Koppla HDD från bärbar till min vanliga dator?

Permalänk
Medlem

Koppla HDD från bärbar till min vanliga dator?

Jag har en bärbar dator som inte startar upp som den ska. Så för att försöka rädda innehållet på hårddisken så plockade jag ur den och försökte sätta in den i min vanliga dator med hjälp av en adapter:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=8130

Men jag har stora problem med att förstå hur adaptern ska sitta på den bärbaras hårddisk.

Adaptern ser ut så här, 22 hål per rad och två rader. Jag vet inte vad siffrorna betyder men det kanske inte är så viktigt.

1xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx43
2xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx44

Kontakten på hårdisken ser ut så här, plats för 25 piggar per rad, men det saknas en i övre raden och det saknas två i den undre.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx
xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx

Dessutom vet jag att det sitter en liten plugg på min sekundära hårddisk i min vanliga stationära dator. Det är något som bestämmer slave/master förhållandet, hur funkar det på den bärbaras hårddisk? Någon som vet hur jag ska få det här att funka?

Tack på förhand.

Visa signatur

Warhammer?
Figurspel.se

Permalänk

Tja inte expert på det där men jag vet att det ska sitta en extra ström adapter på en rad iaf vad jag kommer ihåg.. kanske inte mycket till hjälp men iaf

Visa signatur

-:Main:- Asus sabertooth X58 | 980X@3.4 | 24GB Corsair PC3-12800 | Gigabyte GTX480 | SB X-Fi Titanium Pro | Corsair SSD Force GT 120GB/WD30EZRX | Antec p183 | Corsair HX850 | Corsair H80 |

Permalänk
Medlem

All hjälp uppskattas. Just nu tror jag har fått koll på det mesta. Men jag behöver en sådan där liten plastbit (bygel?) som man kan ställa in slave/master på hårddisken med. Var kan man köpa sådana?

Visa signatur

Warhammer?
Figurspel.se

Permalänk

ehmm har sj en sånn... och där sätter man den bara äver alla pins du kan bli tvungen o vända ena änden av idekablen för att den ska funka.. jag byglade alldrig min disk men dra den på en tom ide kannal för att se det..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

http://www.webhallen.com/prod.php?id=36480

Sådan kunde du köpt annars, är väldigt simpelt att sätta ihop ett hårddiskkabinett och en hårddisk och sen koppla in till datorn.

Visa signatur

Antec Performance TX1050B || Antec SmartPower 2.0 500W 12V || Asus P5W DH Deluxe || Intel Core 2 Duo E6600 || Asus Extreme GeForce 7950GX2 1gb || Corsair Twin2X 6400 2x1024MB || WD Raptor 74GB 10K-RPM || Seagate Barracuda 320GB NCQ 16MB SATA2 || Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic || LG 20,1" L204WT || Papst 3x 80x80. 1x 92x92, 1x 120x120, Temp. control, Low noise ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
ehmm har sj en sånn... och där sätter man den bara äver alla pins du kan bli tvungen o vända ena änden av idekablen för att den ska funka.. jag byglade alldrig min disk men dra den på en tom ide kannal för att se det..

Jag förstod inte så mycket av det där men tack för hjälpen. Adaptern verkar jag ha koll på hur den ska sitta nu. Men jag antar att jag måste köra den lilla hårddisken som slave och det är där det skiter sig. Jag försökte vira koppartråd runt rätt piggar och sätta tejp över men det verkade inte funka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battousai
http://www.webhallen.com/prod.php?id=36480

Sådan kunde du köpt annars, är väldigt simpelt att sätta ihop ett hårddiskkabinett och en hårddisk och sen koppla in till datorn.

Kanske hade varit en idé att testa något sådant.

Visa signatur

Warhammer?
Figurspel.se