Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Förutsatt att du nu är kosnument och inte egenföretagare så är det konsumentköplagen som gäller mot webhallen om de inte är ännu sjysstare än vad lagen tvingar dem att vara. Det är webhallen du ska vända dig mot, eftersom de är säljaren. Sen kan man ju vända sig till dit man blir hänvisad om det fungerar smidigare, men det rättsliga förhållandet har man till webhallen.
Det är uppenbarligen fel på telefonen (16 § Konsumentköplagen (KkL)).
För att man ska kunna gå vidare mot webhallen så måste felet ha funnits innan man köpte telefonen även om det visat sig först senare (20 § KkL). Det ska nog inte krävas nån otrolig bevisning, och om vibrationsfunktionen har slutat fungera helt plötsöigt så tycker jag det verkar som om den var undermålig från början. Dessutom behöver man inte oroa sig för bevisfrågan om det ännu inte har gått mer än 6 mån sen köpet (20a § KkL). Då utgår man från att felet fanns innan köpet.
Man måste reklamera (meddela försäljaren om felet) inom två månader från att man upptäckte felet (23 § KkL). Man kan reklamera upp till 3 år efter man köpt varan (23 § 3 st KkL).
Om vi nu konstaterar att felet inte är något som köparen har åstadkommit, utan att det är säljaren som ska ansvara för det så kan man som köpare kräva en av två saker (26 § KkL: Avhjälpande (att dom lagar den) eller omleverans (man får en ny). Om man väljer att kräva det ena (t.ex. omleverans) så kan säljaren ändå säga att han gör det andra (i exemplet alltså avhjälpande) för att det skulle kosta honom oskäligt mkt att omleverera. Vad som är oskäligt mkt beror inte bara på kostnadsskillnaden mellan omleverans och avhjälpande utan också på felets betydelse och hur mycket felet påverkar varans värde (26 § 2 st KkL).
Webhallen verkar inte ha några Qtek 8310 inne så förmodligen skulle omleverans ta lite tid det också.
Avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid, utan kostnad och väsentlig olägenhet för köparen (26 § 3 st KkL). Gör det inte det, eller om det inte kommer till av annan anledning har man rätt till prisavdrag eller hävning (lämna tillbaka produkten och få pengarna tillbaka). För hävning (lämna tillbaka) krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen (vilket det ju är i detta fall).
Så du skulle alltså kunna hävda att det är en väsentlig olägenhet för dig att vänta så länge på att få telefonen fixad och att du därför istället vill häva köpet (lämna tillbaka telefonen och få pengarna tillbaka). En del saker ovan måste förstås klaffa och jag kan väl inte precis garantera att bedömningen att vara utan telefonen i en vecka är en väsentlig olägenhet är samma bedömning som domstol/allmänna reklamationsnämnden skulle komma fram till, men jag tror i a f det. Om webhallen skulle låna ut en mobil under reparationstiden så skulle det högst förmodligen inte vara av väsentlig olägenhet att reparationen tog en vecka.
Förlåt, men det där stämmer inte. Eller också är det det att jag har PC Suite for smartphones.