Skyldighet hit och ditt - Qtek

Permalänk
Medlem

Skyldighet hit och ditt - Qtek

Hej
Idag har jag fått problem med min Qtek 8310. Efter ett långt samtal med Qtek så var slutsattsen att vibrationsfunktionen i mobilen har pajjat.
Jag har kontaktat Qtek (Brightpoint), Webhallen och engstöms alla säger att den andre har skyldigheten att låna mig en lånemobil då min SE z530i inte är hos mig i en månad. Om engstöm ska reparera så tar det en 7arbetsdagar. Hur ska jag göra nu? Jag behöver en mobil och så behöver jag vibration eftersom jag inte använder ringsignaler.
Talade med en kille på engstöms. Han sa att det är försäljaren som måste antigen ge mig en telefon att låna eller t.o.m bytta ut den.
Jag köpte telefonen Julen 2005. Kan jag fortfarande reklamera?

Permalänk
Medlem

Säljaren är den som ska kunna ge dig. Ska engström ge lånetelefoner till ett par tusen i veckan ska man ha ett sjysst lager

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Kan jag kräva att lämna tillbaka produkten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parse
Kan jag kräva att lämna tillbaka produkten?

Efter ett halvår? Nej.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Efter ett halvår? Nej.

Ajj, vad finns det för annat val? Jag behöver en mobil. Jag vill inte köpa e ny mobil för under reperations tiden för att kunna använda en mobil för att det är fel på produkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parse
Ajj, vad finns det för annat val? Jag behöver en mobil. Jag vill inte köpa e ny mobil för under reperations tiden för att kunna använda en mobil för att det är fel på produkten.

Finns nog inga andra alternativ. Att man får en låneprodukt under tiden är mig veterligen något som bil och mobilbranchen är ensamma om. Inget man har rätt att kräva utan enbart en goodwill.
Jag har en skräplur som backup för 200kr just ifall att.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Finns nog inga andra alternativ. Att man får en låneprodukt under tiden är mig veterligen något som bil och mobilbranchen är ensamma om. Inget man har rätt att kräva utan enbart en goodwill.
Jag har en skräplur som backup för 200kr just ifall att.

Vart kan jag köpa en lur för 200?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parse
Vart kan jag köpa en lur för 200?

Hört talas om blocket?
3330 eller 3410 här tex under 200kr.

http://www.blocket.se/vi/8591534.htm?ca=7_s

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Hört talas om blocket?
3330 eller 3410 här tex under 200kr.

http://www.blocket.se/vi/8591534.htm?ca=7_s

Jag har bestämt mig att det enda beganade saken jag kommer att nånsin köpa är bil och bostad. Men jag drar till webhallen imoron och ser vad som kan göras. Annars får jag köpa en till. Bra med en backup.

Permalänk
Medlem

Du avlider ju förmodligen inte heller utan telefon i en vecka.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Du avlider ju förmodligen inte heller utan telefon i en vecka.

Han kanske är en egenföretagare och alla hans ordrar kommer in via mobilen. En hel vecka utan mobil vore katastrof för hans företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HWB
Han kanske är en egenföretagare och alla hans ordrar kommer in via mobilen. En hel vecka utan mobil vore katastrof för hans företag.

Är det så det ligger till så borde han ju ha införskaffat en backup mobil för länge sedan.

En mobiltelefon är inte en produkt att lita på och absolut inget att anförtro en så pass kritisk komponent i sitt företag.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

Och hade han varit egenförtagare så hade han kunnat dra av telefonen.

Nä gör som jag och en del till, ha en telefon i reserv, för mobiler är inget man kan lita på.

Sen att det lånar ut en mobil är bara godwill som en skrev längre upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
Och hade han varit egenförtagare så hade han kunnat dra av telefonen.

Vad menar du?

Riktigt missnöjd med detta. Om det är en företagsmobil kan de ju ha lite högre standarder och inte ha vibration som inte funkar ordentligt. Speciellt när den är så ganska dyr.

Jag drar till webhallen imoron och ser vad som händer. Min mål blir att försöka lämna tillbaka produkten eller få en annan. Går det inte så blir jag tvungen att köpa en ny mobil. Riktigt synd. Inga fler Qteks för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Är det så det ligger till så borde han ju ha införskaffat en backup mobil för länge sedan.

En mobiltelefon är inte en produkt att lita på och absolut inget att anförtro en så pass kritisk komponent i sitt företag.

Alltid lika roligt när de höga hönsens smartphones pajar och de kommer och vill låna en precis likadan med precis samma innehåll, sina kalenderdata och you name it.

Hört talas om backup kanske?

Många är så sjukt beroende av sina telefoner, helt bisarrt att man inte har backup för telefoner går faktiskt sönder.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parse
Vad menar du?

Riktigt missnöjd med detta. Om det är en företagsmobil kan de ju ha lite högre standarder och inte ha vibration som inte funkar ordentligt. Speciellt när den är så ganska dyr.

Jag drar till webhallen imoron och ser vad som händer. Min mål blir att försöka lämna tillbaka produkten eller få en annan. Går det inte så blir jag tvungen att köpa en ny mobil. Riktigt synd. Inga fler Qteks för mig.

Ja företagare drar av telefonen på deklarationen.

Nja alla telefoner klabar kvittar vilken prisklass dem ligger i.

Tycker att du inte skall avisa qteks telefoner så lätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Alltid lika roligt när de höga hönsens smartphones pajar och de kommer och vill låna en precis likadan med precis samma innehåll, sina kalenderdata och you name it.

Hört talas om backup kanske?

Många är så sjukt beroende av sina telefoner, helt bisarrt att man inte har backup för telefoner går faktiskt sönder.

Jag har backup på allt. Jag förlorar ingenting. Tar backup när jag syncar.
Det är bara det att jag blir utan mobil under reperations tiden och så säger webhallen att man ska kontakta Brightpoint och de Engstöms som säger att det är webhallen som är skyldig

Permalänk
Medlem

Problemet många har är att det är krångligt med backup. Inte ens senaste versionen av SE PC Suite har säkerhetskopiering. Helt vansinnigt!
Nokia PC Suite har haft det så länge jag kan minnas.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Problemet många har är att det är krångligt med backup. Inte ens senaste versionen av SE PC Suite har säkerhetskopiering. Helt vansinnigt!
Nokia PC Suite har haft det så länge jag kan minnas.

Snälla, börja nu inte tjata om Ericsson vs Nokia i ännu en tråd.

Allt man kan säga är att de flesta är alldeles för beroende av sina telefoner och står helt handfallna när de fallerar. En lånetelefon är inte rättighet, det är kundservice om man får en sådan. De flesta borde ju dessutom ha några gamla skrotlurar som ligger och skräpar hemma i byrålådan.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Snälla, börja nu inte tjata om Ericsson vs Nokia i ännu en tråd.

Allt man kan säga är att de flesta är alldeles för beroende av sina telefoner och står helt handfallna när de fallerar. En lånetelefon är inte rättighet, det är kundservice om man får en sådan. De flesta borde ju dessutom ha några gamla skrotlurar som ligger och skräpar hemma i byrålådan.

Håller med dig. Det är oroväckande hur viktig informationen i telefonerna är för vissa när man ser till att de inte tar backup.
Folk hotar stämma serviceställena för de flashat dom rena. Hur tänker folk? Tror den att den är oförstörbar? Men de lär sig väl fast den hårda vägen

En begagnad 3310 för 150kr duger gott i en vecka om man absolut måste vara anträffbar.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk

Förutsatt att du nu är kosnument och inte egenföretagare så är det konsumentköplagen som gäller mot webhallen om de inte är ännu sjysstare än vad lagen tvingar dem att vara. Det är webhallen du ska vända dig mot, eftersom de är säljaren. Sen kan man ju vända sig till dit man blir hänvisad om det fungerar smidigare, men det rättsliga förhållandet har man till webhallen.

Det är uppenbarligen fel på telefonen (16 § Konsumentköplagen (KkL)).

För att man ska kunna gå vidare mot webhallen så måste felet ha funnits innan man köpte telefonen även om det visat sig först senare (20 § KkL). Det ska nog inte krävas nån otrolig bevisning, och om vibrationsfunktionen har slutat fungera helt plötsöigt så tycker jag det verkar som om den var undermålig från början. Dessutom behöver man inte oroa sig för bevisfrågan om det ännu inte har gått mer än 6 mån sen köpet (20a § KkL). Då utgår man från att felet fanns innan köpet.

Man måste reklamera (meddela försäljaren om felet) inom två månader från att man upptäckte felet (23 § KkL). Man kan reklamera upp till 3 år efter man köpt varan (23 § 3 st KkL).

Om vi nu konstaterar att felet inte är något som köparen har åstadkommit, utan att det är säljaren som ska ansvara för det så kan man som köpare kräva en av två saker (26 § KkL: Avhjälpande (att dom lagar den) eller omleverans (man får en ny). Om man väljer att kräva det ena (t.ex. omleverans) så kan säljaren ändå säga att han gör det andra (i exemplet alltså avhjälpande) för att det skulle kosta honom oskäligt mkt att omleverera. Vad som är oskäligt mkt beror inte bara på kostnadsskillnaden mellan omleverans och avhjälpande utan också på felets betydelse och hur mycket felet påverkar varans värde (26 § 2 st KkL).

Webhallen verkar inte ha några Qtek 8310 inne så förmodligen skulle omleverans ta lite tid det också.

Avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid, utan kostnad och väsentlig olägenhet för köparen (26 § 3 st KkL). Gör det inte det, eller om det inte kommer till av annan anledning har man rätt till prisavdrag eller hävning (lämna tillbaka produkten och få pengarna tillbaka). För hävning (lämna tillbaka) krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen (vilket det ju är i detta fall).

Så du skulle alltså kunna hävda att det är en väsentlig olägenhet för dig att vänta så länge på att få telefonen fixad och att du därför istället vill häva köpet (lämna tillbaka telefonen och få pengarna tillbaka). En del saker ovan måste förstås klaffa och jag kan väl inte precis garantera att bedömningen att vara utan telefonen i en vecka är en väsentlig olägenhet är samma bedömning som domstol/allmänna reklamationsnämnden skulle komma fram till, men jag tror i a f det. Om webhallen skulle låna ut en mobil under reparationstiden så skulle det högst förmodligen inte vara av väsentlig olägenhet att reparationen tog en vecka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Inte ens senaste versionen av SE PC Suite har säkerhetskopiering. Helt vansinnigt!

Förlåt, men det där stämmer inte. Eller också är det det att jag har PC Suite for smartphones.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Säljaren är den som ska kunna ge dig. Ska engström ge lånetelefoner till ett par tusen i veckan ska man ha ett sjysst lager

okej så då menar du att det är den säljande affären som ska ta smällen för att nokia/ericsson/whatevver inte kan tillverka felfria produkter?

om det är någon som ska stå för en lånetelefon så är det ju tillverkaren i fråga vars mobil har gått sönder...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Förutsatt att du nu är kosnument och inte egenföretagare så är det konsumentköplagen som gäller mot webhallen om de inte är ännu sjysstare än vad lagen tvingar dem att vara. Det är webhallen du ska vända dig mot, eftersom de är säljaren. Sen kan man ju vända sig till dit man blir hänvisad om det fungerar smidigare, men det rättsliga förhållandet har man till webhallen.

Det är uppenbarligen fel på telefonen (16 § Konsumentköplagen (KkL)).

För att man ska kunna gå vidare mot webhallen så måste felet ha funnits innan man köpte telefonen även om det visat sig först senare (20 § KkL). Det ska nog inte krävas nån otrolig bevisning, och om vibrationsfunktionen har slutat fungera helt plötsöigt så tycker jag det verkar som om den var undermålig från början. Dessutom behöver man inte oroa sig för bevisfrågan om det ännu inte har gått mer än 6 mån sen köpet (20a § KkL). Då utgår man från att felet fanns innan köpet.

Man måste reklamera (meddela försäljaren om felet) inom två månader från att man upptäckte felet (23 § KkL). Man kan reklamera upp till 3 år efter man köpt varan (23 § 3 st KkL).

Om vi nu konstaterar att felet inte är något som köparen har åstadkommit, utan att det är säljaren som ska ansvara för det så kan man som köpare kräva en av två saker (26 § KkL: Avhjälpande (att dom lagar den) eller omleverans (man får en ny). Om man väljer att kräva det ena (t.ex. omleverans) så kan säljaren ändå säga att han gör det andra (i exemplet alltså avhjälpande) för att det skulle kosta honom oskäligt mkt att omleverera. Vad som är oskäligt mkt beror inte bara på kostnadsskillnaden mellan omleverans och avhjälpande utan också på felets betydelse och hur mycket felet påverkar varans värde (26 § 2 st KkL).

Webhallen verkar inte ha några Qtek 8310 inne så förmodligen skulle omleverans ta lite tid det också.

Avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid, utan kostnad och väsentlig olägenhet för köparen (26 § 3 st KkL). Gör det inte det, eller om det inte kommer till av annan anledning har man rätt till prisavdrag eller hävning (lämna tillbaka produkten och få pengarna tillbaka). För hävning (lämna tillbaka) krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen (vilket det ju är i detta fall).

Så du skulle alltså kunna hävda att det är en väsentlig olägenhet för dig att vänta så länge på att få telefonen fixad och att du därför istället vill häva köpet (lämna tillbaka telefonen och få pengarna tillbaka). En del saker ovan måste förstås klaffa och jag kan väl inte precis garantera att bedömningen att vara utan telefonen i en vecka är en väsentlig olägenhet är samma bedömning som domstol/allmänna reklamationsnämnden skulle komma fram till, men jag tror i a f det. Om webhallen skulle låna ut en mobil under reparationstiden så skulle det högst förmodligen inte vara av väsentlig olägenhet att reparationen tog en vecka.

Förlåt, men det där stämmer inte. Eller också är det det att jag har PC Suite for smartphones.

På vilket vis är detta väsentlig olägenhet för kunden?
Det är accepterat att vara utan telefonen i en vecka för att få felet lagat på garanti.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
okej så då menar du att det är den säljande affären som ska ta smällen för att nokia/ericsson/whatevver inte kan tillverka felfria produkter?

om det är någon som ska stå för en lånetelefon så är det ju tillverkaren i fråga vars mobil har gått sönder...

Det är ingen som behöver stå för någon lånetelefon egentligen.
Det är typ bara mobil och bilbranschen som lånar ut ersättnings objekt under tiden ens egna objekt är på rep.

Får du låna en ny tv om du lämnar in din trasiga på elgiganten?
Får du låna ett nytt moderkort om du skickar in ditt trasiga till Komplett?

Varför skulle ett garantiärende på en mobiltelefon skillja sig ifrån nått annat?

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
okej så då menar du att det är den säljande affären som ska ta smällen för att nokia/ericsson/whatevver inte kan tillverka felfria produkter?

om det är någon som ska stå för en lånetelefon så är det ju tillverkaren i fråga vars mobil har gått sönder...

Ingen har rätt till en låneprodukt. Det är en goodwill bara. Vem som har mest goodwill är något man bör kolla upp innan köp om det anses viktigt.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parse
Vad menar du?

Riktigt missnöjd med detta. Om det är en företagsmobil kan de ju ha lite högre standarder och inte ha vibration som inte funkar ordentligt. Speciellt när den är så ganska dyr.

Eh? Ska företag både slippa moms och få bättre mobiler?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parse
Vad menar du?

Riktigt missnöjd med detta. Om det är en företagsmobil kan de ju ha lite högre standarder och inte ha vibration som inte funkar ordentligt. Speciellt när den är så ganska dyr.

Finns väll direkt igen telefon som kallas företagsmobil.
Man köper telefon med de funktionerna man eftersöker helt enkelt.

Bara för att telefonen är dyr så betyder inte det att den aldrig går sönder eller blir fuktskadad.

ALLA modeller av mobiltelefoner går sönder, tro mig.
Därför skall man aldrig anförtro sitt företag eller någons liv etc till en mobiltelefon.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
På vilket vis är detta väsentlig olägenhet för kunden?
Det är accepterat att vara utan telefonen i en vecka för att få felet lagat på garanti.

Vad som är en väsentlig olägenhet är en bedömninsfråga. Tyvärr har jag inte superstenkoll på exakt vilka omständigheter som är viktiga i bedömningen. Bara för att konsumenter sällan står på sig behöver det dock inte betyda att det inte är en väsentlig olägenhet när man köpt en telefon som inte fungerar som den ska efter sex månader och man måste vara utan telefon i en vecka för att vänta på att den blir lagad. Fast jag får medge att branshpraxis givetvis kan påverka bedömningen.

Visst kanske det lutar åt att det inte är en väsentlig olägenhet och att en vecka är skälig tid för reparation. Man har dock inget att förlora på att försöka stå på sig lite om man gärna vill häva köpet eller få en lånemobil. Att kräva omleverans kan också ofta vara ett sätt att få det hela att gå lite snabbare. Då måste näringsidkaren visa att omleverans istället för reparation är oskäligt för honom.

Att ge ut en lånemobil behöver inte bara vara good will utan kan vara ett sätt för näringsidkaren att undvika att köpet hävs.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera