2 sata diskar + 1 ny sata disk= ingen boot?

Permalänk

2 sata diskar + 1 ny sata disk= ingen boot?

Tjenare! Jag har sedan ett längre tag suttit på två seagate diskar(sata), en på 80GB uppdelad på hälften i två partitioner (C och D i windows) och den andra disken på 200 (E i windows), detta har fungerat hur bra som hellst ända fram tills idag då jag köpte en till disk! Disken är också en seagate men är av det lite senare segmentet med serial ata 2 och 300GB. Problemet som uppstår är som sådant: Beroende på koppling av de tre diskarna händer antingen detta: det blir disk boot failure och jag kan inte boota, det andra problemet är att windows bootar men när den blå bootranden kommer upp så startar datorn om(även när jag vill boota i felsäkert läge!

Moderkortet jag använder mig av är abit ic7 max3 (sockel 478 med en P4C 2.6GHZ klockad till 3GHZ) och det har två sata kontrollers: den ena är sydbryggan som har två sata kontakter, och den andra är en silicon image sata kontroller med 4 kontakter! Hur jag än placerar system disken(alltså den på 80GB så blir det jämt fel! Om jag placerar den ensam på sydbryggan och de andra två diskarna på silicon image kontrollern så blir det disk boot failure, och om jag placerar det tvärt om(alltså systemdisken i silicon image controllern) så får jag "reboot problemet". Den enda fungerande konfigurationen är när jag har systemdisken och en till disk(antingen 200 eller 300 varianten) inkopplade till sydbryggan och lämnar silicon image kontrollern tom! Det är även fel när jag kopplar ALLA diskar till silicon image kontrollern!

Jag har provat alla möjliga BIOS konfigurationer men känner mig numer mållös! Vad ska jag göra? Vad har jag glömt?

Permalänk
Medlem

Dyker alla diskar upp i bios...och kan du välja mellan dem i boot-ordningen?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Tack för hjälpen, det visade sig att det var boot-ordningen som var fel! Nu har jag dock följande problem: Disken ses nu som en scsi enhet och den visas endast som 127GB? Lite konstigt eftersom jag redan har en 200GBare som visas med korrekt utrymme?

EDIT: Jag har fått allt att fungera nu! Tack för hjälpen! MOD kan låsa tråden