Permalänk

Core 2 duo oc eller inte?

Hej! jag är ny i forumet och nybörjare när det gäller överklockning så jag har lite "dumma" frågor..

Tänkte köpa en plattform med core 2 duo och har tittat på moderkoret
Asus P5W DH Deluxe som jag tycker ser bra ut.
Sen ska jag köpa minnen och nätagg av bra kvalitet.

Jag har egentligen budget för att köpa ända upp till core 2 extreme men vad jag läst här så verkar det ju ganska enkelt att överklocka en 6600 upp till samma prestandanivå och vad jag förstått behöver man inte heller byta orginalkylaren (rätta mej om jag har fel.)

Nu till några frågor:

1a. Vad skiljer på de olika core 2 duo processorerna 6600 och uppåt förutom klockfrekvens?
skiljer t.ex kylningen eller liknande?

1b. blir en överklockad 6600 istort sett identisk med en core 2 extreme eller vad består skillnaderna i?

2. Hur svår är en sådan "liten" överklockning? är det bara att ställa in värden i några olika program eller måste man in i burken och rota? (inte min starka sida..)

Ska tilläggas att jag har ett chassi med två 12" fläktar som ger ett bra luftflöde.

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk
Medlem

Köp gärna en bätter kylare, kommer gå mycket tystare samt kylerbättre!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Re: Core 2 duo oc eller inte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoffe321

Nu till några frågor:

Vad skiljer på de olika core 2 duo processorerna 6600 och uppåt förutom klockfrekvens?
skiljer t.ex kylningen eller liknande?
mao .. blir en överklockad 6600 istort sett identisk med en core 2 extreme?

Hur svår är en sådan "liten" överklockning? är det bara att ställa in värden i några olika program eller måste man in i burken och rota? (inte min starka sida..)

Ska tilläggas att jag har ett chassi med två 12" fläktar som ger ett bra luftflöde.

1: Ja den blir identisk med en Extrem i prestanda och ingenting skiljer dom åt förutom att Extrem har upplåst multipel. Skulle nog köpa bättre kylare om du skall klocka till den nivån.

2: Med rätt moderkort och minnen är det ganska stor chans att lyckas med överklockning.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

tack för snabbt svar

men om dom har identiska kylare (6600 och extreme) borde jag ju inte behöva byta? eller tycker du att extremes kylare är för klen? eller har det nåt med multpeln att göra? (vet inte vad multipel är f.ö.)

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk
Medlem

Jag kan med ganska stor säkerhet säga att du inte behöver byta kylare om du bara vill klocka till ~3Ghz. Kör själv med boxad kylare. Men det är ju möjligt att du får ett dåligt ex. så du måste höja vcore mer och därmed blir cpu:n varmare.

multipel
http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_multiplier

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |