Permalänk
Medlem

Skumma fel med 9800pro

skev i en annan tråd om att jag behövde ett ersättningsort till ett 9800pro som beter sig helskumt. (tack föra alla tips, ett 7600gs är nu inhandlat)

klurar nu lite på vad man kan göra åt det.
så här ser bilden ut:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/9800pro.jpg

notera de små rosa prickarna lite överallt. så är det över hela skärmen. startar man nåt spel slocknar skärmen och små röda prickar kommer fram lite överallt i stil ungefär som matrixskärmsläckaren alla har sett omstart krävs.
till och med i bios och under bootsekvensen, överallt är det fel i grafiken.

det blir nog inte överhettat tror jag.. har tagit bort kylaren och gjort rent samt kletat på ny smet. inget ser trasigt ut på kortet heller..
någon som har vart med om nåt liknande?

kortet är ett powercolor 9800pro 128mb 2.8 samsung 378/337

vet dock inte om det är garanti kvar på det, hittar inte på kvittona har letat sönder powercolors sida efter nånstans man kan kolla med S/N typ, men utan framgång. nån vet var/om det ens finns nåt sånt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dags att köpa ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

jag fick samma grejer på mitt gforce4.
rosa ränder på hela skärmen.
köp ett 6600gt eller något som är lite snabbare och modernare.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309103

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Dags att köpa ett nytt kort.

^^

nytt kort har redan inhandlats, men det jag undrade nu var bara om det går att göra något åt saken.
har testat massa olika drivrutiner och ett gäng olika bios, inget gjorde det bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mest troligt inte.

Permalänk
Medlem

Kanske lite onödigt, mn du kan alltid testa flasha ditt 9800 kort med ett modifierat BIOS med lite lägre klockfrekvenser. Det brukar IBLAND hjälpa i liknande situationer ifall det är GPUn eller minnena som börjar gjort sitt.

Du har ju köpt ett nytt grafikkort, så att krångla med det gamla känns ju lite onödigt ;P men det kan ju alltid vara värt att testa ifall du skaffar dig en till datorn, för annat bruk än spel, och det kanske komemr behövas ett grafikkort.

Klocka ner GPUn samt minnena med sisådär 30-50 MHz och se hur det blir.

Permalänk
Medlem

du skrev att du inte TROR att det är kylningen, kolla med tex everest så VET du! kan vara kylningen på gpu'n brukar bete sig sådär då. kontrolera tempen, du kanske för en överaskning?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
du skrev att du inte TROR att det är kylningen, kolla med tex everest så VET du! kan vara kylningen på gpu'n brukar bete sig sådär då. kontrolera tempen, du kanske för en överaskning?

Där sa du något mycket smart! Han nämnde aldrig tempen!

Som AkA_The_Barf sa, kolla tempen! Ett 9800PRO borde väll ligga vid ca 35C vid IDLE? Komemr tyvärr inte ihåg då det var år sen jag hade ett sådant kort, men id 35-45 borde det vara OK. Vad acceptabel LOAD på ett 9800 borde vara är väll upp mot 70C? Kan tyvärr ytterst lite om 9800 korten då jag varken läst mycket om dom eller brytt mig så mycket om mitt gamla.