Formatera C: men behålla G: ?

Permalänk

Formatera C: men behålla G: ?

Nu är det dags att formatera min dator på grund av en massa anledningar.
ATA hårddisken är den som ska fromateras och windows ska installeras på den men jag har en hårddisk till, en SATA.
Kan jag bara stoppa in skivan formatera/installera på ATA hårddisken utan att sedan behöva formatera om min andra SATA hårddisk?

Hoppas att frågan inte är för krångligt formulerad.

Permalänk
Medlem

Re: Formatera C: men behålla G: ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fanaticos
Kan jag bara stoppa in skivan formatera/installera på ATA hårddisken utan att sedan behöva formatera om min andra SATA hårddisk?

Ja.

Permalänk
Medlem

Om du med formatera menar skapa filsystem så är svaret ja. Koppla helst ur SATA-disken så att du inte i misstag "formaterar" den.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Om du med formatera menar skapa filsystem så är svaret ja. Koppla helst ur SATA-disken så att du inte i misstag "formaterar" den.

Råkade göra det 3 gånger. Först fel hårddisk sedan rätt. Sedan fel. Och då brydde jag mig inte.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

Hur skulle jag kunna formatera fel hårddisk
Syns tydligt i Windows formaterings/installerings läge!

Jag var lite osäker på grund av detta:

Formaterar jag min ATA hårddisk, alltså C: där Windows ligger och ska ligga.
Så kanske den inte hittar SATA hårddisken sedan i och med att man måste slänga in filer för att den ska fungera. Men de kanske inte försvinner med formateringen av ATA disken.
Har saker som jag vill ha kvar och är lite rädd så därför frågar jag.

Permalänk
Medlem

Då har jag en liten fråga. Om jag lägger in min 250gb i min flickväns dator. sedan gör partitioner. dvs 30gb och resten på den andra. Om jag nu fyller den "ANDRA" med roligheter och ska sedan ta den disken till min dator. Och då ska jag installera windows på dom resterande 30gb. Jag måste väl inte formatera hela hårddisken? Visst går det att bara formatera dom där 30gb och sen installera windwos dit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minko
Då har jag en liten fråga. Om jag lägger in min 250gb i min flickväns dator. sedan gör partitioner. dvs 30gb och resten på den andra. Om jag nu fyller den "ANDRA" med roligheter och ska sedan ta den disken till min dator. Och då ska jag installera windows på dom resterande 30gb. Jag måste väl inte formatera hela hårddisken? Visst går det att bara formatera dom där 30gb och sen installera windwos dit?

Precis, du väljer partionen på 30GB vid installationen så berörs
inte den andra.