Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
haha, evighetsmaskin?

Knappast, i så fall skulle al världens energiproblem vara lösta. I verkligheten så gör lampan av med mer energi än den kan förse en ljuspanel med, vilket gör att det förr eller senare skulle nå den punkt där cellen inte längre kan driva lampan och sen är det bara suprätt ner därifrån... Precis som att det förr eller senare tar slut i en flaska om det hela tiden läcker ut lite mer vatten än man stoppar in. Men det vore kul om det hade funkat må jag säga. ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Jag stänger ytterst sällan av min dator, tror jag har stängt av den senast i julas då den åkte på service. Jag låter den bara gå i viloläge och sen fäller jag upp locket.

Roligt det där med solceller, tror ni man kan koppla solceller till en laddare för datorn? Rätt spänning och så?

Klart det går, men det blir nog inga pyttesmå celler. Har för mig att det redan finns solcellsladdare att köpa om man så vill.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LicKeN
Nej, för någon gång behöver man byta ut lampan också?

Solcellen har en låg verkningsgrad (bara en liten del av ljusets energi omvandlas till elektrisk energi) samt att allt ljus från lampan inte lyser på solcellen. Dessutom blir det värmeförluster i lampan och bara en liten del av energin blir ljus, det mesta blir värme. Strömförluster till värme i kabeln finns också.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag startar med.. Hmm..

Fan.. har alltid datorn på.. ^^
Men om jag endå mot förmodan stänger av den, eller vid strömavbrott som är länge än 1 och en halv timma (UPS Tiden) så brukar jag använda knappen..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelpung
med space ... mycket praktiskt med tanke på att datorn står i rummet intill , otroligt mysigt att slippa höra den

Jo det är klart, fast det blir ju jobbigare om du ska stoppa in en skiva eller nåt

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

trycker på knappen på mobot, kör ultra-d

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

men då har man en extern cd

Permalänk
Medlem

Använder powerknappen.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Knappast, i så fall skulle al världens energiproblem vara lösta. I verkligheten så gör lampan av med mer energi än den kan förse en ljuspanel med, vilket gör att det förr eller senare skulle nå den punkt där cellen inte längre kan driva lampan och sen är det bara suprätt ner därifrån... Precis som att det förr eller senare tar slut i en flaska om det hela tiden läcker ut lite mer vatten än man stoppar in. Men det vore kul om det hade funkat må jag säga. ^^

Klart det går, men det blir nog inga pyttesmå celler. Har för mig att det redan finns solcellsladdare att köpa om man så vill.

nån mer som inte förstod ironin i mitt inlägg?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Jag startar med.. Hmm..

Fan.. har alltid datorn på.. ^^
Men om jag endå mot förmodan stänger av den, eller vid strömavbrott som är länge än 1 och en halv timma (UPS Tiden) så brukar jag använda knappen..

Hur stor UPS har du för det ska räcka så länge? FUnderat på att köpa en, speciellt för åska och "fulspänning"...

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Fjärr

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobb100
Hur stor UPS har du för det ska räcka så länge? FUnderat på att köpa en, speciellt för åska och "fulspänning"...

Ja du.. 6st 24V Truckbatterier.. Ingen aning om amperetal då dom är köpt begandade och inga etiketter..

Dock så är 1 ½ timma räknat på IDLE på min dator (endast) ej skärm..
Och då endå efter ca 1h så stänger datorn ner i väntläge för att spara några minuter.. (Stänger av allt utom moderkortet och lagrar datan i minnet)

UPSen driver just nu min dator och server i ca 30-40min i FULLLOAD.. Vilket jag tycker är bra.. Tyvär så om jag sover eller liknande dör ju datorn endå..

Dock inte hänt än !

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Med start knappen. Men jag måste ha ett alternativt tangentbord inkopplat för vid boot måste jag välja vilket op sys jag ska använda och mitt vanliga tangentbord reagerar inte :s

Permalänk
Medlem

Med mitt förra nätagg var jag tvungen att dra ut sladden på modermodemet och sen tillbaka, trycka på knappen -> fläktarna snurrar i en sekund. Repetera tills den startade. Det berodde på att det fastnat så mycket hår i nätaggsfläkten så att den stannat och körts utan ett par dagar, kondingarna var bruna och uppsvällda. Men den fungerade! Otroligt nog funkade det helt ok ända tills jag orkade köpa ett nytt och byta, blev jobbigt att det tog en timme att starta den varje gång.

Permalänk

min gamla data hade kablarna gått sönder i när ja tappade datan så dom låg vid överdelen av chassit så man fick slå ganska hårt upptill på datan så startade den blev inte allt för fint till slut uppe på

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Knappast, i så fall skulle al världens energiproblem vara lösta. I verkligheten så gör lampan av med mer energi än den kan förse en ljuspanel med, vilket gör att det förr eller senare skulle nå den punkt där cellen inte längre kan driva lampan och sen är det bara suprätt ner därifrån... Precis som att det förr eller senare tar slut i en flaska om det hela tiden läcker ut lite mer vatten än man stoppar in. Men det vore kul om det hade funkat må jag säga. ^^

Klart det går, men det blir nog inga pyttesmå celler. Har för mig att det redan finns solcellsladdare att köpa om man så vill.

Förstår du inte semantiken i CyberVillain svar? Du menar alltså att en lampa driven av solceller drivna av samma lampa är möjligt, helt enkelt därför att en evighetsmaskin är omöjlig, och därmed är konstruktionen inte en evighetsmaskin och därmed är den möjlig.

Jag skrev att den var omöjlig, därför att den underförstått är en evighetmaskin, vilket CyberVillain påpekade. Han har inte sagt att den fungerar. I själva verket diskvalificerade han konstruktionen på samma grunder som jag.

Dessutom är det en missuppfattning att en evighetsmaskin av hävd skulle lösa alla världens energiproblem om en sådan vore möjlig (vilket den inte är). Det stämmer inte. Däremot ingår det i propagandan från de som tror på evighetsmaskiner, eller som vill ha pengar för att utveckla sitt pseudovetenskapliga projekt.

Nej, om vi för ögonblicket bortser från termonynamiken och faktiskt tänker oss en evighetsmaskin. Vad är förutsättningen. Tja, det räcker med en verkningsgrad på 101% för en andra ordningens evighetsmaskin. Betyder det att vi kan få obegränsat med energi momentant ur den? Nej. Om maskinen har en omsättning på 100 W, ger den oss 1 watt netto, och inget säger att konstruktionen går att godtyckligt skala upp eller ner. Evighetsmaskiner är skrattretande eftersom de förutom att vara omöjliga är tämligen meningslösa om de skulle fungera. Det gör faktiskt inget att energin är konstant. Det enda vi behöver för energiförsörjningen är att godtyckligt kunna koncentrera och konvertera energi. Vilket vi kan hyffsat. "Världens energiproblem" är inget tekniskt problem. Det är redan löst. Nej, det är ett politiskt problem i den bemärkelse att det är politikernas problem. De har själv ställt till med det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Amenvafan va ni tjötar..

Jag ljög.. jag startar juh inte datorn så egentligen.. felå´t.. Inte meningen att skapa oro och bråk er sinsemellan.. jag startar faktiskt bara datorn med en knapp..

... som är sin tur kopplad sprinklersystemet utanför som startas då brevbäraren går förbi för att lägga i post i brevlådan vilket gör när han i sin hast lyfter på locket kortsluts grannens kylskåp. Av sommarvärmen blir det kondens vilket gör att kylskåpet börjar läcka som i sin tur rinner ner i grannens källare.. i källararen har jag boxat in en mus i en liten låda, som i sin tur vattnet fyller upp så musen dör.. och i sommarvärmen när musen barma lilla kropp börjar lukta ringer grannen och undrar dels vad det är för fel och dels vad det är för något som luktar... en elektriker dyker införbi och måste givetvis kolla hennes granne (dvs mig) om det är vajsing här också på elnätet och blir då tvungen att gå in till mig och ringar på dörrknappen.. dörrknappen i sin tur är givetvis kopplad till kaffebryggaren (modell snabbautomat) så vid lagom tid när jag öppnat dörren och hälsat honom välkommen är kaffet klart. Han sätter sig ned på "gäst-stolen" som i sin tur är kopplad till dammsugaren och den sätts då på med ett herrans liv vilket gör att frugan kommer springande i undran om "va i h*lvete är det frågan om?".. på henne ssprinter väg är det självklart oljat ute i hallen och elektrikern glömt att stänga dörren efter sig vilket gör at hon flyyyyyger ut genom dörren och bryter en lårbenshals i fallet.. självfallet ringer både jag och elektrikern ambulansen och när dom kör uppförbi har jag kopplat en ljudkänslig "moj" som sätter på datorn pga sirenerna från ambulansen och hepp har jag lyckats få väck frugan och kan sitta vid datorn i lugn och ro...

Min fråga är då.. tycker ni det är lönt att BÅDE jag och elektrikern ringer ambulansen?

///Peace

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Medlem

Startar med knapp (servern startas dock med lämpligt elektriskt ledande föremål).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decepticon
Min fråga är då.. tycker ni det är lönt att BÅDE jag och elektrikern ringer ambulansen?

Du kan ju ringa och be dom hämta dig också.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

...:D...

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decepticon
Amenvafan va ni tjötar..

Jag ljög.. jag startar juh inte datorn så egentligen.. felå´t.. Inte meningen att skapa oro och bråk er sinsemellan.. jag startar faktiskt bara datorn med en knapp..

... som är sin tur kopplad sprinklersystemet utanför som startas då brevbäraren går förbi för att lägga i post i brevlådan vilket gör när han i sin hast lyfter på locket kortsluts grannens kylskåp. Av sommarvärmen blir det kondens vilket gör att kylskåpet börjar läcka som i sin tur rinner ner i grannens källare.. i källararen har jag boxat in en mus i en liten låda, som i sin tur vattnet fyller upp så musen dör.. och i sommarvärmen när musen barma lilla kropp börjar lukta ringer grannen och undrar dels vad det är för fel och dels vad det är för något som luktar... en elektriker dyker införbi och måste givetvis kolla hennes granne (dvs mig) om det är vajsing här också på elnätet och blir då tvungen att gå in till mig och ringar på dörrknappen.. dörrknappen i sin tur är givetvis kopplad till kaffebryggaren (modell snabbautomat) så vid lagom tid när jag öppnat dörren och hälsat honom välkommen är kaffet klart. Han sätter sig ned på "gäst-stolen" som i sin tur är kopplad till dammsugaren och den sätts då på med ett herrans liv vilket gör att frugan kommer springande i undran om "va i h*lvete är det frågan om?".. på henne ssprinter väg är det självklart oljat ute i hallen och elektrikern glömt att stänga dörren efter sig vilket gör at hon flyyyyyger ut genom dörren och bryter en lårbenshals i fallet.. självfallet ringer både jag och elektrikern ambulansen och när dom kör uppförbi har jag kopplat en ljudkänslig "moj" som sätter på datorn pga sirenerna från ambulansen och hepp har jag lyckats få väck frugan och kan sitta vid datorn i lugn och ro...

...och när decepticon satt säg i stolen så hör man en nöjd suck komma från honom vilket också är kodordet för ingångsdörren till min hemliga byrå som finns uppe på vinden och gnisslet från ingångsdörren till hemliga byrån skrämmer upp min lillasyrra som springer gråtande till farsan som ska gå upp för stegen till vinden för att se vad det är som gnisslar...på vägen upp för stegen så ramlar farsan ner för stegen och utbrister et vrååål! som väcker grannen som plingar på dörren till huset för att se att allt är okej. plingandet på dörren skapar en låt som bert karlsson börjar digga till och skriver ett musikkonrakt med grannen som då får namnet "dj grannen", dock är detta namn redan taget och grannen får betala den som hade namnet innan...det är bara det att de pengar grannen betalar med har små inbyggda sändare som sänder små signaler till fbi när pengarna byter ägare, fbi skickar då en stor bomb på grannens hus och tryckvågen av den bomben trycker in powerknappen till datorn och så börjar datorn boota igång.

så deceptcion...tänk på detta nästa gång du startar din dator.

Permalänk
Medlem

Vadå startar?!? Den är alltid på. Och även när jag försöker stänga av den så startar den om bara.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Gäst

min bärbara är alltid på, och dom andra startar jag med hjälp av WOL
mycket smidigt

Permalänk
Avstängd

jag sluter grön och svart kabel.

Permalänk
Medlem

ja skriver: start

Permalänk
Avstängd

hur fixar jag så att jag kan starta min dator med <Mellanslag>?
har kollat bios och det finns inget boot from keyboard. eller liknande.
finns det nå annat sätt ?

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tja, det räcker med en verkningsgrad på 101% för en andra ordningens evighetsmaskin. Betyder det att vi kan få obegränsat med energi momentant ur den? Nej. Om maskinen har en omsättning på 100 W, ger den oss 1 watt netto, och inget säger att konstruktionen går att godtyckligt skala upp eller ner.

Men det finns väl ändå inget som säger att man bara kan göra en?

Fyll månen med sådana där evighetsmaskiner eller gör en helt ny måne med evighetsmaskiner. Så är det bara att dra en kabel ner till jorden sen.

Om vi nu ska leka under förhållanden att en evighetsmaskin skulle fungera.

Appropå att driva en lampa från en solcell som drivs av lampan så skulle ju det i teorins värld fungera (om man bortser från resistans och en hel mängd andra saker ). Grejjen är bara att solcellen skulle behöva plocka upp varenda liten foton som lampan avgjorde vilket skulle leda till att hela konstruktionen är rätt värdelös eftersom den inte lyser något (antar att det var det som var syftet?).

Blir typ som en sladd där strömmen går runt runt runt runt runt runt runt runt. Det vore i och för sig lite roligt och om man ska fula sig så skulle man ju kunna driva något av magnetfältet som det skapar

Nä, evighetsmaskiner är som sagt omöjlig jag bara spinner på denna lite halvt uttjatade ämne.
Jag nöjjer mig med att vi fixar fusion eller nåt.

Själv startar jag min dator som waste, genom att trycka på knappen på moderkortet (har ett dfi ultra-d).
Har väl tänkt fixa så att jag kan starta den med WAP från mobilen. Problemet är ju bara med att skicka till en MAC adress. För att lyckas med det (under förutsättningen att jag inte skaffar mig en server) så hade jag tänkt få tag på en linksys router som kör linux och sen låta den skicka WOL paketet.

Men det lutar väl åt att jag skaffar mig en server innan jag orkar fixa det där.

Men jag blev rätt sugen på en piezoströmställare, vet inte vad jag ska ha den till (måste vara till något som man gör oftare än att starta datorn ).

Permalänk

Hej ja lånar tråden lite !

Ja undrar om man kan fixa så att datorn kan startas med USB ja har en fjärr till datorn vars mottagare är USB ansluten å ja undrar om det är möjligt att starta datorn med hjälp av denna

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

.. Kan inte lova, men det brukar finnas typ.. "WAKE ON USB" funktioner på dom flesta moderkort.. testa om det finns på ditt!

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Min gamla p200 gick igång när man slog igång modemet som var inkopplat på paralellporten. :}

Permalänk
Medlem

WAKE ON MODEM finns ju också.. ^^

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn