Permalänk
Medlem

Raptor & RAID 0

Funderar på att skaffa en eller två st raptorer som systemdisk på min burk. Det jag främst är intresserad av är snabba laddningstider och reducerad WinXP boottime.

Ni som kör två st raptorer i RAID0, hur mycket snabbare är de som systemdiskar än en single raptor? Är det inte så att RAID0 främst ger ökad överförningshastighet medan accesstiden är densamma eller t.o.m försämrad? Är det då värt att skaffa två st raptorer i raid0 eller klarar jag mig med en?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det är enbart värt det att köra raid 0 när du har stora filer som bearbetas eller flyttas fram & tillbaka.

Sist jag kollade bestod windows av massa små filer. Du gör snarare rätt i att köpa en raptor och lägga OS på den istället.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

du bör ha ett bra kontrollerkort också. kanske inte köra på det som brukar finnas på morderkortet

Permalänk
Medlem

Och göra en relativt liten partition att köra bara operativsystemet på. Kanske 15G.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Kör två raptors, om du vill lägga ner dom pengarna. Men kör inte raid0 på dom.
En för windows, en för program. Eller så sparar du pengarna och kör en för windows och program, och lägger 1000 på annat.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har precis köpt en raptor, och det känns inte som om man behöver snabbare boottime än vad jag fått med den. De tre blåa blocken hinner inte gå "ett varv" när datorn startar, och det tar mindre än 10 sekunder att starta windows efter det att man loggat in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Jag har precis köpt en raptor, och det känns inte som om man behöver snabbare boottime än vad jag fått med den. De tre blåa blocken hinner inte gå "ett varv" när datorn startar, och det tar mindre än 10 sekunder att starta windows efter det att man loggat in.

Sådär är det iofs för alla när man nyligen formaterat. Det kommer inte vara sådär i ett år, men bättre än en vanlig disk

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat boottiden med 1 raptor respektive 2 raptor i raid0.
Är det verkligen så att det går snabbare med 1 raptor???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojopp
Är det någon som testat boottiden med 1 raptor respektive 2 raptor i raid0.
Är det verkligen så att det går snabbare med 1 raptor???

Snabbare och snabbare tja det går iallafall INTE snabbare med raiden så mycket kan man säga, detta pga högre accestid för att det är 2 st diskar som ska hitta filen.

Kör raid 1 annars, då får du högre läshastighet (om kontrollern är bra) och redundans för hårddisk krach men du förlorar ju hälften av utrymmet dock.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

jag körde mina två raptors utan raid först och bytte sedan till raid 0. (Jag gjorde en partition på 10gb för XP). Jag märkte en markant prestandaförbättring på hela datorn.. kanske 30-40% .. men detta kan ju till viss del också berott på ett fräscht opertativ ... Har nån sett nåt test i detta ämne t.ex på THG ?

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm