tanke i tiden: stor disk bättre än snabb?

Permalänk
Medlem

tanke i tiden: stor disk bättre än snabb?

när jag som bäst gick i köptankar om en ny hårddisk till min gamla burk slog följande mig:

'liten men snabb' brukar rekommenderas till systemdisk, tex en raptor 150gb för dess förträffliga åtkomstid. (jag benämner total åtkomsttid=söktid+rotationsfördröjning.)
den med ekonomisk sinne kan inte låta bli att notera det faktum att för samma peng, ca 2.5kkr, kan man få en mycket större (500gb) 7200-varvare. (märke i princip egalt, men ta en wd caviar som exempel.)

vi har enl produktbladen:

raptor
kapacitet: 150 GB
medelsöktid: 4.6 ms
medel-rot.fördröj: 2.99 ms
total medelåtkomsttid: 7.6 ms

caviar
kapacitet: 500 GB
medelsöktid: 8.7 ms
medel-rot.fördröj: 4.2 ms
total medelåtkomsttid: 12.9 ms

raptorn är alltså hela 5.3 ms snabbare.

men, om vi skulle ta att partitionera caviar-disken till 150+350 GB och strunta i att montera den större delen* behöver inte läshuvudena fara över hela diskradien och medelsöktiden borde därigenom sänkas.

om vi antar linjäritet**:
medelsöktid för 150GB-partition: (150/500)x8.7=2.61 ms
total medelåtkomsttid för 150GB-partition: 2.61+4.2=6.8 ms

alltså blir den 'trimmade' caviardisken lite (0.8 ms) snabbare!

vad ger ni för den?
någon med god insikt i saken får gärna kommentera.

*) det kanske inte behövs avmonteras utan det räcker kanske att bara inte använda den partitionen. kanske inte ens partitioneringen är nödvändig om man ser till att skriva datan tillräckligt sammanhängande? den överblivna biten skulle exvis kunna användas som tillfälligt monterad backup.
**) sannerligen ett ganska friskt vågat antagande, men om man betänker att datamängd per ytenhet är ganska homogen över disken och att de 'yttersta' 3/10-delen av kapaciteten ligger på mindre än 3/10 av radien borde man få ett ännu bättre resultat vid mer noggranna beräkningar.

edit: några grodor/felskrivningar

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Ja det var ju faktiskt en idé.

Däremot så har du nog gjort lite fel i uträkningarna:

Citat:

medelsöktid för 150GB-partition: (150/300)x8.7=2.61 ms

150/300 = 0.5
0.5 * 8.7 = 4.35

4.35+4.2 =8.55

Det är visserligen ~1 ms långsammare än raptorn.

Jag har inte tittat åt raptorns håll på sistone så kan hända att jag haft fel. Men känns som de vanliga diskarna har utvecklats mer den sista tiden. Så vore intressant att se en jämförelse.

Sen som du säger, uträkningen blir ju inte så exakt och caviaren kan bara tjäna på en noggrannare uträkning.
Får se om jag orkar räkna på det på riktigt.

Permalänk
Medlem

det var ett skrivfel. (hepp!)
ska stå '(150/500)x8.7=2.61 ms'. (rättat nu)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Ajusste, det var ju en 500 gb disk. Det borde jag ha tänkt på

Permalänk
Medlem

jag tänkte svänga ihopa en matlabkörning kanske, men det känns som om det ska vara lönt behövs det lite mer info om hur sakerna verkligen ligger till...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Har en helt tom Samsung P120 250 gig disk liggandes här.

Det är ju inte den bästa disken men säg att man fördelar den med samma proportioner som en 500->150 gb disk och sen ser hur stor boosten blir (vid benchprogram osv. orkar nog inte installera ett OS där på test).

Permalänk
Medlem

Re: tanke i tiden: stor disk bättre än snabb?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
men, om vi skulle ta att partitionera caviar-disken till 150+350 GB och strunta i att montera den större delen* behöver inte läshuvudena fara över hela diskradien och medelsöktiden borde därigenom sänkas.

om vi antar linjäritet**:
medelsöktid för 150GB-partition: (150/500)x8.7=2.61 ms
total medelåtkomsttid för 150GB-partition: 2.61+4.2=6.8 ms

alltså blir den 'trimmade' caviardisken lite (0.8 ms) snabbare!

vad ger ni för den?
någon med god insikt i saken får gärna kommentera.

Det stämmer att en hårddisk med större lagringskapacitet får högre prestanda. Partitionering är ett mycket smart sätt att öka prestandan.
Medelsöktiden minskar inte helt linjärt eftersom sökningens start och stopp tar en viss tid, vilken anges i spår till spår-söktid. Caviar har där 2.0 ms medan Raptor har endast 0.4 ms. Raptorn är alltså mycket snabb på att flytta huvudena en kort sträcka.

Jag tycker det är osmart att ha OS:et på en 150 GB Raptor. En 74 eller 36 GB raptor till OS:et räcker eftersom det bör ligga på en liten partition i början av hårddisken.