Permalänk
Medlem

Moderkort val?

Hej.

Jag har för tillfället en Asus S-presso p111(barebone) med Intel celeron D 345 @3,0 Ghtz, corsair 512 mb ddr minne och ASUS V9400-X(geforce 4, agp). Men jag har tröttnat lite på detta för burken blir ganska varm(idle 50'c, fullload >60'c) och att jag vill ha fler pci platser och fysiska platser för HDD(mitt moderkort har 1 PCI-plats. och en AGP. 1 HDD plats och en 5,12" plats)

Nu vill jag uppgradera detta. Så det jag vill ha är nytt moderkort och chassi. Men inderekt så måste jag då även köpa nätagg och grafikkort för jag vill ha PCI-e. Jag har inte råd att köpa något riktigt grafikkort nu, så det gör jag senare i höst tillsammans med en ny processor. Så mina krav är följande:

*Ett kallt och relativft tyst chassi som inte är för plastigt hälst plåt eller alu och som är cleant - Max 1000:-
*Moderkort som stöder PCI-e, minst 2st SATA diskar, minst 2PCI platser och DDR. Att det stöder min celeron D processor, men också stöder en bättre P4 i framtiden(dualcore?) inbyggt ljud och nätverk. Max 900:-
* Tyst PSU som räcker till. Övrigt i min burk så kommer det sitta en DVD brännare 1-2 SATA diskar 1, eventuellt 2 tvkort. max 500:-
*Billigt grafikkort. Jag köper ett nytt vid senare tillfälle, måste bara fungera att titta på film och arbeta i windows med. TV-out etc ej nödvändingt. max500:-

//Kalf

P.s. Jag kommer att använda min orginal kylare till CPU'n till att börja med, men i framtiden så kommer säkert en viss överklockning att ske. Om det blir med denna processon vet jag ej, men det kan man ha i åtanke vid val utav moderkort.

EDIT: ändrade texten i tråden, kan hända att den inte längre passar i detta forumet, men då får någon snäll moderator flytta på den.

Visa signatur

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//