Permalänk
Medlem

Konsiga temps E6300 =/

Hej, kör en C2D E6300 tillsammans med ett Gigabyte DS4 moderkort. Jag tycker att jag har konsiga temps, eller om jag använder coretemp så får jag 60 grader på båda kärnorna i originalklock. Men det är så att kylflänsen till processorn knappt är jummen, skulle tippa på max 35 grader. Jag har tagit bort den och monterat den igen, har ett halvt riskorn kylpasta som är utsmetat ordentligt, har bytt pasta varje gång jag lyft processorn osv, använder AS5 pasta.

Det är väl så att idle temp borde ligga runt 45 grader med originalkylningen? Kör för övrigt med ett öppet chassie just nu och det är enbart 26 grader runt processorn, har mätt med annan tempvisare.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem.

Kör med en schyte ninja + och den är knappt ljummen. Och har AS5 pasta jag också. Men coretemp visar 51c full load och 41 idle.

I bios visar den 27c idle. Vilken temp ska man lita på?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Det finns 2 st olika temperaturmätningar.Den lägre på ytan och den högra är direkt på de båda cores.Så länge inte cores går över 60C är det ingen fara.Finns en del trådar redan om detta.Kolla även anliggningsytan på både kylfläns och heatspreader då vissa exemplar är väldigt ojämna.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnjinSan
Det finns 2 st olika temperaturmätningar.Den lägre på ytan och den högra är direkt på de båda cores.Så länge inte cores går över 60C är det ingen fara.Finns en del trådar redan om detta.Kolla även anliggningsytan på både kylfläns och heatspreader då vissa exemplar är väldigt ojämna.

Vad bra! Då behöver jag inte oroa mig med mina temps iaf

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

tycker också att detta är konstigt. Med scythe infinity får jag 55 grader i fulload i original klocka, och detta ska vara en high end kylare. Jag upptäckte aldrig att man kunde ta fram dessa temperaturen med originalflänsen, men den lär ha varit ruggigt varm när jag använde den eftersom tempen i PcProbe sjönk med 20 grader när jag hade den överklockad.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
tycker också att detta är konstigt. Med scythe infinity får jag 55 grader i fulload i original klocka, och detta ska vara en high end kylare. Jag upptäckte aldrig att man kunde ta fram dessa temperaturen med originalflänsen, men den lär ha varit ruggigt varm när jag använde den eftersom tempen i PcProbe sjönk med 20 grader när jag hade den överklockad.

Då är nog inte C2D så sval som man har väntat sig...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Nej verkar inte riktigt som att den är så sval som man hade förväntat sig. Fast det beror på, hur mättes temperaturen på PD/P4? Var det på själva kärnan eller på "processorn"?

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

TCcase maxtempen är 85c på C2D så man behöver inte vara direkt orolig med coretemperaturer runt 60c sålänge allt annat är stabilt och fungerande.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -