Permalänk
Medlem

X1800XT, startar inte

Som övertexten lyder så vill inte mitt helt nya X1800XT 512Mb grafikkort inte starta. Jag har inte en aning om vad felet är, men jag har lyckats få igång den i en annan dator, men den är menad att sitta i min dator.

Det nätaggregat jag köpt till är ett High power Netzteil 520W agg, med 18A på 12+ linan. Vet inte om det är tillräckligt, men i mina ögon bör det räcka gott och väl. Nätaggregatet som användes i andra datorn då kortet startade hade dock 23A..

Resterande delar i min dator synns i sign (bortsett från mitt GTO kort då), och som ses så kräver inte dom delarna precis särskillt mycket ström. kan notera att jag även testat att få datorn och starta utan floppy, DVD samt CD läsaren och 1 hårddisk urpluggad.
Det som händer när jag försöker starta datorn är att grafikkortsfläkten körs igång på högvarv, samt att man hör hårddikarna ladda, men inget mer. Ingen bild alls. Inget ljud från kortet.

Det sitter en lysdiod som blinkar till EN gång när jag försöker starta datorn, sen händer inget mer. Fick inte med någon manual till kortet så jag har ingen aning om vad det betyder. Men som sagt... kortet är HELT nytt, och har lyckats starta på en annan datorn, men inte min. All hjälp uppskattad.

(Jag vet att de flesta delar i min dator suger, men jag ber endast om hjälp om kortet nu, så håll gärna alla komentarer om mina övriga delar för er själva).

Permalänk
Hedersmedlem

520W och bara 18A på 12V?

Det måste antingen vara ett väldigt gammalt agg gjort för ATX 1.3 eller rena glädjesiffror gällande effekten.

18A är för lite i vilket fall som helst. Du kommer att få problem i spel och liknande även om du lyckas starta datorn.

Det kan ju vara BIOS-problem också så hämta den senaste till moderkortet och testa.

Dock råder jag dig att skaffa ett bättre nätagg till det kortet i vilket fall som helst.

Edit: Rättat slafsigt språk.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nog är det nätagget som är boven i det hela.... de i affären påstod att det nätaggregatet var mer än tillräckligt bra för min dators nuvarande delar, men de tycks endast ha sagt det för att kunna sälja nätagget till mig. Imorgon bär det år att lämna tillbaka skiten, sedan köpa ett tagan nätagg som borde duga gott och väll, du den var på ca 30A på 12:an.

Permalänk
Medlem

26 A är rekommenderat för high-end kort vid max belastning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nighteye
26 A är rekommenderat för high-end kort vid max belastning.

Men vad är rekommenderat endast för att få datorn att starta med X1800XT kortet i?

Ska iallafall köpa ett nytt Tagan agg som SKA duga, enligt de på Pc punkten. ;P Hoppas att de har rät.. tyvärr får jag vänta tills imorgon tills monstret får vakna till iv.

Permalänk

Vet inte om det här till nån hjälp men jag hade samma problem med mitt 1800XT 512Mb.
Lämnade in datorn och då hade dom bytt grafikkortet.

(Nätagg Seasonic 500W)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pumpapumpa
Vet inte om det här till nån hjälp men jag hade samma problem med mitt 1800XT 512Mb.
Lämnade in datorn och då hade dom bytt grafikkortet.

(Nätagg Seasonic 500W)

Men jag har ju fått kortet att starta, dock med ett starkare nätagg..

Permalänk
Medlem

testa med ett annat kort i datorn, kanske inte är ditt nätagg. kan vara cpu

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som om du köpt ett riktigt bluff-aggregat.

Det finns ingen genrell rekommenderad kapacitet för "high-end kort", så sluta sprida myter.

För X1800XT rekommenderas 20A på 12V-linan. 18 A av usel kvalitet är verkligen en trolig felkälla.

Kortet drar maximalt med ström under POST på grund av minnestestet, så det är inte så konstigt att inget alls händer.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma fel med mitt msi1800xt,

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=57519...

Det skumma va att det räckte med nytt bios ti moderk, låter sjukt men testa!!!

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 - AMD Phenom II 1090T @ 4,4Ghz
Sapphire 6970 @ CrossFire 930/1410Mhz
120Gb OCZ-AGILITY3, 16Gb G.Skill Ripjaws X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonge
skumma va att det räckte med nytt bios ti moderk, låter sjukt men testa!!!

Detta har jag redan föreslagit, men apamedvapen verkar inte ha provat det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Detta har jag redan föreslagit, men apamedvapen verkar inte ha provat det.

Jag har försökt skaffa en boot disket, samt lagt till flash programmet på disketten samt moderkortets BIOS, men oturligt nog så ville inte disketten rymma alla filer.För att lösa detta tänkte jag använjda 2 disketter, men ack vilken tur, alla mina disketter är borta för någon anlednig... så jag tänkte "varför inte testa på en CD då?", jo, för dom är uppbrända redan...
Ska testa att flasha mitt moderkorts bios senare idag och se ifall det hjälper. Men jag tycks trots allt behöva ett bättre bätagg, så fungerar kortet med det nya nätagget jag tänker köpa så var det visst bara för lite ampere.

Tack för alla svar. jag återkommer med resultat senare idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Nya nätagg har oftast 2 stycken +12V linor med ca 18A styck så det är ok det med.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nya nätagg har oftast 2 stycken +12V linor med ca 18A styck så det är ok det med.

Citat:

You need to find yourself a unit that has a single 12v rail with a SUSTAINED/CONTINUOUS rating ( NOT the Max Peak Power rating ) of 28a+/30a+ for your setup,...i'd try and find a unit with 30a+ just to be on the safe side and to ensure that any further issues are not due to your PSU.

You CANNOT add up a dual railed unit's 12v rails like that, it doesn't work that way due to how the PSUs distribute power and current. A dual railed unit at 15a on each rail will not power your system correctly either.

If you're looking at a dual railed unit, then both rails should be NO LESS than 20a-22a each for a combined SUSTAINED/CONTINUOUS rating of 28a+/30a+ ... again i'd go for a dual 22a unit rated at the 30a+ mark for the same reasons as above.

Uppenbarligen måste jag ha ett riktigt, riktigt kraftfullt nätagg till mitt X1800XT :/

Detta var från någon snubbe på sapphires forum som är någon super mod.. kanske ska ta hans råd och köpa mig ett syper-nätagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Uppenbarligen måste jag ha ett riktigt, riktigt kraftfullt nätagg till mitt X1800XT :/

Detta var från någon snubbe på sapphires forum som är någon super mod.. kanske ska ta hans råd och köpa mig ett syper-nätagg.

Mitt X1900XT fungerar med ett Hiper Type-R 480W med 18A på 2 rails. Vet fler som har det.. och du behöver inte ett riktigt riktigt kraftfullt nätagg.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har skrivit ett antal gånger på detta forum att man INTE kan lägga ihop de olika 12V-linorna och tro att summan är vad agget klarar totalt.

Ditt grafikkort drar max runt 9-10A på 12V. Beroende på datorn i övrigt kan du utan problem använda ett agg som har runt 25A totalt på 12V. Se bara till att du endast använder den ena railen till grafikkortet om du köper ett med split rails (om det inte är ett monsteragg) och den andra till resten av datorn.

Edit: Tagan har för övrigt en brytare på sina agg så att man kan få en, gemensam 12V.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ja detta var ju kul... la ut 1200kr extra endast för en PSU, och inte ens den fungerar... 30A på 12V:en... detta PUS är menat för SLI till och med, så det var ju kul att inget hände... ska sno ett moderkort samt CPU till S939 och se om den skiten fungerar... fungerade på ett DFI lanparty moderkort, men den är den enda som fungerat än så länge.

TILLÄGG:

Har precis uppdaterat mitt moderkorts BIOS då jag fick klartecken från komplett att det inte tar bort garantin från moderkortet. Efter en liten stunds flashande, och fjärilar i magen satte jag in mitt trodda defekta kort. Kortet blinkade till med sin röda diod som den gjort tidigare, och jag blev ledsen... emn då hände något oväntat! Skärmen startade! kortet fungerade!!! Det är uppenbarligen så att ECS 761GX moderkorten endast behöver ett nyare BIOS för de nyare korten.

Tack Multiman och Bonge. Hade inte förväntat mig att det skulle fungera samt var jag lite feg för att testa flasha ett moderkort (för första gången) så därför testade jag inte tidigare.
Det kan alltså vara värt att testa att flasha moderkortet ifall man vet att grafikkortet fungerar och man har ett tillräckligt starkt nätagg. Tur att komplett inte tar bort garantin för moderkorts-flashning. ;P