Är det någon skillnad mellan TFT och en bärbars skärm?

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad mellan TFT och en bärbars skärm?

Tjena tjena...

Jag undrar om det är någon större skillnad mellan en skärm från en bärbar dator och en vanlig TFT skärm? Fungerar dom på samma sätt, tolkar dom samma singaler etc?

Jag har nämligen tagit rätt på en bärbar dator som skulle skrotas och funderar på om man kan "återvinna" skärmen på något sätt?

Det enda jag VET om datorn är allt som datorn i sig kan säga mig, så som modellbeteckning, panelens modellnr, kabelfärger till skärmen osv.

Vad tycker ni jag ska göra med den?

Kasta bort den?
Försöka få den att fungera och bygga nått coolt av den?

/T

Permalänk
Avstängd

Du kan alltid försöka fixa till den, men det är inte säkert att den kommer fungera...
Du kan behöva ha en konverterare från den bärbara datorns skärm tilll vga, för att gör något roligt med den (om du hade tänkt att få den att funka)...
Och den konverteraren är dyr, så dyr att det blir billigare att köpa en beg tft skärm, tyvär

/fjortis_barn

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem

Var skulle det vara möjligt att hitta en sådan, bara intressant att se ett pris.

Borde inte det vara specifikt beroende på modell etc? Det borde ju inte finnas en "universal converter" lixom

EDIT: Hehe, har aldrig varit intresserad av detta för än nu och jag sökte och fick nååååågra svar lol... ^^

Permalänk
Medlem

MEN SÖK FFS!

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att använda sökfunktionen i forumet då det finns en uppsjö av dessa trådar.

Det kostar mer än det smakar, finns nån konverter men den är dyrare än att köpa en ny skärm.

Permalänk

om datorn endå skulle skrotas kan du ju slita sönder skiten och ta för dig av allt som kan behövas (kablar osv) sedan går du lös på smärmen och letar efter något tillverkningsnummer, företagsnamn eller så... sitter oftast på baksidan (logiskt) och kanska långt ner på kanterna
sedan är http://www.google.se/ din allra bästa vän.

Glad Moddning

Permalänk
Medlem

Mjo, datorn är i smådelar redan...

Det enda som står är en liten vit lapp på baksidan med texten:

LCD MODULE S
LM-JK63-22NTR
20NH0528900311
MADE IN JAPAN

sen en gul mini-lapp som säger:
E7A90VPX16AAA7

Jaja, jag ska kolla vad man hittar... dock om dom kostar 1000:-++ så känns det dyrare än skojigt. En liten Lilliput 8" kostar ju typ det...

Permalänk
Medlem

LAptops skärmar använder ett speciellt gränssnitt, det kommer inte att gå att koppla direkt till en VGA/DVI kabel utan större modifikationer. Men det finns PCI kort och moder kort med stöd för detta gränssnitt som jag nu glömt namnet på. Men sök lite så skall du nog hitta vad det heter. Är dock inte säker på hur lätt det kommer att vara att fixa.

//Kalf

Visa signatur

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//

Permalänk
Medlem

Laptopens skärm har digitalt gränssnitt och det finns converters men dom är dyrare än att köpa en ny tft skärm

Permalänk
Medlem

Jag kan ta hela bärbara datorn om du inte ska ha den?

Permalänk
Medlem

Är det inte LVDS gränssnitt för skärmar i bärbara datorer?

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"