Permalänk
Medlem

Köpa ny bärbar dator - Förslag?

Hejsan,

Är på G att köpa en ny bärbar dator och skulle uppskatta om folk kom med förslag på olika modeller som skulle passa mina behov. Budgeten ligger på max 15000:-

Följande är minimumkrav;

Minne: 1024MB
Hårddisk: 80GB
Processor: Dual Core
Grafik: Performance eller High-End Video Card
Skärm: 15.4", WSXGA
Lagring: DVD-Brännare

Gärna med bluetooth, minneskortsläsare.

Hittade en Sony Vaio VGN-FE21M för 9'000:- och undrade vad folk tycker om den? Enda som jag hittade att gnälla på var att hårddisken endast är 4200RPM; hur svårt är det att byta ut den mot en 7200RPM istället? Någon som vet?

Tacksam för alla åsikter

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk

Det är en bra dator men vart hittar du den för 9000kr? Den brukar kosta runt 15000kr.

Permalänk
Medlem

Det var en använd dator som någon sålde därav det låga priset

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

annars har du ju Asus A6Ja Q028/Q011, med samma prestanda också med långsam hdd...men som folk säger, tyckar man att hdd:n är seg kan man ju alltid byta...det ska inte vara så svårt att byta kolla bara att du köper en som helst inte blir varmare än den som sitter i...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Asus F3Ja

Denna motsvarar alla dina krav: http://itservice.se/dialectit/site4.jsp?showArticle=1190106&f...

Sitter själv på just en sådan och är helnöjd.

Permalänk

är du överallt, putinken? om du läste inlägget så vill han ha wsxga vilket den a6t du länkar till inte har. sen får du gärna läsa på angående hur datorer fungerar om du skall tipsa. men ditt initiativ att hjälpa till skall premieras.

back on topic: när jag bestämde mig för att gå upp till wsxga så försvann många alternativ och F3J seglade upp som en mycket prisvärd kandidat. (att det sedan blrev en nc8430 är bara en slump). du ber om tips som passar dina behov men nämner bara specs, inga behov =). men men tanke på specsen så är f3j något du bör fundera över.

mvh, foxanimal

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Avstängd

sorry för mitt felaktiga utlåtande a n g "dedikering", simma lugnt foxanimal, det är inte hela världen !

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Medlem

Funderade oxå på F3Ja, men designmässigt hamnar den ganska långt efter A6Ja om jag förstått det rätt... in-/utgångar på konstiga ställen, tveksam finish, avsaknaden av medieknappar (gör iofs inget eftersom dom ändå inte verkar fungera till andra spelare än mediaplayer...) sen var edt nåt mer som jag inte lagt på minnet, men visst vill man ha en WSXGA så är det nog ändå en av de mer prisvärda faktiskt.

Jag hade ju missat den detaljen tidigare...att du ville ha en WSXGA alltså....

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta om det finns SPDIF utgång på Vaion, jag är också intresserad av att köpa den

Permalänk
Medlem

vill man prompt ha spdif kan man alltid se till att köpa ett externt ljudkort (tex creatives pcmcia-expresskort) bättre är väl om man ser till att den har DVI-ut (om man nu ska köra ut lite media från den), men det kanske alla rekommenderade här har...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

HP

HP pavilion dv8288ea

Är en bra dator

Visa signatur

Jonsson/Ljusdal

Permalänk

En annan Hp som verkar bra fet...funderar själv på denna. Finns det någon Asus som knäpper denna Hp på fingrarna i samma kostnad ca?

Förövrigt kan jag inte förstå om det finns något svagt i denna konfig kan inte spåra detta själv iaf...

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/681531/...

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag, måste säga att HP datorerna ser mycket bra ut Ända problemet jag ser är att det är datorer ur Pavilion serien som HP har haft en hel del problem med; Hade en sådan innan och datorn frös ofta vilket innebar att man var tvungen att starta om den. Sökte efter det online för att se om där fanns någon fix till det också läste jag en artikel från HP där dem sa att dem gav rabatt på reperationskostnaderna på vissa Pavilion datorer, min fanns inte med dock Har även liknande problem på de stationära Pavilion datorerna där hemma. Förhoppningsvis har dem löst det problemet, var trots allt två år sedan jag köpte min bärbara

Asus har ju även dem väldigt bra datorer; kommer bli svårt att välja när jag väl sitter där hemma igen och ska bestämma mig för någon

För övrigt, WSXGA är något som jag skulle kunna ändra på och gå ner till WXGA om där finns någon dator i den klassen som ni rekommenderar. Det var mest till när jag håller på med modellering och design i 3D (CAE) som det är bra med lite mer plats att arbeta på.

@ FoxAnimal, det är sant att jag inte nämner vad jag ska använda datorn till, men jag postade minimum specsen med dem i åtanke så tyckte därför att det skulle vara att skriva samma sak två gånger. Kan skriva det iaf om där kanske finns något ni vill ändra på

Kommer primärt att använda datorn till skolarbete och spel / multimedia, vilket involverar CAE (Computer Aided Engineering) som kräver en hel del av grafikkortet. Hade säkert fungerat acceptabelt med ett något lägre grafikkort än ett Performance Video Card. Hade även velat att GPU:n skulle klara av lite nyare spel, inte för att jag vet om jag kommer spela något, men dock Sedan blir det ju även en del filmtittande, så en ordentlig skärm med WVA och bra bild behövs. Min gamla Pavilions skärm var kass, satt man inte rakt framför bildskärmen såg man inget.

Det där var nog det viktigaste jag kunde komma på för tillfället. Skulle jag tänka på något annat så kommer jag tillbaka

Återigen, tack för alla förslag, det uppskattas

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

fick min A6Ja idag...upplösningen är helt ok, bättre än jag trodde, skulle nog inte vilja ha högre just nu iaf...få plats med mer, ja, men inte mindre text...texten kan man iofs ställa upp...nu blev jag kluven igen...jag är nöjd iaf.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H