Permalänk
Medlem

Lysa upp LCD displayer !

.... Hola

Jo, det är så att jag skall ordna några (1-20 lr mer ) LCD-displayer (från mätareur aka, elmätare.) Problemet är att dessa inte är upplysta, utan har bara en grå bakgrund med svart text.

Frågan är nu, om ni tror det går att lysa upp dessa ? Vad jag menar med att lysa upp; jo,så att texten på LCD-texten även blir synlig vid mörker.

//Tack på förhand NCC1701/e ..

Heghlu'meH QaQ jajvam
jIyaj
tlhIngan maH!

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Avstängd

Oftast så är skilnanden mellan lysta och inte lysta bara att den ena saknar LED i sidan av skärmen... alltså identiska och det går löda dit 1-2 ytmonterade LED..

Liksom varför betala flera 10:or extra när man kan löda själv

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

precis.. som bomber3 säger så är det inte mycket mer skillnad än så.. så prova att belysa den från sidan med vanliga leds eller ytmonterade..

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

tack för era snabba svar.

Skall prova .. fast först skall jag se om jag kan få LCD att funka

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk

prova du, men det kommer inte funka!

bakbelysta displayer har en extra skiva bakom displayen, å det är DEN som är belyst från sidorna med LEDs!
Sen är baksidan på de icke belysta displayerna belagd med en plastfilm som gör att tecknen syns, denna är inte transparent å måste bytas ut mot en som är transparent!

Så varför inte betala några tior mer för att få nått som redan funkar som man vill, än å hålla på å krångla med nått som inte kommer funka i närheten så bra som det färdigköpta?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Testa ELFA

jo, jag tittade på dem. de vill ha mellan 30 och 100V, är inte det ganska mycket? och hur kopplar man in ström till dem?

Permalänk
Medlem

Du, det kan jag tyvär inte svara på :/

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Du, det kan jag tyvär inte svara på :/

jag funderar på att köpa en och göra nåt häftigt med den. kankse fräsa ut en logg och ha den som bakgrundbelysning. Synd bara att mitt nästa chassi ska ha sidor i finmaskigt metallnät...

Permalänk
Medlem

Jo jag tänkte också använda dom till annan belysning i datorn jag också
Skulle va rätt coolt att fräsa eller gravera ngt i den iofs..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
jo, jag tittade på dem. de vill ha mellan 30 och 100V, är inte det ganska mycket? och hur kopplar man in ström till dem?

ELFA har inverters för såna...

De är som bekant inte billiga, ELFA alltså, men jag tror att du kan söka på nätet efter billigare... Finns alltid nåt ställe som har...

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk

Varför inte bara köpa en färdig belyst LCD från www.lysdiod.com
Elfa är ju svindyra

Permalänk
Medlem

Själv funderar ja på å sätta in ett gäng LEDs framför membranet på subwoofern. Skulle se grymt ut. Tror ni d e svårt å koppla in såna här: http://lysdiod.com/product_info.php?cPath=41&products_id=65
på en USB-kabel som ja sätter in i datorn å isf; var kan man införskaffa nämnd kabel?

Permalänk
Medlem

Hmm... Den på bilden var för 12V iofs.. Nåt som vore lite ballt, men för somliga kanske lite avancerat och lite overkill, men ett delningsfilter och sedan koppla LED's direkt på subwofern (Med motstånd emellan förstås) kanske kan vara nåt..?

Annars finns det på teknikmagasinet sån där EL- kabel (Alltså, sån där typ optisk ljuskabel) för runt hundringen för direkt USB- anslutning. 1.5 m tror jag den är i längden. Förslagsvis i så fall (Kanske borra 2 hål bredvid varandra i lådan ) och limma fast den runt högtalaren..?

Iofs inget jag skulle göra själv, men det var iaf ett par tips ;0)

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Medlem

ja men membranet har en omkrets på ca. 90cm så en ljusslinga på 150cm skulle gå runt ca 1,666 varv, så belysningen blir ojämn...

Permalänk
Medlem

Du får väl se till så att slingan inte går mer än 1.0 varv då... Låt den änden gå in i lådan.... Tror förresten att det ska gå att kapa såna kablar åxå

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony