Ska uppgradera för 12k, vill ha hjälp att få så bra som möjligt

Permalänk
Medlem

Ska uppgradera för 12k, vill ha hjälp att få så bra som möjligt

Tjena!

Skulle vilja ha lite hjälp att plocka ihop moderkort, processor, minne, grafikkort, nätagg och en raptor disk för 12 000.

Moderkort: Vilket moderkort man ska ha har jag ingen aning om så det får ni gärna hjälpa mig att välja.

Processor: Ska man köpa en sån där ny Intel eller ska man ta en AMD? AMD har väl sänkt sina priser rätt mycket nu? Men Inteln är väl rätt mycket bättre och inte jättedyr? Det är E6600 jag tänker på.

Grafikkort: Powercolor X1900XT ska väl vara mycket bra för dom pengarna?

Minne: Ja, här kan jag absolut inget. Men DDR2 6400? Kanske dessa?

Nätagg: Absolut ingen aning..

Sen ska jag ha en Raptor 74 Gb oxå..

Så, nåt sånt här kanske? http://komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=362047&su=A...
Osså moderkort, nätagg och kylning om det behövs(?) för 2 - 2.5k? Chassi, ljudkort, tre hårddiskar och DVD spelare har jag.. Ja förresten, sen vill jag ju gärna kunna använda dom tre, raptorn och min DVD spelare samtidigt oxå..

Det jag använder datorn till är surfa, spela och tanka. Spelar kanske inte dom nyaste spelen men det bilspelet jag spelar (www.liveforspeed.net) kräver mycket av processorn. Sen gör jag även filmer i detta spelet och då vill man ju kunna spela in med hög fps i Fraps.
Sen hade jag tänkt att börja spela Ut2007 när det kommer. Vill ju såklart ha flyt i det oxå..

Eller klarar jag mig på en vanlig P4 3.2? Den är ju ändå 1200 billigare..

Eller ska man vänta och spara sina pengar tills DX10 och allt vad det heter? Men ändå så känns det ju som det alltid är nåt nytt på gång..

Kommer det bli STOR, stor eller bara halvstor skillnad från det jag har nu? P4 2.6, 1024 ddr, x800gto..

Måste man ha chassifläktar förresten? Eller man klarar sig utan? Just nu har jag två st 80 mm och dom låter ju som fan.. Så isf vill jag ha två 120 mm.

Många frågor nu men jag hoppas att nån vill hjälpa mig. Pengarna har jag nu så jag köper ju gärna så fort som möjligt men E6600:an kommer ju inte till Komplett förräns den 20e.. Och jag köper gärna från Komplett då det har gått felfritt och riktigt snabbt innan. Men finns grejerna hos nån annan för samma pris så visst..

Ha de fint!

Bosse

Permalänk
Medlem

Det där paketet ser bra ut, lägg bara till ett schysst moderkort med 965P-chipset och ett nätagg för minst en tusenlapp.

Kan hända att priset överstiger din budget lite med kanske 500-1000kr.

Vill du spara in lite pengar kan du ta en E6300 eller 6400 istället för 66'an.

Prestandaskillnaden mot din gamla dator kommer vara _STOR_.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Såg bra ut ditt paket, men är du säker på att du har ett moderkort som stöder Core 2 duo?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finlandssvensken
Såg bra ut ditt paket, men är du säker på att du har ett moderkort som stöder Core 2 duo?

han har ju inget moderkort alls där, han ville ha tips på moderkort och nätagg.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Det där paketet ser bra ut, lägg bara till ett schysst moderkort med 965P-chipset och ett nätagg för minst en tusenlapp.

Kan hända att priset överstiger din budget lite med kanske 500-1000kr.

Vill du spara in lite pengar kan du ta en E6300 eller 6400 istället för 66'an.

Prestandaskillnaden mot din gamla dator kommer vara _STOR_.

Okej..

Nä, helst inte över 12 500, absolut max 13 000 med frakt och allt som tillkommer.

Stor skillnad mellan 6600 och 6400 då? Nån som har länk till ett test? (Sitter på jobbet så jag kan inte slösurfa datordelar för mycket )

Att det blir _STOR_ skillnad låter bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
han har ju inget moderkort alls där, han ville ha tips på moderkort och nätagg.

Precis.

Edit: Jag har fixat ihop två listor, en med Intel och en med AMD. AMD:n blir billigare och då får jag det om en vecka ungefär. Men Inteln har dom inte inne nu och dom har inte moderkort förräns den första oktober. Känns lite trist att vänta så länge. Jag vill ju handla nu såklart men det är väl bättre att ha lite is i magen och vänta istället..

Iaf, det jag tycker verkar vettigast:

AMD:
http://komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=362348&su=4...

Intel:
http://komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=362349&su=4...

Är det nätagget bra oxå då? Läste FAQ i nätagg delen men den var ju visserligen nåt år gammal.. (Han skrev oxå att han rekommenderade Tagan fortfarande ett år efter så..)

Edit2: Är det värt att köpa en Raptor disk förresten? Tycker jag har hört både och nu..
Är det STOR skillnad? Annars är det ju inte värt 1500 för 74 gb..

Tack för svaren btw, kul att nån vill hjälpa till!

Permalänk

Visst kommer du märka skillnad med en raptor, men om det är värt det? Nja. Beror på, men visst, en fördel, om du spelar mycket nerladdade/installerade spel, men till onlinespel tror jag inte det kommer göra mycket skillnad.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finlandssvensken
Visst kommer du märka skillnad med en raptor, men om det är värt det? Nja. Beror på, men visst, en fördel, om du spelar mycket nerladdade/installerade spel, men till onlinespel tror jag inte det kommer göra mycket skillnad.

Det enda jag tänkte på med raptor är ju att datorn ska bli lite snabbare att starta och så (men det klarar jag mig utan) men jag, som sagt, gör ju filmer i det bilspelet jag spelar. Och i Fraps readme så står de att man behöver en 10k rpm hdd för att spela in med flyt i lite högre upplösningar..
Aja, skippar nog raptorn nu då..

Nätagget då, funkar det eller?

Och hur ska jag göra? Beställa AMD paket nu eller vänta en månad på Inteln?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse_
Det enda jag tänkte på med raptor är ju att datorn ska bli lite snabbare att starta och så (men det klarar jag mig utan) men jag, som sagt, gör ju filmer i det bilspelet jag spelar. Och i Fraps readme så står de att man behöver en 10k rpm hdd för att spela in med flyt i lite högre upplösningar..
Aja, skippar nog raptorn nu då..

Nätagget då, funkar det eller?

Och hur ska jag göra? Beställa AMD paket nu eller vänta en månad på Inteln?

AMD nu enligt mig, men lita inte på endast en person, utan vänta på mer respons innan du bestämmer dig. Kolla vilket alternativ som är populärast.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finlandssvensken
AMD nu enligt mig, men lita inte på endast en person, utan vänta på mer respons innan du bestämmer dig. Kolla vilket alternativ som är populärast.

Kom igen nu ladies och hjälp mig lite här!

Står alltså mellan AMD och Intel + att jag vill veta om allt funkar ihop. Om nätagget orkar dra runt allt och så? Nåt annat moderkort? Har läst lite om detta 550 och de verkar som folk köper det så..

Jag är inte så jävla kräsen direkt, så AMD med tanke på att det är billigare tänker jag på nu. Och en 4200+ X2 kan ju omöjligt vara dålig. Speciellt inte när jag sitter med en P4 2.6 nu..

Osså raptor disken igen, är det värt att betala 1500 för den? Blir det stor skillnad med att starta datorn, spela in med fraps osv?

Edit: Fick bli det AMD paketet jag hade som köplista innan. Hoppas jag blir nöjd nu.. Men det borde jag väl bli

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse_
Kom igen nu ladies och hjälp mig lite här!

Står alltså mellan AMD och Intel + att jag vill veta om allt funkar ihop. Om nätagget orkar dra runt allt och så? Nåt annat moderkort? Har läst lite om detta 550 och de verkar som folk köper det så..

Jag är inte så jävla kräsen direkt, så AMD med tanke på att det är billigare tänker jag på nu. Och en 4200+ X2 kan ju omöjligt vara dålig. Speciellt inte när jag sitter med en P4 2.6 nu..

Osså raptor disken igen, är det värt att betala 1500 för den? Blir det stor skillnad med att starta datorn, spela in med fraps osv?

Edit: Fick bli det AMD paketet jag hade som köplista innan. Hoppas jag blir nöjd nu.. Men det borde jag väl bli

Tja, du kommer i alla fall märka skillnad

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube