Göra hårdisk till primary, hur?

Permalänk
Medlem

Göra hårdisk till primary, hur?

Jag har sökt och letat runt i forumet men inte hittat något som hjälper mig med mitt problem så var snälla och ha lite förståelse för mig, även om problemet jag har verkar simpelt för er. Jag är en n00b vad det gäller insidan på en dator!

Sedan jag fick min dator färdigmonterad och leverad från datorbutiken så är det ingen hårdisk som är satt som primary master, och detta går inte att åtgärda från bios, (som enligt en kompis borde gå). Det har inte varit något problem innan, förutom att man är tvungen att trycka F1 varje gång när man startar datorn. Samma kompis sa att det förmodligen var en jumper som hade hamnat fel. Vad är en jumper och hur åtgärdar jag detta? Vad jag förstått så är det inte svårt att göra, men jag vet ju inte vad det är jag ska göra...

Ge mig gärna bilder på dessa jumprar och hur det ska se ut.

Hårdisken som jag har heter:
Maxtor DiamondMax 10 6L200M0 200Gb 7200rpm 8Mb NCQ S-ATA

Tack på förhand!

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W

Permalänk
Hedersmedlem

Med S-ATA-diskar finns inte Master/Slave -systemet eller några jumprar att ändra på. Du bör dock i BIOS kunna ändra boot-ordningen till att boota från S-ATA. Kolla i manualen till moderkortet .

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

När du måste trycka F1 för att komma vidare, vad för något meddelande skriver datorn då?

Som tidigare inlägg, S-ATA-diskar kör inte med master och slave eftersom de är enskilda på sin buss. Så problemet är nog något annat, möjligtvis bootordningen (som kan ändras från bios). Det där med master och slave gäller bara P-ATA-diskar, slarvigt kallat IDE-diskar. De med en flatkabel för data.

MEN, du ville ju ändåså vet vad en jumper är

Från svenska wikipeida (länkar till engelska där det fanns mer information):

Citat:

En jumper eller bygel är i datorsammanhang ett slags kloss som man trär över stift som på olika komponenter. Jumprar används för inställningar och olika funktioner.

Att bygla kallas även att strappa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jumper_%28computing%29

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Okej nu lyckades jag lösa det så att datorn startar av sig själv utan att man behöver trycka på F1. Men när jag försöker starta upp fråns windowsskivan för att formatera, så får jag detta medelandet:

Det gick inte att starta windows efter som följande fil saknas eller är skadad:
<windows-rot>\system32\hal.dll.
installera om en kopia av filen ovanför på nytt.

Jag kolla i system32 mappen och där ligger det mycket riktigt en sådan fil, men varfår jag en fräsh version av den ifrån?

*edit*

Allt jag vill göra är att formatera hårdisken och installera om windows på nytt, finns det inte något annat sätt man kan göra det på? Suttit här hela kvällen, och har ju inte kommit någonstanns.

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W

Permalänk
Medlem

Fel boot-ordning.
Fixa i bios.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Fel boot-ordning.
Fixa i bios.

jo jag lyckades fixa det själv också, men tack ändå..

dock så kommer jag inte längre än hit : http://www.webtree.ca/windowsxp/RC%20001.jpg

efter att jag trycker enter så står det att det inte finns någon hårdisk i min dator och att jag ska ansluta en och sedan köra setupen igen. vad beror detta på? jag kan ju komma in i windows och använda datorn precis som vanligt. Det är bara när jag försöker installera om som den gnäller...

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W

Permalänk
Medlem

Se till att du trycker F6 och installerar sata drivrutinerna som medföljer satakontrollern/moderkortet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Moderator
Testpilot

Här har du en bild på en jumper:

Till ämnet, antagligen så måste du installera ytterligare drivrutiner för att du ska få igång din hårddisk i Windows-installationen. Som ovanstående talare sade, F6 sedan installera.

Skitkass? Ja om du frågar mig är det de.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

tack för all hjälp, jag har lyckats lösa det hela!

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W