Permalänk
Medlem

Trafik går ner till malmö av den enkla aneldningen att BBB som så många operatörer är anslutna till Netnod där.
Netnod finns i Malmö,Gbg,Sthlm,Sundsvall samt Luleå, och det är vid dessa punkter som större delen av svenska bredbandstrafiken utbyts mellan de olika operatörerna.

Det är inte ekonomiskt försvarbart att upprätthålla trafikutbyte med andra operatörer i varenda svensk stad, så ni får nog stå ut mer er routing.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Du har rätt.
Men vad jag vet är det BBB som har skött det sämst.
GBG är tex _mycket_ närmare mig.

Ringde BBB nyss och klagade på mina pingtider som har ökat lite nu på sisstone, fick som svar att "Allt under 100ms är okej".
Årets skämt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXelon
Trillade ner ett informationshäfte och en tpkabel på hallgolvet idag.

Grattis, och vilken lyckost, få en tp kabel gratis...

Visa signatur
Permalänk

Fick mitt informations häfte + kabel idag.
Det olika operatörerna som levererade 100/100 Mbit var: Blixtvik, Adamo, T3 bredband, Bahnhof, Bredband2 och Skycom.
Skulle uppskatta om folk här med någon av de olika operatörerna skulle kunna skriva och utvärdera lite hur ni har upplevt dem. T.ex hastighetsmässigt och supportmässigt.

Permalänk
Medlem

samma här lutar åt bb2 eller bahnhof. bb2 har ingen bindningstid så man kan ju alltid prova

Permalänk
Medlem

Som det ser ut så blir det BB2 för mej också.. vad jag är nyfiken på är hur det är med pingtider på dom olika isperna.. så om nån har uppgifter klottra gärna ner dom här Även ris o ros om bb2´s iptelefoni vore trevligt o få..

Permalänk
Medlem

Att skicka trafik från skövde via MMO känns helt korrekt enligt mig. Göteborg ligger mycket sämre till nätmässigt än Malmö. De flesta fiberringarna till Göteborg går via Oslo, därför är det ca 10ms sth->gbg mot 8ms sth->mmo.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk

Blir nog BB2 för mig också. Har frågar lite folk som har de nu och dom har varit väldigt nöjda. Går ju alltid säga upp ifall man inte är nöjd.
Är det någon som vet om telia ska skicka ut erbjudanden eller?

Edit: Var nere på skövdebostäders kontor idag och dom sa att telias erbjudanden skulle kommit förra veckan. Så dom kommer antagligen denna veckan sa dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
bbb i kalmar har också en underbar routing mot sunet

kalmar-malmö-växjö-kalmar-stockholm
vilket innebär en pingökning på ungefär 10-15ms mer än om de haft en knutpunkt mot sunet i kalmar istället för malmö

Jag förstår inte varför alla pingar sunet?

Visa signatur

Alla system med färre än 4 kärnor är för småbarn.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra om alla testar mot en och samma server?

Permalänk

Telia kommer att ta 700 kr/mån för sitt 100/100 Mbit. Men bara 270 kr/mån för sitt 10/10 Mbit.