Permalänk
Medlem

Vilken ISP ska man välja? SB Bredband

Jag ska den 2 oktober flytta in i min nybyggda studentlägenhet i Stockholm. Nu undrar jag vilken ISP man bör välja. Är bl.a. intresserad av deras peering och uptime. Vad tycker ni? Alternativ syns i länken nedan.

http://www.svebo.se/Page____32067.aspx

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Usch vilket gött utbud du hade där, din gottergris
Telia känns ju stabilast och har erkänt bra peering men å andra sidan erbjuder de bara 10mbit/s.
Jag tror att om du väljer en av följande kvalitets-isp'er så kommer du bli nöjd: Telia, BB2, Banhof, Rixport 80.
Om valet hade varit mitt hade jag tagit Banhof 50/50.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

har Adamo 100/100, i Vällingby funkar ok... Banhof ska ju vara mkt med bra. man måste ju inte ha 100/100.

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Är peering viktigare än hastighet så är telia givet.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Så länge peeringen är ok så går det bra. Det är nog 10/10 som gäller då jag är student och inte har pengar i överflöd. Gissar att det är lätt att uppgradera hastighet om man vill senare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaz
har Adamo 100/100, i Vällingby funkar ok... Banhof ska ju vara mkt med bra. man måste ju inte ha 100/100.

Måste fråga hur du upplever Adamos tjänst? Kommer du upp i 100 Mbit upp/ner? Peering? Sitter med Telia nu, och upplever att hastigheten är en begränsning.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

Om du hade tänkt använda nätet till något "lite roligare", så hade jag tagit Bredband2, eftersom de ställer sig mycket positiva till att man använder peer 2 peer saker i deras nät. Telia däremot är väl kända för att lämna ut IP-nummer och sånt till antipiratbyrån bara pontén harklar sig...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag har Adamo i Vällingby och rekomenderar det. Bra hastigheter bra peering, iallafall så som jag upplever det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Om du hade tänkt använda nätet till något "lite roligare", så hade jag tagit Bredband2, eftersom de ställer sig mycket positiva till att man använder peer 2 peer saker i deras nät. Telia däremot är väl kända för att lämna ut IP-nummer och sånt till antipiratbyrån bara pontén harklar sig...

/hulle.

Telia gör lagbrott om de lämnar ut ipadresser hur som helst, så det kan jag aldrig tänka mig de gör.

Permalänk
Medlem

hmm Bredband2 30/30 är det givna valet, du kommer märka större skillnad med 30/30 än med telias 10/10.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Tänker nog dock begränsa mig till 10/10. Vilken skulle ni välja då?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
Måste fråga hur du upplever Adamos tjänst? Kommer du upp i 100 Mbit upp/ner? Peering? Sitter med Telia nu, och upplever att hastigheten är en begränsning.

Tja.. hade ju Bostreams 10mbit innan, måste säga att Adamos 100mbit e mkt med bättre, Du betalar ju trots för 100mbit.. Tycker att tjänsten funkar bra.. Bra fart när man tankar.. värt att prova på, annars e det ju bara byta till annan isp

Tillåter ekonomi så ska man själv klart ha 100mbit, annars räcker ju 10/10 eller 30/30 med ju

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Någon som har någon åsikt om erbjudandena om 10/10?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Någon som har någon åsikt om erbjudandena om 10/10?

Ta det billigaste alternativet, du kommer inte märka någon skillnad. Telias tjänst kanske dock ger dig lite bättre ping och peering, är dock inte 100 på den saken.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Om du hade tänkt använda nätet till något "lite roligare", så hade jag tagit Bredband2, eftersom de ställer sig mycket positiva till att man använder peer 2 peer saker i deras nät. Telia däremot är väl kända för att lämna ut IP-nummer och sånt till antipiratbyrån bara pontén harklar sig...

/hulle.

Skulle vara mycket intressant att veta vad du har för källor, eftersom du säger att dom är kända för detta.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Hur är Bredband2? De hade en 10/10 tjänst för 218 kr/månad också som verkar intressant. Hur är peeringen? Är den okej? Hur är uptimen? Vad tycker ni som har den?

EDIT: Är de bara de alternativen som listas i listan som går att välja? Funderar annars på Bredband2:s 10/10-tjänst. Vad tror ni om det?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

ett bra val antagligen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
EDIT: Är de bara de alternativen som listas i listan som går att välja? Funderar annars på Bredband2:s 10/10-tjänst. Vad tror ni om det?

Har själv inte Bredband2 (tyvärr), men känner flera stycken som har dem och de är väldigt nöjda.
Här på forumet har det varit några omröstningar om "bästa" levernatör, och Bredband2 har ju fått klart mest röster på sig. Så det kan ju vara en liten "hint" om vad andra skulle ha valt.

Jag skulle själv välja Bredband2.

Permalänk
Medlem

Re: ett bra val antagligen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biet
Har själv inte Bredband2 (tyvärr), men känner flera stycken som har dem och de är väldigt nöjda.
Här på forumet har det varit några omröstningar om "bästa" levernatör, och Bredband2 har ju fått klart mest röster på sig. Så det kan ju vara en liten "hint" om vad andra skulle ha valt.

Jag skulle själv välja Bredband2.

Låter ju utmärkt. Någon som vet om man måste välja de alternativ som står på listan eller om det går att välja alla tjänster de listade ISP:erna erbjuder?

EDIT: Nu har jag beställt 10/10 från Bredband2. Får se hur det funkar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Re: Re: ett bra val antagligen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Låter ju utmärkt. Någon som vet om man måste välja de alternativ som står på listan eller om det går att välja alla tjänster de listade ISP:erna erbjuder?

EDIT: Nu har jag beställt 10/10 från Bredband2. Får se hur det funkar.

Drar upp en gammal tråd och frågar hur det har gått! Om det funkar bra etc? Många kommer få sjysst uppkoppling i Sthlm inom de närmsta åren, däribland jag! Så det är kul om folk kan diskutera utbudet / kapaciteten osv.

Permalänk
Medlem

Jag motsäger mig att Telia har bättre peering än de andra operatörerna, jag hävdar tvärtom då telia för en väldigt restriktiv peeringpolicy och tar betalt från alla som peerar med dom vilket gör att de små operatörerna får svårt att få bra konnektivitet till Telia.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Jag motsäger mig att Telia har bättre peering än de andra operatörerna, jag hävdar tvärtom då telia för en väldigt restriktiv peeringpolicy och tar betalt från alla som peerar med dom vilket gör att de små operatörerna får svårt att få bra konnektivitet till Telia.

Off topic: Sorcer svara på mitt PM! ;D

Ontopic: Är det ingen som har SB-bredband som kan berätta lite om det fungerar bra? Verkar ju vara en del stadsnät som funkar dåligt...

Permalänk
Avstängd

Vad är peering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Vad är peering?

Utbyte av trafik. Avtal där operatörna byter trafiken mellan varann.

Läs mer här

Jag skulle avråda er från SkyCom och T3 om ni tycker peering är viktigt. Iofs bor man i norr men av egna erfarenheter.

Visa signatur

...