Permalänk

Dell D620

Dell har kommit med ett nytt litet liv och den verkar uppfylla mina önskemål med råge.
Men jag har ett par funderingar:
Är skärmen bra? (1400 något) Vad är fördelarna med en blank skärm förutom att den är snygg?

Hur mycket minne bör jag sätta i? jag har 1024mb i min stationära och jag tycker att det räcker..

Hur mycket längre räcker ett 9cellsbatteri? är det värt den extra vikten när man ska bära den med sig?

När vi inte har den i min familjs båt så kommer jag att ha med den till skolan. Finns det något smidigt fodral till den så att man kan ha den i skolväskan utan att den repas? jag orkar inte ha med mig en extra väska..

Slutligen så verkar det som om de nya datorerna ska vara mer robust byggda med ett chassi i någon magnesiumlegering. Någon som har klämt på den?

Vad har ni för åsikter om den?

Mvh,
Erik

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Blank skärm återger kontraster bättre. Den blir även skarpare. Tänk dig en skärm gjord av "duschkabinsglas". Det motsvarar dom gamla matta skärmarna. Svårt att se igenom.

Du kanske kan svara på min fråga om ett 9cells batteri sticker ut ur datorn? Tänker på Inspiron 6400 där 9cell är 11mm djupare. Kommer det sticka ut 11mm då?

EDIT: Är det lugnt med pengar så satsa på 1GB minne. JAg tänkte köpa 512mb. Jag har precis uppgraderat min stationära från 512 till 1GB och för det jag tänkte använda bärbara till så räcker 512mb. Tänkte köpa 2x256mb eftersom jag är helt säker på att ajg inte behöver uppgradera. Det blir dessutom billigt.

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk

Men den skärmen är inte blank va?
Jag förutsätter att 9cells batteriet sticker ut en bit. Det gör det mig veterligen på alla andra dell, eller?
Om jag hade varit dig så hade jag köpt 1X512. Det känns nog ganska surt när/om du vill uppgradera. Så mycket skiljer sig väl inte åt?

Här är en recension:
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2846&laptop=...

Hur skulle ni ställa er i valet mellan en D620 och en Vaio SZ?
hållbarhet och batteritid är viktigt..

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Har precis fått min D620, måste säga att den slog alla förväntningar med råge. Snabb, mycket välbyggd, underbart tangentbord och fin skärm.

Jag har sett att många klagat på skärmen men mitt exemplar är mycket fint

Det enda som egentligen återstår att pröva är att köra BF2 på datorn, men jag är beredd på att det inte blir toppenprestanda för spel, den var inte heller avsedd för det ändamålet.

Som svar på frågorna:

Jag har sett både blanka och matta skärmar. De blanka skärmarna är lite "häftigare" vid första ögonkastet, men bilden är mycket hård. En matt skärm ger ett mjukare intryck. Upplösningen 1440x900 fungerar mycket väl, men det kan nog vara jobbigt för lite äldre personer (50+).

1GB ram räcker för vanligt kontorsarbete. Systemet startar upp snabbt. Har inte tagit tid för start av datorn, men säkert under 30 sekunder, vilket är betydligt snabbare än min stationära med en Athlon XP 2800+ (2GHz).
Jag köpte 1x1GB, så att jag kan uppgradera senare till 2GB om det behövs.
(Det finns endast två slots för RAM minnen, med som max 4GB ram totalt).

Jag har ett 6-cells batteri. Batteriet var fullt från början och gav lite över 3 timmar. Från vad jag sett sticker 9-cells batteriet ut ganska mycket. Om man inte behöver över 3 timmars drift på batteri skulle jag nog inte införskaffa 9-cells batteriet.

En intressant detalj är att det finns en plats för 3G pinkort precis bredvid batteriet. Jag har läst att man kommer kunna köpa 3G funktioner till D620 senare i år, så om jag har tur kommer det även att fungera på min

Visa signatur

Bärbar (Dell Latitude D620):
T2500 CD, 2x1GB 533 MHz, 60 GB SATA (5400 RPM), DVD-/+ Burner, 14.1" 1440x900
-------
LianLi låda, Q9550, 8GB RAM, 150GB Velociraptor (10k RPM)

Permalänk
Medlem

Kan nämna att 9cells batteriet inte sticker ut något alls ur 6400:an. Hade den stod på jobbet med lite musik och avstängd skärm (den var väl igång 10 ggr á 5min under dagen på lägsta ljusstyrkan) i 9timmar. Var fulladdat innan och när dagens 9 timmar var slut återstod ca 12% kvar av batteriet. Man kan ganska lätt använda den i 4-5 timmar på "lagom" ljusstyrka och fillurar med dokument, surf eller bilder...

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

Har nu kört BF2. Lite besviken. Det gick att öppna BF2 och spela, men det uppstod "artifacts" på skärmen, De liknade korta vita streck.

Det är inte ospelbart, men man blir lite orolig. Någon nämnde att man bör ha 2GB RAM för att kunna spela BF2 och det kanske ligger något i det, iom att grafikkortet endast har 64 MB dedikerat minne och resterande 192 MB är delat.

Kan också vara en fråga om att installera de senaste DX-drivrutinerna. Ska pröva lite olika lösningar och se om det ändrar något!

Visa signatur

Bärbar (Dell Latitude D620):
T2500 CD, 2x1GB 533 MHz, 60 GB SATA (5400 RPM), DVD-/+ Burner, 14.1" 1440x900
-------
LianLi låda, Q9550, 8GB RAM, 150GB Velociraptor (10k RPM)