Permalänk
Medlem

SATA-2 problem

Hej!

Jag har ett problem gällande en sata-2 hårddisk. Jag har ett Asus P5LD2-VM moderkort, 1 ide-hårddisk (ata-100), 1 sata-2 hårddisk och kör med Windows XP. Sata controllern är inbyggd i ich7 chipset som jag har förstått det och i bios körs sata som ide. Problemet ligger i att disken körs i udma 5 (ata-100). Den borde väl rimligtvis köras i udma 6 (ata-133) för att utnyttjas fullt ut. Vid uppstart visas det att båda diskarna körs i udma 5 läge. Det gör heller ingen skillnad om jag manuellt sätter sata-2 disken i udma 6 läge i bios, den körs ändå i udma 5 läge.
SiSoftware Sandra 2005 meddelar att disken ej körs optimalt. Någon som vet hur jag ska lösa detta problem?

Permalänk
Medlem

Re: SATA-2 problem med Asus P5LD2-VM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oasis82
Problemet ligger i att disken körs i udma 5 (ata-100). Den borde väl rimligtvis köras i udma 6 (ata-133) för att utnyttjas fullt ut.

Du kommer aldrig pressa upp den över 100MiB/s ändå, så huruvida den kör ATA-100 eller ATA-133 spelar ingen roll (ur prestandasynpunkt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oasis82
Det gör heller ingen skillnad om jag manuellt sätter sata-2 disken i udma 6 läge i bios, den körs ändå i udma 5 läge.

Kan du inte sätta SATA-disken så den körs som en SATA? (jag kan det på mitt moderkort iallafall).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Re: Re: SATA-2 problem med Asus P5LD2-VM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie

Kan du inte sätta SATA-disken så den körs som en SATA? (jag kan det på mitt moderkort iallafall).

Nej det kan jag inte. Kan bara välja att sata-disken ses som en ide-disk. Tror ICH7 chipset på moderkortet fungerar på det viset.