Permalänk
Medlem

Högljudd nätaggregat

Min dator har låtit ett tag, och först tänkte jag skaffa ny kylning till bl.a. CPUn för att fixa problemet, men sen kom jag på att även om den var kass gick det att sänka fläkthastigheten på den. Nu kom jag fram till, att efter ha stängt av alla fläktarna, min nätaggregatsfläkt låter allra mest! Jag har detta nätagg... går det inte att sänka hastigheten på fläkten på något sätt, och samtidigt övervaka så inte nätagget överhettas, eller liknande? Innan jag köpte det hade jag läst i recensioner om hur tyst nätagget var, men mitt Chieftec-nätagg som jag fick med chassit är lätt tystare, och den har 2st 80mm ADDA-fläktar.

Permalänk

skulle rekommendera att du moterar in en ny fläkt....

Visa signatur

moggelotr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moggelotr
skulle rekommendera att du moterar in en ny fläkt....

Och jag rekommenderar att du inte ger "tips" av en sån grad till folk. Det är tur att jag vet bättre än att göra det. :s

Nästa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Och jag rekommenderar att du inte ger "tips" av en sån grad till folk. Det är tur att jag vet bättre än att göra det. :s

Nästa.

Va? Vad skulle vara så konstigt med att göra det? Har gjort det med sex olika nätagg och jag lever nog ändå. Det enda jag har gjort är att dra ut elsladden till agget och trycka på onoff/reset knappen några gånger. Sedan är det bara att skruva upp. Om du nu är kinkig kan du ju låta nätagget ligga några dagar och sedan byta fläkten.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Nej tack. Jag tänker inte riskera att få en stöt som lätt känns upp till axeln från fingrarna och/eller förstöra mitt agg som kostade över 1 200kr. Fläkten sitter där av en anledning. Om agget hade klarat sig med värre hade den redan suttit i. Och bara för att du klarat dig hittils betyder det inte att det är en bra idé. El kan finnas i nätaggregat månader efter att dom sist användes. Det är inte det att jag är rädd, men "lösningen" känns på tok för riskfylld och oansvarig, i brist på bättre ord. Varför ska jag riskera så mycket för att göra datorn en aning tystare? Det är inte värt det.
Fler lösningar?

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt tystare agg då.

Fast med den tonen du har till folk som försöker ge dig tips, så kommer du väl snäsa av detta med !

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Tycker också det känns roligt, att folk frågar efter en lösning på ett problem, och när den bästa (enda?) föreslås, så snäser de av den.

Snabb analys:

Vad orsakar ljudet i nätagget? Jo, fläkten. Vad kan du göra för att få den tystare? Minska varvtalet, vilket innebär att du behöver montera isär agget, eller byta ut fläkten. Detta är de enda två realistiska lösningarna, alt. 3 är att linda in nätagget i några varv skumgummi, men det känns ännu farligare eftersom det är en klar brandrisk.

Det finns tyvärr inga hokus pokus-lösningar i stil med "dra åt skruven till höger om moderkortet, den justerar tysthet".

För övrigt har jag och många vänner byggt om flera äldre nätagg för att passa våra behov, och det har aldrig hänt något. Kondingarna laddas ur om du belastar agget utan att ha det kopplat till en strömkälla. Vill du vara lite säkrare kan du ju alltid gå i skor med gummisula.

Eller helt enkelt acceptera ljudet, det är klart enklast, ofarligast och smidigast.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Så det finns ingen riktig lösning, huh? Det var synd... jag hade hoppats på att jag kunde ändra varvantalet genom typ Speedfan eller så.

Jag snäser av folks "tips", inte folket. Jag är inte vad man skulle säga en nybörjare gällande hårdvara, så därför vet jag att dom "lösningarna" inte rekommenderas. Att säga att man är kinkig om man hellre vill låta agget stå i några dagar än att trycka på "Power" en gång utan att den är inkopplad och sen öppna den är rent av dumt.

Ni som säger att jag kan öppna den och byta fläkten borde välja era tips bättre. Tänk om jag var en hemmaanvändare som inte hade särskilt bra kunskaper om hårdvara och trodde att det var så ofarligt som ni får det att framstå? Fråga vilka ni vill. T.o.m. folk i SweC som är mycket mer erfarna än mig har skadat sig på sina nätaggregat.

Det först riktiga tipset jag såg var "köp ett nytt agg", även om det inte var särskilt bra. Jag hade hoppats på något med en fancontroller, som jag sa, eller att "hm, det var konstigt. De aggen ska vara knäpptysta. Din fläkt kanske är defekt, för vissa får såna." eller liknande.

Hoppas ni förstår ni... jag är inte elak, bara försiktig. Och det borde ni också vara.

Permalänk
Medlem

men sätt in en fläktkontroller då? men då måste du ju ändå öppna agget, förstår inte hur du ska komma runt det?
lite trevligare attityd hade ju inte skadat =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omni
men sätt in en fläktkontroller då? men då måste du ju ändå öppna agget, förstår inte hur du ska komma runt det?
lite trevligare attityd hade ju inte skadat =/

Jag pratar om mjukvarukontrollers... tror du det går från BIOS eller t.ex. Speedfan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Jag pratar om mjukvarukontrollers... tror du det går från BIOS eller t.ex. Speedfan?

njae, så längde du inte har någon fläkstyrningskabel från agget att plugga in i mammabrädan så ser jag inte hur det skulle fungera.

men att öppna agget är inte lika med döden, så länge du inte petar runt på saker du inte vet vad det är, jag menar fläkten kommer inte vara strömförande. har öppnat olika agg flera gånger för att byta fläkt, säkring eller bara för att blåsa rent med tryckluft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omni
njae, så längde du inte har någon fläkstyrningskabel från agget att plugga in i mammabrädan så ser jag inte hur det skulle fungera.

men att öppna agget är inte lika med döden, så länge du inte petar runt på saker du inte vet vad det är, jag menar fläkten kommer inte vara strömförande. har öppnat olika agg flera gånger för att byta fläkt, säkring eller bara för att blåsa rent med tryckluft.

Så säg att jag öppnar den... vad gör jag på insidan? Fläktsladden lär vara lödd rakt på kretskortet. Även om den inte är det vet inte inte om jag på något sätt kan dra ut sladden till moderkortet och koppla om den till 5 volt... känns för bökigt, och tänk om agget överhettas sen? Jag är nyfiken på vad ditt tips kommer bli.

Annars överväger jag faktiskt att låta det vara, bita i det sura äpplet och köpa ett tystare (men svagare?) agg, eller hitta någon sorts kylningsanordning, som silikonbit där den fästs mot chassit. Men agget har gott om kraft, och bör räcka i flera år framöver, även i det mest krävande systemet, så kanske kan jag inte få allt?

Permalänk
Medlem

fläktsladden lär inte vara lödd på kretskortet (aldrig sett det iaf)

sen är det bara att plugga in en sånhär, monteras med fördel på baksidan av lådan så att du lätt kan justera varvtalet.
ett alternativ är ju själklvart att koppla direkt till mammabrädan om du har platser över.

http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1462&session=c842bfa436...

eller låt bli, klart man ska ha respekt för elektricitet och riskerna, men så länge man inte inte pillar på allt som ser roligt ut så behöver inte ett fläktbyte betyda att man får en stöt

Permalänk
Medlem

När du säger att jag ska montera en plupp på baksidan, menar du att jag ska modda dit den? Isåfall kan jag inte... jag saknar kunskap OCH verktyg.

Men om jag kan dra ner sladden till moderkortet då, och den inte blir i vägen och så... kommer den kunna ändras i varvantal precis som alla andra sladdar? Isåfall gillar jag idén. Det enda jag oroar mig för är ju att sladden kommer bli spänd mitt i chassit, vara ivägen och så. Men om den är lång (vilket jag tvivlar på) kan man alltid stoppa undan den...

Men just nu lutar jag åt att ha agget som det är. :/ Man kan inte äta sin del av tårtan och ha den kvar. Jag har gott om kraft, så jag kanske skulle nöja mig med det?

Permalänk
Medlem

du behöver inte modda dit den på baksidan om du inte vill, fästa den med dubbelhäftande tejp inne i chassit går lika bra, bara att ställa in önskad hastighet och sen stänga lådan.

vet inte hur det är på ditt moderkort om du kan ställa hastighet på alla fläktplatser, men jag tycker ändå att det är smidigare med en mekanisk fläktstyrning.

Permalänk
Medlem

Här har du ett alternativ.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312304

Borde ge en viss minskning iallafall.

Sen är det inte så farligt att öppna ett nätagg om man vet vad man håller på med och inte gör dumma saker, t.ex. hjälper inte alltid trycken på onoff knappen för att tömma agget på elektricitet men det räcker oftast.
Det du ska se till för att inte få stöt är att inte vara jordad eller ha kontakt med något annat som är ledande, altså ha t.ex. gummi skor på dig för att inte kunna jordas mot golvet mm.

Själv trodde jag att ditt agg var tyst men det kanske är fel, har du kollat tester av agget och sett vad de sagt om ljudnivån?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omni
du behöver inte modda dit den på baksidan om du inte vill, fästa den med dubbelhäftande tejp inne i chassit går lika bra, bara att ställa in önskad hastighet och sen stänga lådan.

vet inte hur det är på ditt moderkort om du kan ställa hastighet på alla fläktplatser, men jag tycker ändå att det är smidigare med en mekanisk fläktstyrning.

Säg att detta går, med en hårdvarulösning (fläktstyrning), hur ska jag veta om agget blir för varmt, innan det är för sent? Ah, jag kom precis att tänka på ett program.. men jag har glömt namnet. Något med "Home", och så har den en grön symbol? Om jag kan övervaka temperaturen själv ska det inte vara några problem.. då kanske jag kör med din lösning. ^^ Tack för hjälpen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Här har du ett alternativ.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312304

Borde ge en viss minskning iallafall.

Sen är det inte så farligt att öppna ett nätagg om man vet vad man håller på med och inte gör dumma saker, t.ex. hjälper inte alltid trycken på onoff knappen för att tömma agget på elektricitet men det räcker oftast.
Det du ska se till för att inte få stöt är att inte vara jordad eller ha kontakt med något annat som är ledande, altså ha t.ex. gummi skor på dig för att inte kunna jordas mot golvet mm.

Själv trodde jag att ditt agg var tyst men det kanske är fel, har du kollat tester av agget och sett vad de sagt om ljudnivån?

Nja, jag litar inte på den där, efter recensionerna. Jag ska komma ihåg att vara inte vara jordad. Tack för tipsen... dom kanske har räddat mitt liv.

Självklart har jag läst recensioner innan köpet, men alla sa att den var tystare än andra agg, väldigt tyst osv... men det är inte SÅ farligt heller... antar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Säg att detta går, med en hårdvarulösning (fläktstyrning), hur ska jag veta om agget blir för varmt, innan det är för sent? Ah, jag kom precis att tänka på ett program.. men jag har glömt namnet. Något med "Home", och så har den en grön symbol? Om jag kan övervaka temperaturen själv ska det inte vara några problem.. då kanske jag kör med din lösning. ^^ Tack för hjälpen.

hur ska du veta att det inte blir för varmt nu?
det finns inget nätagg som jag vet som har tempövervakning.
du ska ju inte dra ner fläkten så den står stilla, det räcker ofta att dra ner den lite för att slippa det värsta ljudet, men om du kan steka ägg på agget så ska du nog dra på fläkten lite till
så känn på agget så det inte blir skållhett.

Permalänk
Medlem

Som alltid, allt är relativt jag tycker själv att min dator låter som ett tröskverk och sen jämför jag med andras och så är den riktigt tyst i jämförelse

Här har du om agget inte har en inbyggd sensor.

http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=2218&session=43f3b...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Har du lekt med tanken att ditt nätagg kasnke är defekt? Har också för mig att det där ska vara ganska tyst, så något är nog fel iaf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omni
hur ska du veta att det inte blir för varmt nu?
det finns inget nätagg som jag vet som har tempövervakning.
du ska ju inte dra ner fläkten så den står stilla, det räcker ofta att dra ner den lite för att slippa det värsta ljudet, men om du kan steka ägg på agget så ska du nog dra på fläkten lite till
så känn på agget så det inte blir skållhett.

Du påminde mig om en sak. Om nätagget blir överhettat hoppar väl den där säkerhetssaken in som stänger av datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Som alltid, allt är relativt jag tycker själv att min dator låter som ett tröskverk och sen jämför jag med andras och så är den riktigt tyst i jämförelse

Här har du om agget inte har en inbyggd sensor.

http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=2218&session=43f3b...

Frågan är var jag ska sätta den. Risken är stor för skada på antingen mig eller agget... eller båda! Och om bara agget går sönder får jag inte något nytt på garantin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Har du lekt med tanken att ditt nätagg kasnke är defekt? Har också för mig att det där ska vara ganska tyst, så något är nog fel iaf.

Frågan är ju hur man uppfattar "tyst". Den är det mest högljudda i min dator, men allt annat är tyst, så den kanske inte är så högljudd egentligen? Men det stod på sidan med recensioner att den var tystare än andra agg, och att det var längesen dom hörde ett så tyst osv.

Tack för hjälpen hittils, alla.

Permalänk
Medlem

ju mer du tystar ner övriga komponenter dessto mer låter nätagget i jämförelse, så var det för mig iaf. så det sista jag gjort för att tysta min burk var just att byta fläkten i nätagget och visst det blev ytterligare lite bättre men ändå inte helt tyst (om man nu kan förvänta sig det). Det går att tysta en burk rätt rejält men om man inte valt komponenter från början som är tysta så kommer man inte ända fram. Jag har gjort "allt" som går för att tysta min burk (med mycket god hjälp från många här på swec) men funderar ändå på att sälja burken och börja om från början...

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Här har du ett alternativ.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312304

Borde ge en viss minskning iallafall.

Har köpt det, kunde inte använda det. Det fungerar ju som så att det sitter en (skumgummiklädd) kåpa på utsidan av chassit som tyvärr sitter väldigt kort bit ut från chassit, så ifall man inte har en L-formad kontakt till nätagget (finns de?) är det hyfsat kört, om man inte sågar itu kåpan dvs...

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Du kan enkelt tillverka ett rör av ljuddämpningsmaterial som du sätter bakom datorn (som nätagget blåser ut sin luft genom.

Gör du "snabeln" ganska lång så kommer ljudet dämpas kraftigt samtidigt som du kan leda bort värmen och ljudet i en riktning där det gör mindre skada (om du hittar en lösning på hur du kan böja "snabeln"

Detta borde funka men är en ful lösning så det krävs att rummet är så möblerat att man kan gömma undan "snabeln".

Permalänk
Medlem

Jag ska nog fixa problemet genom att köpa ett ljuddämpat chassi... kanske Sonata II? Hur små riskerna än må vara är jag fortfarande tveksam till att pilla inne i agget. Jag har läst om saker som hänt folk här.. t.ex. stötar som känns upp till axeln och liknande. Onödig risk för att få det lite tystare.

Men okej, säg att jag tror att det är defekt. Om jag snackar med dom på supporten och skickar dit den, då kanske dom bara säger att den låter normalt och skickar tillbaks den med en räkning?

Men såhär på rak arm, vet ni om Sonata II kan kyla ett välpresterande system med en utblåsfläkt + aggfläkten?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att ett ljuddämpat chassi kommer minska ljudet från nätagget. Och eftersom du inte vill pilla inuti det finns det 2 lösningar som är nämnda här:

1) Köp annat agg.
2) Sätt en ljuddämpare på utblåset.

Jag som typ har fobi för spänningar över 24v förstår dig lite. Men jag tror nog minsann jag har öppnat de flest nätagg jag ägt, oftast för att löda dit en resistor på mellan 50 och 100 Ohm på matningen till fläkten. Det är den absolut billigaste lösningen, förutom att koppla in den på 5v eller 7v. Men nu vet jag inte ens varför jag skriver det här eftersom du klartgjort att du inte vill öppna det ... nåja. Har även moddat nåra gamla agg till passivkylning, utan att en komma nära av å få nån stöt, och det var bara ett av dem som inte tyckte om det ... jäkla Dell grejjer.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

För det första så vill jag klargöra att jag inte är rädd. Jag menar bara att agget kostade mig över 1 200- 1 300kr... och för någon i min situation är det mycket. Jag vill inte bara slänga bort det för att jag tyckte den lät för högt. Om jag sen skadas är ju bara ett till minus. Jag har varit inne i gamla agg som jag inte köpt själv, just för att jag inte hade något att förlora då. Stäng av datorn, dra ut sladden, tryck på start-knappen några gånger, klart.

För det andra, jag tror faktiskt att ett ljuddämpat chassi kommer göra stor skillnad. Mitt chassi är ett Chieftec med två 92mm fläkt-hål på sidan, plus ventilation lite längre fram på sidan. Den har hål exakt överallt... inklusive framsidan, som dols bakom ett filter. Sen har jag tagit bort fronten också, så det slipper ut ljud överallt. Ett ljuddämpat chassi som Sonata II är precis tvärtom. Knappt några hål förrutom för fläktar, plus dämpningsmattor (som man köper sepparat).

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte heller att ett ljuddämpat chassi hjälper särskilt mycket eftersom ljuet från nätagget ändå går ut rakt bakåt, men har du ingen mer elkunning kompis som kan hjälpa dig, det handlar bara om att skruva ut fyra skruvar och att löda/skruva fast en fancontroller på en kabel, och inte röra vid någon komponent, det är inte alls svårt.

Jag rekommenderar att du bara öppnar agget o kollar hur det ser ut, sedan kan du ju bestämma hur du ska göra.

Tänk bara på att garantin inte gäller om du öppnat agget.

Annars får du väl sätta ut en bytesannons eller liknande mot ett tystare agg typ Seasonic eller antec NeoHe.

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk
Medlem

Okej, alla verkar vara för det här med att öppna och löda och vad det är, så vaffan.

Min gamla lödkolv funkar nog fortfarande.. tror jag. Och jag har lödtenn. Vad behöver jag köpa för fancontroller/resistor?

Om det här lyckas finns det väl ingen risk för att agget överhettar? Datorn stängs väl av innan dess?

Permalänk
Avstängd

Ett så pass dyrt/bra nätagg har garanterat någon form av skydd mot överhettning, men du märker ju också när det blir varmt, annars kan du ju köra med en tempavläsare som du placerar inne i agget, och jämföra temps med fläkten på max o min, det lättaste e väl att köra med en Zalman fanmate2, och bara löda kablarna på den.

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::