215TW, LCD20WGX2 eller något annat

Permalänk

215TW, LCD20WGX2 eller något annat

Jag hade tänkt att skaffa mig en ny skärm men vet inte vilken jag ska välja???

För några veckor sen så hade jag en Samsung SyncMaster 205BW hemma men efter en veckas användning så bestämmde jag mig för att skicka tillbaks den. Blev ganska besviken på den då panelen inte var mycket bättre än den som jag har i min SyncMaster 710n. Men efter att ha prövat den så kom jag i alla fall fram till att jag vill ha en widescreen.

Har letat som en galning de senaste veckorna för att hitta en skärm som kan tänkas passa mig. Har efter det kommit fram till att jag nog ska hålla mig borta från TN paneler. Jag använder datorn väldigt mycket till att illustrerar, 3D, film, spel och vill även kunna använda xbox 360 till den skärm jag köper. Så det kanske är lika bra att lägga en rätt stor peng på skärm ändå?

Jag har tittat på dessa skärmar Nec MultiSync LCD20WGX2 och Samsung SyncMaster 215TW. Vet inte vilken av dem man ska ta, så jag hoppas någon kan hjälpa mig? De kostar ju mycke pengar båda två så om det finns något annat bra lite billigare alternativ så vill jag veta. Tittade även på Dell UltraSharp 2007WFP när den var prissänkt men kom fram till att jag inte skulle stå ut med den banding som finns på 2007WFP.

Förlåt för att det blev så långt inlägg

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en 225BW

Permalänk

mmm men det är ju en TN panel i den så den går nog bort.

Permalänk

Själv har jag 20WGX2 och kan inte vara mer nöjd! Helskön skärm!

edit: slänger in en jämförande bild i denna tråd också, min gamla 19" CRT NEC med diamondtron-bildrör vs. 20WGX2:

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

HP f2105 verkar lovande och prisvärd. Sitter själv och väntar på en sån. För ditt användningsområde skulle jag dock vilja ha en Dell 2407WFP eller en HP LP2465 eller nåt annat liknande. Det kanske blir för dyrt med 24" kvalitet i o f s. Jag skulle ju egentligen vilja ha nåt sånt själv också fast jag har liksom inte råd.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Har själv en NEC 20WGX2 och jag är helnöjd med skärmen, ingen backlight bleeding och mkt bra färger.. GRYM bild helt enkelt! Sen e de hur skönt som helst att spela med widescreen!

Permalänk

20WGX2 är en grym skärm, bra på allt.

215TW är också grym men sägs lida av "input lag" vilket gör att den inte är lämplig för FPS-spel.

Permalänk

Ja en 24" blir nog lite dyrt. Ni tycker att jag ska köra på NEC 20WGX2. Det tråkiga med den är ju bara att den inte är något vidare snygg i designen. Har ju bara sätt den på bild så den kanske är snyggare live.

Och det kanske är tråkigt då om 215TW lider av "input lag" eftersom jag ska använda skärmen till att spela med också. Läste också någonstanns att HP f205 har samma panel som 215TW vilket borde innebära att den också lider av "input lag".
Om jag har fattat det där med "input lag" rätt så blir det alltså en liten fördröjning mellan de rörelser man gör med mus, tangentbord till skärmen?

Permalänk

Nec 20WGX2 gör sig inte bra på bild, men den gör sig oerhört bra i verkligheten, det är en riktig skönhet när man ser den IRL

På bild har den en tendens att se väldigt plastig ut, något man defenitivt inte uppfattar den som när man har den framför sig.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Ja jag får helt enkelt lita på dig när du säger att den är snyggare IRL, för nu måste jag bestämma mig för en skärm snart känner jag. Surt är väll dock att den inte är HDCP på den... Men så är ju fråga behöver man det?
Ååå blir snart galen finns ju tydligen inte den perfekta skärmen i denna prisklass.

Permalänk
Medlem

Tjabba...har samma probb, sitter i skärm köpartankar och undarr vilken som är bäst. Skärmarna som jag har tittat på är i princip de som ni har tagit upp här.
Samsun 225bw-svart,mycket bra skärm för pengarna, dock så har den probb med backlighen.

Nec 20WGX2 ,vilken verkar vara spel/tv skärm nr 1, dock så störs många av att den reflekterar mycket ljus. E det mycket störande eller? saknar dhcp!!!

Samsung 215tw-svart vilket verkar var minst lika bra som dells 20" 2007WFP motsvarighet fast 1tum större och billigare. Dock fulare än dellen men till bättre pris. har inte hört om att samsungen lider av input problemet, var har ni läst det?

dell 2007wfp som är ganska dyr, har lika mycket funktioner som skärmen ovan men är så mycket snyggare därav priset. bandningen på nyare modeller ska vara borta då jag har en polare som har köpt sig en sån.

Sen har vi dell 2407wfp rev 3 tror jag det e som ska ha bandings problemen lösta men dock så vet jag inte om skärmen är så bra för just spelandet pga sin storlek å höga ms som många ändå inte har några större problem med vad jag har läst.

Priset spelar kanske inte så stor men ändå så gör ju det då det e onödigt att betala för mycket för enbart lite lite mer...

ser att ni rekomenderar necen men den e så dyr å saknar dhcp! Vilka av skärmarna har 0 döda pix garantier. har för mig att dellen och samsung 225bw inte har det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Ja jag har nu beställt en Nec 20WGX2 och hoppas jag blir nöjd med den. Tror faktist inte det är så jobbigt med den blanka ytan på skärmen. Har ju suttit på crt innan och då var det ju inga problem.

Jag var riktigt sugen på 215TW men vågade inte ta den efter att ha läst på många ställen att den skulle ha "input lag" och att panelen i den gjorde så att det blev lite suddigt när man var i rörelse i spel. Hade ju säkert inte stört mig särskilt mycke på det, men när man betalar 5000kr + för en skärm så vill man ju inte ha problem med den.

DST om du har råd med 24" så tycker jag ju att du ska sattsa på det, hade jag gjort om pengarna fanns.

Om ni vill så återkommer jag med en lite intryck av Nec:en när jag fått den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightcrusher
Ja jag har nu beställt en Nec 20WGX2 och hoppas jag blir nöjd med den. Tror faktist inte det är så jobbigt med den blanka ytan på skärmen. Har ju suttit på crt innan och då var det ju inga problem.

Funderar oxå på den skärmen. Den blanka ytan ser jag som ett +, förutsatt att man inte har massa belysning i rummet som speglar sig .... men det skulle inte bli nått problem med det för min del iaf.

Permalänk
Medlem

Det är så att jag gått och börjat fundera mer och mer över att kanske skaffa mig en 24"tums skärm. de här skärmar tänkte jag mig
BenQ FP241W
samsung 244t
dell 4407wfp.
den billigase av dem är faktist dellen. men om man köper samsungen i tyskland så haman priset på ungefärr samma pris som dellen.
Benq:en är ganska ny och har till och me hdmi kontakt.men har inte hittat den i nån tysk online affär så den kostar 9k aj.
Som sagt kanske för rmycket penger på en skärm.

läste ett test om dell 20 eller var det 24 iaf så skrev de att den led av input lagg oxå så jag vet inte om det är från skärm till skärm. Å sen är det inte många av skärmtillverkaran länger som erbjuder 0pix garantier... lite B.
funderar ju på 24 tummaran men 215tw finns att få tag på i tyska online affärer å där tar de mer humana priser... cirka 1000 billigare. så svårt att bestämma sig... ser fram mot vad du har att säga om necen, nightcrusher.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightcrusher

Om ni vill så återkommer jag med en lite intryck av Nec:en när jag fått den.

Gärna det !! .... Har tröttnat på min gamla skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightcrusher
Ja jag har nu beställt en Nec 20WGX2 och hoppas jag blir nöjd med den.

När du får den, kan du lägga upp en liten mini-recension? Skulle vara mycket bra, är väldigt inne på den här skärmen

Permalänk

Nu har jag haft lite tid att pröva skärmen som jag fick fredags. Och jag skrev en recension men den blev inte så mini som jag hade tänkt så jag tyckte den förtjänade en ny tråd.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem

Trevlig, dock så har jag blivit lite avskräckt av att 20 wide e i princip lika hög som en 17" tft å därför sneglar jag på 24":are. Härligt att du blev nöjd med necen. damn vill oxå ha något snyggt på skrivbordet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx