Permalänk
Medlem

Linksys WRT54GS kopplar ner!

Jag installerade en Linksys WRT54GS v.5.1 router för några veckor sedan. Har installerat det både hos mor och far. Hos mor fungerar det som det ska, kopplar inte ner eller så. Men hos farsan går det högst 15-20 min, innan jag blir nerkopplad och måste ansluta igen. Använder mig utav en HP laptop, både hos mor och far. En annan konstig grej är att jag kan surfa och logga in på msn, trots att det står "inte ansluten" under trådlöstnätverk-listan. Verkar inte bli riktigt connectad, har dock blivit det några gånger. Men det har vart samma sak då...

Hos morsan används det bara PCs. Hos pappa sitter en imac G5 med kabel ansluten, den kopplar i stort sett inte ner alls.
Börjar bli smått galen på detta problem. Någon som har några tips på vad det kan vara?

Hjärligt tacksam för svar!

Cristoffer

EDIT: G5an kopplar visst ner lika mycket som laptopen.

Permalänk
Medlem

Har du uppgraderat Firmwaren ?

Testa så kanske det blir stabilare och löser sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kokobong
Har du uppgraderat Firmwaren ?

Testa så kanske det blir stabilare och löser sig

Har installerat den nya firmwaren, utan någon framgång. Har ingen aning om vad jag ska ta mig till. Det som händer är att hastigheten går ner från 54 till 1 mbit, signalstyrkan är fortfarande full. Men den tar inte emot några paket, skickar endast några enstaka.

Snäääälla hjälp mig! Ge mig tips i massor!

Mvh
Cristoffer

Permalänk
Medlem

Det jag kan säga direkt är att du skall först å främst uppgradera drivrutiner till din laptops trådlösa kort. Hade samma problem trots att det va helt ny FS Amilo laptop. Kompisen har likadan router och han hade oxå problem enbart trådlöst, han bytte det några ggr och till slut så uppgraderade han drivisar i laptopen och nu funkar det som aldrig förr håller 54 konstant. Jag kan lova dig att det är inget fel på routern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Det jag kan säga direkt är att du skall först å främst uppgradera drivrutiner till din laptops trådlösa kort. Hade samma problem trots att det va helt ny FS Amilo laptop. Kompisen har likadan router och han hade oxå problem enbart trådlöst, han bytte det några ggr och till slut så uppgraderade han drivisar i laptopen och nu funkar det som aldrig förr håller 54 konstant. Jag kan lova dig att det är inget fel på routern.

Jag kan lova dig att det är ett jättefel på den routern. Linksys WRT54X modellerna är kända problembarn med just de här symptomen. Det är problem både med att tanka stora filer över trådlöst och många samtidiga anslutningar på den trådbundna delen.

Har du garanti så reklamera den, Linksys byter in den mot en nyare revision. Var bara beredd att vänta några månader eller så, Linksys support är bland de sämsta i klassen.

Permalänk
Medlem

Förutom ovanstående tips om att uppgradera drivrutiner för närverkskort; vad många glömmer: gå in och laborera med vilka kanaler din router sänder på. Förmodligen är den inställd på kanal 11 som default. Prova med att ställa till exempelvis kanal 5.

Jag hade liknande problem som du, och detta löste alla mina problem. Funkar numera perfekt.

/T

ps. Och glöm för all del inte att ställa in WAP, använd för guds skull inte WEP-kryptering ds.

Permalänk
Medlem

Min WRT54GS spökade ett tag med att alla aktiva anslutningar mot en lokal burk stängdes ner, och efter lite sökande så upptäckte jag att det var dhcp leasen som dog ut och routern spökade till allt lite så att alla aktiva anslutningar stängdes ner. Körde DD-WRT på den då förövrigt, ökade bara lease timern till en vecka så var problemen borta. Men efter byte till dnsmasq som dhcp server istället för dhcpd så är det inga problem med korta giltighetstider heller.

"Var bara beredd att vänta några månader eller så, Linksys support är bland de sämsta i klassen."

Linksys , a division of Cisco. Dvs den divisionen som är lite konsumentinriktad och överhuvudtaget ger ut garanti på sina produkter till skillnad mot Cisco själv som inte ger dig garanti oavsett om du köper 25st Cisco Catalyst 3560 PoE eller ett litet Wlan kort.

Visa signatur