Partionera en Raid 0 partion

Permalänk
Medlem

Partionera en Raid 0 partion

Nu i dagarna när man funderar på en ny dator har jag funderat över lite frågor angående Raid 0 av SATA2-diskar.

1. Jag vet att det har varit knepigt att installer OS på SATA-diskar pga att det krävs drivrutiner. Är detta fortfarande ett problem? Om inte, är det ett problem att installera OS på Raid0 SATA-diskar?

2. Kan man ha partioner på Raid0 diskar, dvs 2st 250GB => 1 Part på ~500GB som man sedan kan partionera upp ytterligare, till tex 50GB samt 450GB.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

1. På min burk går det bra fast man måste ha S-ata driversdiskarna vid installation av XP.

2. Japp det går bra på mina raidade raptors iaf. Har en 10gigs partition för Windows XP.

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoffe321
1. På min burk går det bra fast man måste ha S-ata driversdiskarna vid installation av XP.

Ajdå, finns det inte drivers som man kan lägga på CD, tänkte skippa diskettstationen vid köp av ny dator.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Hedersmedlem

1.
Knepigt o knepigt. Man kommer ingenstans i livet om man inte försöker. Det som behövs är en diskett med drivrutiner om windows (XP?) inte redan har drivrutinerna till kontrollerkretsen/kortet. XP innehåller ju många drivrutiner, men OS:et kom ut 2001 så dessa är ju bara för gamla kontrollerenheter.
Man kan ju även bränna en ny CD med drivrutinerna integrerade och då går det utan hinder i installationen.

2.
Du behöver nog lite förklaring här. I kontrollerkortets bios så skapar man arrayer av diskar. Med raid 0 så blir allt som en stor disk. Jag är inte säker men jag tror man inte kan ha diskar som ingår i flera olika arrayer (tekniskt borde det ju gå).
Sen när du installerar väljer du att skapa en eller flera partitioner, de kan täcka hella arrayen eller delar av den som man själv önskar.
Man skapar alltså inte "partitioner i partitioner" (för enkelhets skull tar jag inget snack om utökade partitioner och logiska enheter).

edit:
http://www.nliteos.com/
Programmet kan fixa mycket om man vill göra en ny windowsinstallationsskiva, bl.a. lägga in drivrutinerna.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Annars kan du ju låna en diskettstation från en annan dator just under installationen.

Permalänk

Jag har beställt en samsung spinpoint sata2 hdd.
Så jag undrar vad är raid?
Och är det bättre om jag formaterar min gammla hårddisk och sen lägger in windows på den nya ist?
Har en gammal IDE 80gigare.
Måste man ha drivrutiner till sata2 hdd:n isf kommer det bara upp att man skall stoppa i disketten mitt under windows installationen?

Hoppas att någon villig själ orkar läsa allting och sen svara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Ajdå, finns det inte drivers som man kan lägga på CD, tänkte skippa diskettstationen vid köp av ny dator.

I en annan tråd här läste jag att man med ett speciellt program kan formattera ett USB-minne så det ersätter diskstationen och funkar vid xp-installationen. Alltså då kan lägga drivrutinerna på USB-minnet istället.

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk

Veckans tips

Hur gör man ett USB minne bootbart så att man kan starta datorn från USB minnet för att exempelvis uppdatera BIOS om man inte har en diskettstation?

Att starta från USB-minne går alldeles utmärkt med dom flesta nya datorer. Man behöver då formatera ett USB minne med en programvara som heter HP USB Disk Storage Format Tool. Detta program är gratis och kan hittas via exempelvis Google t.ex. här: http://www.wintotal.de/Software/index.php?id=3181. Installera programmet och formatera ditt USB minne med programmet, när programmet frågar efter DOS-filerna måste du ha en "Startdiskett för Windows" vilket ju då innebär att du måste göra denna operation ifrån en dator med diskettstation. Alternativt går det även att läsa dessa filer från en mapp på hårddisken.

Permalänk

i tråden jag läste skulle man inte boota datorn från usb-minnet utan bara läsa bios-filen från usb-minnet istället för att läsa den från diskstation som saknades i det fallet. Så det borde ju kunna funka lika bra med den tekniken att läsa sata-drivarna från usb-minnet.

Ladda ner detta program:

HP USB Stick Formatting Tool
http://www.techpowerup.com/downloads/330

Fungerar till alla USB stickor.Sen är det bara att lägga över biosuppdaterings programet och aktuell bios fil.

Här är tråden där det diskuteras mer:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk
Medlem

Angående det här med EZ-backup tror jag det heter som infinnes på vissa ASUS mobos, vad jag har förstått så krävs det alltså inte bootdiskett/USB-sticka eller dylikt för att få SATA att funka vid installation? Vore bra då det inte alls är omöjligt att Linux smyger sig in.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

lästa nån annanstans här att har man en windows xp cd med SP2 inkluderat så finns SATA-drivarna på skivan...

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoffe321
lästa nån annanstans här att har man en windows xp cd med SP2 inkluderat så finns SATA-drivarna på skivan...

Ja men det beror helt på vilka drivrutiner som finns. Jag vet inte om microsoft la till drivrutiner i.o.m. SP2 eller inte.
SATA-drivrutiner är inte "magiska". Det är bara så att det är helt nödvändiga att windows har drivrutiner till kontrollerenheten som hårddisken man vill installera på, därför som det måste fixas innan själva installationen.
Finns ju ingen sata-drivare "one-fits-all".

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ja men det beror helt på vilka drivrutiner som finns. Jag vet inte om microsoft la till drivrutiner i.o.m. SP2 eller inte.
SATA-drivrutiner är inte "magiska". Det är bara så att det är helt nödvändiga att windows har drivrutiner till kontrollerenheten som hårddisken man vill installera på, därför som det måste fixas innan själva installationen.
Finns ju ingen sata-drivare "one-fits-all".

Men hur installerar man sata-drivisirna innan man har installerat windows då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sasser123321
Men hur installerar man sata-drivisirna innan man har installerat windows då?

Som sagts tidigare i tråden. Mha diskettstation/USB-minne/CD-skiva som laddar in drivisarna.

Kom på att man kanske kunde dra en parallell här med Win95 tror jag det var som inte kunde hitta CD-läsaren om man inte trixade.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

du kan ju iofs testa först med en win xp sp2 integrated (nyare win xp cd) - så behöver du kanske inte strula med cd/diskett/usb-minne ...

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sasser123321
Men hur installerar man sata-drivisirna innan man har installerat windows då?

I början av installationen står det något i stil med "Press F6 to install SCSI/RAID-controllers".
Tryck F6 och vänta, efter ett tag kommer den fråga efter disketten.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
I början av installationen står det något i stil med "Press F6 to install SCSI/RAID-controllers".
Tryck F6 och vänta, efter ett tag kommer den fråga efter disketten.

Tack så mycket Annars hade jag aldrig fått igång det.
Men jag fick inte någon cd-skiva eller disket till min hdd, hur skall jag då kunna installera drivrutiner?