Ny hårddisk - men fungerar den med gammalt moderkort?

Permalänk
Medlem

Ny hårddisk - men fungerar den med gammalt moderkort?

gah nu är jag irriterad!

Morsan måste ha ny hårddisk, och eftersom allt under 160-200gb inte är ett dugg prisvärt så får det bli en 200gb hårddisk.

Problemet är att hon har lite pengar och moderkortet är cirka 5 år gammalt så jag vet inte om hårddisken fungerar, m.a.o morsan vill vara 100% säker på att det ska fungera, hon kör nu på en 40 gb hårddisk.

Eftersom det inte lär vara SATA på den så blir det nog en IDE disk, denna tror jag: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SGB9-200

Jag vet inget om moderkortet förutom att jag tror att det är "Elitegroup Computer Systems" eller "ECS" som är tillverkare och det står "K7S5A" (kan vara modellen) på moderkortet och på en liten krets nära batteriet står det "ITE". Moderkortet är ett Socket A btw och CPUn är en AMD 1.33 ghz (1800+ ?)

Har kollat i Sissoft Sandra 2007 men blir inte klok på det för fem öre.

Hon har inte heller kvar manual/kartong till moderkortet.

Alltså mitt problem.

1: Vad är det för modell och vad har det för specifikationer (IDE/SATA? osv)

2: Fungerar http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SGB9-200 till det moderkortet?

Hon vill alltså inte köpa nytt mobo eftersom hon inte vet om cpu+ram funkar på det och det blir en jävla röra helt enkelt.

So help me out here please!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

om moderkortet har IDE så funkar det. däremot fanns inte sata på vanliga moderkort för 5 år sen. köp en IDE disk så går de nog vägen

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

ide e det klart att rekomendera men tänkt på att operativ systemet måste va xp me sp2 för att klar 200gb xp utan sp1 o2 klarar bara 130 95 har jag för mig att det klarade bara 10 gb diskar är dock inte säker på de

Permalänk
Medlem

Det skall fungera utan problem, och XP med Service Pack 2 är inte det enda alternativet. Exempelvis så fungerar Windows 2000 ypperligt med stora hårddiskar.

Moderkortet har två PATA-kanaler (slarvigt kallat "IDE"), och du hittar några specifikationer här.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren, det blir en Seagate 160 gb istället, den andra var slut..:/

Måste moderkortet stödja ATA 133 för att det ska funka? nån sa nåt om det..

själv har jag glömt allt om dedär!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Nä om kortet bara stödjer ATA 100 så kommer det max att gå i 100 istället för 133, men ATA 133 är ingen officiell standard överhuvudtaget och det är en väldigt liten pretsandaskillnad, dessutom kommer du inte i närheten av att maxxa ATA 100 ändå.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompathepilot
Nä om kortet bara stödjer ATA 100 så kommer det max att gå i 100 istället för 133, men ATA 133 är ingen officiell standard överhuvudtaget och det är en väldigt liten pretsandaskillnad, dessutom kommer du inte i närheten av att maxxa ATA 100 ändå.

Tack, så är det, blev helt förvirrad där ett tag ;o

fick iaf hem hårddisken för 5 dagar sen och allt funkar perfekt, så tack så mkt att ni övertalade mig så morsan får en fungerande dator

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal