Permalänk
Medlem

Sata eller extern

Nu har min IDE hårddisk kraschat och jag behöver en ny.

Då är frågan, ska jag satsa på en SATA hårddisk eller ska jag passa på och köpa en extern.

Gäller dessa:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48523

http://www.webhallen.com/prod.php?id=42366

Hur är hållbarheten med externa hårddiskar?
Är externa hårddiskar lika snabba som interna (sata)?

Nackdelen är väl att den externa har 90gb mindre än SATA men fördelen är ju att man kan ta med den med sig vart man än går.

ge mig några bra anledningar till varför jag skall välja den ena men inte den andra.

Passar på och frågar helt annan grej.
Är USB 2,0 snabbt eller Firewire?

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver du mobiliteten?

Bästa vore väl att använda eSata (external SATA) om du ska ha den utanför burken, men antalet maskiner som har det är ju begränsande.
USB 2.0 har i hastighet ingen chans mot SATA.
Firewire 800 är väl att föredra om du har sådan port på datorn framför att köra USB 2.0.

Edit:
Det jag menar med USB2 mot SATA tog jag från vad jag själv uppmätt.
Min Maxtor DM10 300GB SATA1 (första generationen av den modellen alltså) som jag stoppade i ett USB2-chassi hade i överföringshastighet konstant ca 30MB i hdtach. Över hela hårddisken alltså (det brukar som bekant vara snabbare längst ut än inne) så gränssnittet och hur det hanteras (mer av processorn) i datorn begränsade även om USB2 har teoretiska 60MB/s.
Ett mapower chassi, är de dåliga eller?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

SATA är fan bästa grejen någonsin. Köp en SATA-disk och en 1m lång sladd så har du inga fler problem. Kan du ha disken liggandes på bordet eller något.

// Har sin dator under bordet och dvdbrännaren bredvid skärmen - långa SATA-kablar äger.

Permalänk

Jo men SATA kontakterna är inte gjorda för att kopplas ur och in mer än 300gr och en extern disk vill man gärna ta med sig lite då och då. SATA kablar är även oskärmade. Dessutom får inte vanliga SATA kablar vara för långa. eSATA klarar 2m galant. Just därför skapades eSATA.

Jag rekommenderar Revoltec HDD chassit med både eSATA och USB2 anslutning. Jag köpte det för några dagar sedan och det är mycket trevligt. Man får med eSATA bracket (se till att ha en ledig SATA port), usb2 kabel, nätadapter, manual och en cd med drivrutiner (98, ME, mm). Om man vill kan man även köpa en passande väska. Detta var hos Gtek. Lägg till en Seagate disk (kanske en 320gb) så har du en riktigt fin lösning med lång garanti.

Se upp för falsk eSATA. Jag köpte en lösning från Datorbutiken som innehöll SATA brygga, Icy Box 360 som var en vanlig SATA lösning (vanlig SATA anslutning på brygga och hdd chassi).

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB