Permalänk

Fatal error! Chassis intruded! Hjälp!!

Tja

Jag har ett mycket irriterande problem med min dator. När jag sätter på datorn räknar den upp alla komponenter och säger att dom är ok men mot slutet står det bara "Fatal error! Chassis intruded! System Halted.". Detta fixar sig när jag nollställer bios. Men sen om jag startar om datorn igen blir det samma grej igen.

Mitt andra problem är mina dvd-spelare. Datorn hittar dom inte hur jag än bär mig åt. Båda två är ordentligt ikopplade som dom ska vara och ikopplade i moderkortet. Men dom kommer inte fram på den här datorn.

Snälla, var är fel ? Jag har absolut ingen aning alls. :S

Jag kommer vara evigt tacksam till den som löser mina problem.

//Tack på förhand!

Visa signatur

May the force be with you... NOT!
---------------------
höhö aegd

Permalänk
Medlem

har du jumper till nollställningen av bios hoppat av?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabbo
har du jumper till nollställningen av bios hoppat av?

Naj, det har den inte. Det är inte problemet dock.

Visa signatur

May the force be with you... NOT!
---------------------
höhö aegd

Permalänk
Medlem

Stäng av funktionen i bios att den ska varna för att du öppnar chassit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Stäng av funktionen i bios att den ska varna för att du öppnar chassit.

Har letat i BIOS efter något sådant utan att finna den inställningen. Vad borde den heta?

watashi wa ASUS o dai kirai yo!

Visa signatur

May the force be with you... NOT!
---------------------
höhö aegd

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag vet inte vilken teknisk nivå jag ska lägga mig på men lösningarna kommer iaf här nedan:

Fel 1 löses genom att sätta dit en bygel på moderkortet där en det står Chassis intrusion connector. Din moderkortsmanual borde innehålla denna information om var du hittar anslutningen, och var du ska sätta bygeln för att moderkortet inte ska klaga på öppen låda.

Fel 2 beror troligen på att båda DVD-spelarna är ironiskt nog byglade på samma sätt. På en vanlig ide-kabel ska en av enheterna agera master och den andra slave. för att detta ska fungera bra kan man ställa in båda två enheterna till att använda Cable Select eller manuellt välja den ena till Master och den andra till Slave. Jag hittade en guide här, men kolla på DVD-spelarnas baksida och kontrollera så att byglingen för slave och master sker på samma sätt:
http://www.samsungodd.com/kor/information/webmanual/DVD-Write...

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk

Jag har nu fixat jumper-inställningarna (ändrade från CS till MA/SL), samt flyttat IDEsladden från SEC till PRI, och nu hittar datorn dvd-enheterna. Problemet med:
chassis intruded!
Fatal error... System halted
kvarstår dock. Problemet löser sig ifall man plockar ur CMOS-batteriet och därmed nollställer CMOS-en, men ifall man stänger av datorn så uppstår problemet på nytt. Däremot när man startar windows så får man blåskärm med meddelandet: MACHINE_CHECK_EXCEPTION

ARGHH! Jag blir så sur! Det fungerade utmärkt igår, och jag hade inte ändrat någonting inna felet uppstod.

EDIT: Det stod inte ett dyft om chassis intruded eller någon inställning om det i manualen. På schemat över kortet ser man heller ingen bygel för det.

Visa signatur

May the force be with you... NOT!
---------------------
höhö aegd

Permalänk

Vad har du för chassi/moderkort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inställningen i biosen som ändrar beteendet borde ligga under security eller boot. Titta efter chassis open warning eller liknande. Men att bygla kontakten på moderkortet är nog fortfarande det bästa sättet.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.