AMD pressmöte i Moskva

Permalänk
Melding Plague

AMD pressmöte i Moskva

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gud va vacker den är.

Två sådana i en 8x8 med 4 kanaler med DDr1600 minnen skulle jag kunna tänka mig.

"Power and clock management will be available for each core separately. The control procedure will allow each core running at its own frequency, depending on its workload at a given moment of time"

Bra grejer...

Om vi slipper Amds vanliga förseningar så kommer nog Intel bli omkörda.

Permalänk

jadå,, inte länge tills det kommer ut 4kärnor på marknaden

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk

Fler kärnor för all. Jag vill också gärna se mer av flertrådade program och spel.

Permalänk
Inaktiv

man kan hoppas på att AMD snabbar på K8L ännu mer.

Permalänk

Jahapp, då måste man alltså köpa ny dator nästa år igen då. Man får hoppas att Amd gör en lika bra prissättning som intel gjorde när dom släppte C2D.

Visa signatur

Nuvarande rigg | Antec Sonata II | SmartPower 2.0 450W iATX12V v2.01 powerl supply | Asus 975X P5W DH DELUXE | Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" | Asus 7900GT 256mb | 2*1024 crosair pc6400
Monitor: Dell 2007WFP 20" WideScreen Monitor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberHamster
Jahapp, då måste man alltså köpa ny dator nästa år igen då. Man får hoppas att Amd gör en lika bra prissättning som intel gjorde när dom släppte C2D.

Säger det samma. Nyfiken var för stor för att låta bli C2D. Detta chip kommer nog bli minst lika svårt. Varför måste man va så himla beroende :/

Permalänk

hehe sjäv är det detta jag väntat på.
monster prestanda nästa.

btw varför säger ni 8x8 och inte 4x4 med tanke på att det bara är 4 kärnor inte åtta?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Hmm någon som vet om AMD kommer använda "anti-Hyperthreading"
metoden på de här?

det skulle bli extremt bra även på single core program!

åååH va jag längtar tills 4x4 kommer!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
Hmm någon som vet om AMD kommer använda "anti-Hyperthreading"
metoden på de här?

Den grejen var ett fejkat rykte, så det lär inte bli nåt med det.

Nio kvinnor kan inte föda fram en unge på en månad.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Fler kärnor för all. Jag vill också gärna se mer av flertrådade program och spel.

Håller med.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
hehe sjäv är det detta jag väntat på.
monster prestanda nästa.

btw varför säger ni 8x8 och inte 4x4 med tanke på att det bara är 4 kärnor inte åtta?

4x4 innebär 4 AMD K8 kärnor samt 4 GPUs , dual cpu och dual grafikkort som vardera är 2 kort i ett.

8x8 borde innebära 8 K8L kärnor (fortfarande dual CPU) samt 8 GPUs

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

USCH! Måste AMD göra så bra processorer och se till att de är klara om mindre än 1 år? Uppgraderade nyss min processor Äh! Jag kommer inte uppgradera min processor på minst 1,5 år! Den kommer väl fortfarande duga då?

Permalänk

Varför denna hype om fyrkärniga prollar, vi har ju knappt inte ens programvaror som stödjer dual core än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Varför denna hype om fyrkärniga prollar, vi har ju knappt inte ens programvaror som stödjer dual core än.

för att det är koolt med 4 CPU-staplar i taskmanagern

nej, men allting flyter på så mycket bättre när man har mera av allt

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Varför denna hype om fyrkärniga prollar, vi har ju knappt inte ens programvaror som stödjer dual core än.

Håller med, visst dualcore är ju skönt, men hur ofta kör man mer än 2 CPU intensiva processer samtidigt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

så fullständigt meningslös hets
Enda som verkligen finns ett behov av är snabbare hårddiskar och där sniiiiiglar sig utvecklingen fram

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Jaha, så då är det alltså nästan helt säkert att AMD tänker låta C2D regera utan opposition fram tills att K8L kanske kommer i kvartal 2 under 2007. De kunde ju lika gärna ställt sig på alla fyra med byxorna nere......;)

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Som sagt, 4 kärnor känns som helt overkill för oss konsumenter.
Var är högpresterande dualprollarna?

Permalänk
Medlem

4 kärnor kommer inte vara overkill >;( "för mig och min skit prolle ;P"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
4 kärnor kommer inte vara overkill >;( "för mig och min skit prolle ;P"

Allvarligt talat så känns 4 kärnor som totalt trams egentligen. Särskilt med tanke på att den uppfattade skillnaden mellan 1 och 2 mer eller mindre är obefintlig i dagens applikationer. Sure, det finns en knapp handfull program som drar nytta av flerkärniga maskiner, men hur ofta spelar man FEAR samtidigt som man jobbar med photoshop.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

För folk som pysslar lite med 3d och videoredigering och liknande är det väldigt trevligt med många kärnor =).
Stödjer photoshop cs2 två prollar btw?

Nån borde börja utbilda massa folk i att skriva flertrådiga program, så det blir fart på skiten nån gång. (görs väl förmodligen redan... men ändå!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Allvarligt talat så känns 4 kärnor som totalt trams egentligen. Särskilt med tanke på att den uppfattade skillnaden mellan 1 och 2 mer eller mindre är obefintlig i dagens applikationer. Sure, det finns en knapp handfull program som drar nytta av flerkärniga maskiner, men hur ofta spelar man FEAR samtidigt som man jobbar med photoshop.....

Men kanske 1kärna kör dc++ tar ner nåt och winamp spelar låtar medans dom andra två går till css. vem vet.

Permalänk

"4 kärnor, trams!"
Förstår inte vad det är för fel på alla som tycker det är så himla tramsigt med 4kärniga processorer, det var ju för fan likadant när dualcore var nytt så varför skulle det vara annorlunda nu?
Att det knappt finns program idag med stöd för dualcore är väl inte så konstigt då det ändå är relativt nytt och ingen kommer ju göra program med stöd för 4kärniga processorer innan det ens finns sånna processorer...
Man tackar ju inte precis nej till en Ferarri bara för att man inte kan/får köra maxfart överallt

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Men kanske 1kärna kör dc++ tar ner nåt och winamp spelar låtar medans dom andra två går till css. vem vet.

Allt det där klarar du utan problem på en kärna...

Folk verkar tro att det inte går att multitaska utan dualcore nuförtiden.

Och återigen, flertrådade applikationer skalar ofta bra oavsett om du råkar ha en dualcore eller quadcore eller octacore.

Flertrådade program består av flera mindre trådar som kan exekveras samtidigt. För många spelar det alltså ingen roll om du exekverar två samtidigt eller åtta samtidigt.

Jusst spel kanske blir svårt att dela upp i såpass många intensiva trådar men vem vet. Xbox 360 har ju 3 kärnor och PS3an har ju ett par fler och det lär ju driva på utvecklingen även för spel.

Även dualcore är onödigt för de flesta idag. Övergången till dualcore gick alldeles för snabbt egentligen. Men det är ju bra på det sättet att mjuvkvaruutvecklingen går snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Man tackar ju inte precis nej till en Ferarri bara för att man inte kan/får köra maxfart överallt

En ferrari hade varit kul, men fyra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
En ferrari hade varit kul, men fyra?

Jag vet inte hur du tolkar det som men enligt mig är en fyra kärnig processor fortfarande EN processor och inte fyra, men 4 processorer eller ferarris tackar jag inte heller nej till
edit: dvs så länge pris/prestanda är bra

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Minnesbandbredden blir ju högre med fler kärnor (i alla fall på Amd) vilket kan leda till ökad prestanda även i singeltrådade appar.

Vi kan ju bara fantisera vilket bandbredd man kan få på ett ordentligt överklockat 8x8 system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Jag vet inte hur du tolkar det som men enligt mig är en fyra kärnig processor fortfarande EN processor och inte fyra, men 4 processorer eller ferarris tackar jag inte heller nej till
edit: dvs så länge pris/prestanda är bra

Jag tolkar inte utan modifierar jämförelsen så att jag tycker att den blir bättre.

Visst, ibland kanske man är ute och racear med polarna eller om man är en avancerad användare kanske man behöver en ferrari till medan den andra är på lagning.

Men likfan kör man ändå mest till jobbet/stranden/affären och använder bara en av sina bilar.

Men det är bara hur jag ser på saken