Permalänk
Medlem

Söndrig moderkortskomponent

En komponent på moderkortet råkade gå sönder när jag installerade en ny kylare på processorn. Datorn verkar fungerar som den ska trots detta. Någon som vet vad komponenten som gick sönder har för uppgift? Kan framtida problem uppstå?

Det är komponenten R57 till höger om processorsockeln på bifogad länk:

http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/220/775socket2.jp...

Tacksam för svar

Permalänk
Hjälpsam

Det är en resistor, dess funktion är omöjlig att avgöra om man inte har kortet till hands och kan utläsa på banorna och med mätverktyg till vat den går.

Resistorklustrets banor ser ut att gå i generell riktning mot processorn på den bilden. Antagligen är den till för att ställa en statisk signal till 1 eller 0. Då du tagit bort resistorn så får den en statisk 1a på den linjen... ehh kan snacka en del om digitalteknik...

Men för att göra det kort, om det funkar. Tuta och kör, bli inte förvånad om den uppför sig lite lustigt eller blir en smula ostabil. Men så länge det funkar är det ok.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vid en närmare titt ser jag att det inte är R57 utan en komponent med betäckningen PJ6. Någon som vet vad den har för uppgift? Allt verkar som sagt fungerar som det ska.