finns ju nån snubbe som skrev multitaskade os med webläsare och telnetklient till c64 mm.. Även streamande webserver

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Mina prestanda monster!

Intel pentium 75 med windows 95 och 64 mb ram. Spel som huserar på denna är bla Warcraft och Quake

Intel pentium 200 med windows 98 och 128 mb ram. Spel som huserar på den här, är bla Warcraft 2, Quake 2 och Unreal. Grafikkortet är ett Orchid Righeous 3D II, (high performance 3D Accelerator) spel som följde med kortet var 3 stycken: Battle Zone, Jedi Knight och Incoming.

"uppgradering ses som onödig, då prestandan är mer än tillräcklig"

Permalänk

Det skulle väl vara en HP Omnibook 425 med 4MB ram och flashdisk. Kan köras på alkaliska batterier och fungerar utmärkt som skrivmaskin. Har även en riktig extern mus som fälls ihop och stoppas in i datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
(Extrapoäng till den som kan berätta vad det finns för påskägg i ASCII-tabellen hos Spectravideo SV328)

Faktum är att jag har ett komplett Spectravideo-system som jag bootade så sent som för några dagar sedan, men tyvärr känner jag inte till detta. Vilken ASCII-tabell är det som du pratar om?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Winge
Faktum är att jag har ett komplett Spectravideo-system som jag bootade så sent som för några dagar sedan, men tyvärr känner jag inte till detta. Vilken ASCII-tabell är det som du pratar om?

Vilken ASCII-tabell? Tja. Det finns ju bara en (åt gången)! Mer specifikt är det inte just gamla ASCII jag avser utan de höga tecknen, med satt MSB. Det finns i den svenska plugin-ROM-versionen, men jag inser inte varför det inte skulle finnas i alla.

Edit: Du kan ju scanna genom ROM-minnet och se om det dyker upp där.

Nej, jag tänker inte ge en lektion i BASIC utan förutsätter att en person som har en riktig dator behärskar riktig programmering...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

OCh då talar du om basic?

Hmpf

#include <useful.h>

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415