Permalänk
Medlem

PHP: slumpa ut HTML-kod

Undrar om man med hjälp av PHP kan slumpa ut bitar av html-kod.

Det är så att jag vill slumpa ut olika banners på de olika sidorna som kommer i JavaScript.

Permalänk
Medlem

Ja, det stämmer.

Permalänk
Medlem

ja men hur gör man menar jag

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du vill göra, beskriv gärna lite bättre så slipper jag (och andra) gissa.

Permalänk
Medlem

Vilken sorts html vill du ha?
Ett mishmash av blandade taggar?
En syntaxriktigt uppbyggd sida?
Ren text som ser ut som riktig text men inte säger något? (http://lipsum.org/)

Du får specifiera dig lite bättre.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

titta på rand() i php, där kan du få fram slumpmässiga siffror.

För att trolla om rand så att den skriver ut text så kan du t.ex. göra en array med text, där du sedan använder ditt framslumpade tal som refererens, typ såhär:

$ord = array("hej", "tja", "tjena", "yo!");

echo($ord[rand(0,3)]);

rand(0,3) slumpar alltså fram ett tal mellan 0 och 3, där 0 - 3 också är de index som finns i arrayen $ord.

edit: viek: kanske det... petitesser däremot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo

titta på rand() i php, där kan du få fram slumpmässiga siffror.

För att trolla om rand så att den skriver ut text så kan du t.ex. göra en array med text, där du sedan använder ditt framslumpade tal som refererens, typ såhär:

$ord = array("hej", "tja", "tjena", "yo!");

echo($ord[rand(0,3)]);

rand(0,3) slumpar alltså fram ett tal mellan 0 och 3, där 0 - 3 också är de index som finns i arrayen $ord.

Är det inte bättre att använda mt_rand()?

Citat:

Från http://se2.php.net/manual/sv/function.mt-rand.php:

Many random number generators of older libcs have dubious or unknown characteristics and are slow. By default, PHP uses the libc random number generator with the rand() function. The mt_rand() function is a drop-in replacement for this. It uses a random number generator with known characteristics using the Mersenne Twister, which will produce random numbers four times faster than what the average libc rand() provides.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viek
Är det inte bättre att använda mt_rand()?

Kommer nog göra en jäkla skillnad, om vi förutsätter att han tänker anropa rand() ca 1000 ggr i sekunden eller nåt. I verkligheten är det nog skitsamma. Tog nog längre tid att läsa på om den funktionen än den tid som kommer sparas i slutändan av att använda den .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Såhär har jag gjort på min sida

<?php $banner = mt_rand(0, 100); if($banner < 50) { ?> <!-- html kod för banner 1 --> <?php } elseif($banner < 80){ ?> <!-- html kod för banner 2 --> <?php } else{ ?> <!-- html kod för banner 3 --> <?php }

Vad man väljer för upplösning på random funktionen är naturligtvis valfritt men jag valde 100 som max eftersom jag då enkelt anger värdena i %.

Alltså banner 1 visas 50% av gångerna, banner 2 80-50=30% av gångerna och banner 3 visas 100-80=20% av gångerna

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem

den säger:
Parse error: parse error, unexpected T_LNUMBER in /home/www/datorbygge.awardspace.com/nyheter.php on line 25

Permalänk
Medlem

XaaR, snälla, tror du att vi vet hur koden ser ut på din 25e rad?

Berätta vad det står på rad 24 och 25 så kan vi kanske hjälpa dig - om du inte hittar felet själv.

Permalänk
Medlem

kom på vad det var...

Permalänk
Medlem

okej, inte för att vi vet vad som är rad 25 nu, vilket du kanske förstår, jag har ingen aning om vad dessa har för radindex - MEN det spelar ingen roll, du har skrivit fel i varenda ifats...

($banner 7)

du ska skriva $banner == 7

if($banner == 4)
{
}

edit: bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Kommer nog göra en jäkla skillnad, om vi förutsätter att han tänker anropa rand() ca 1000 ggr i sekunden eller nåt. I verkligheten är det nog skitsamma. Tog nog längre tid att läsa på om den funktionen än den tid som kommer sparas i slutändan av att använda den .

Många bäckar små... Finns ingen anledning att inte köra det som är bäst

Permalänk

adrotator i .net

Visa signatur

daytona 675 -08, iphone 4, samsung full hd, ps3 = svarta leksaker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucha
Många bäckar små... Finns ingen anledning att inte köra det som är bäst

Det där är en av grejerna som räknas in i premature optimization, vilket är en väldigt ful svordom. Om det går fortare att uppnå ett godtagbart resultat med rand så finns det ingen anledning att använda mt_rand. "Bäst" i de flesta fall är bara en avvägning.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Det där är en av grejerna som räknas in i premature optimization, vilket är en väldigt ful svordom. Om det går fortare att uppnå ett godtagbart resultat med rand så finns det ingen anledning att använda mt_rand. "Bäst" i de flesta fall är bara en avvägning.

Håller inte med riktigt.. I det här fallet blir det ju ingen försämring öht om man använder den bättre funktionen, så varför inte använda den?