Hibernate + Snabb XP uppstart ?

Permalänk

Hibernate + Snabb XP uppstart ?

Tjenare, söker efter en windows version / program som kallas hibernate, dvs den startar där den sist stannade. Så om man stänger av datorn, så vips slår den av sig direkt och när du slår på den igen ifrån kallstart så tar det kanske 20sek om inte mindre så är den tillbaka där den slutade.
Mycket användbart när man har PC i bilen, då XP kan vara relativt segt att starta och man vill så snabbt som möjligt kunna lyssna på musik osv.

har bara mp3 & filmer i den datorn o den ska sitta i bilen, så snabbast möjliga boot är intressant, o även snabb avstängning.
Tycker datorn bootar lite segt som det är nu, nyformaterad o allt sånt.

512mb Ram
P4@2Ghz Celeron
40gb 5400rpm disk

Inget monster dvs, men fyller sina funktion bra till just media center i bilen ihop med touchscreen.

Så söker tips om hur man får windows att boota riktigt fort, och alternativt stänga av sig riktigt fort. Kommer inte pyssla med några viktiga skolarbeten på den direkt.

Tweak program osv ?

OBS. Gärna enklare program, är generellt duktig på datorer men inte ingående. Nåt annat program än Tweak XP.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk

Ja, vänteläge/viloläge (kommer inte ihåg vilket det är) i windows är/heter hibernate/stand by på engelska. Du måste ju ha lite ström in i datorn hela tiden men den lär ju inte dra ur batteriet i bilen. Startar på <5sec för mig.

Visa signatur

Nuvarande rigg | Antec Sonata II | SmartPower 2.0 450W iATX12V v2.01 powerl supply | Asus 975X P5W DH DELUXE | Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" | Asus 7900GT 256mb | 2*1024 crosair pc6400
Monitor: Dell 2007WFP 20" WideScreen Monitor

Permalänk
Medlem

en bärbar har väl att du kan slå på "bärbar uppstart" brukar oftast gå lite fortare.
jag kör med windows hibernate, har ett microsoft tangentbord med en sleep knapp. trycker ner den o så stängs datorn "av" på 5s.. tar kanske 10 att få igång den med nätverk... men du måste ju ha ström till datorn då.
tror hibernate går igång när du fäller ner skärmen på en bärbar, sen startar upp när du lyfter skärmen + ev knapp

*Edit o så var man inte först.....

Permalänk
Medlem

Start/Stäng av datorn/Vänteläge

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Start-->Stäng av:

Sen håller du inne 'Shift'.
Då kommer du märka att Väntelägesknappen (Standby) ändrar text till Viloläge (Hibernation).
Aktivera Viloläge.

Viloläge kräver ingen strömtillförsel, då Windows helt enkelt skapar en dump av minnet och lagrar den på hårddisken. Sedan stängs datorn av helt och hållet. När du sedan 'väcker' datorn laddas den skapade filen in i minnet igen.

Rätt praktiskt om man har en liten slöare burk.

//MrIbra

Permalänk
Hedersmedlem

Hibernate/viloläge tar lite längre tid, men 20-30 sekunder är nog inte omöjligt. Om du inte kan välja det så kolla energialternativ i kontrollpanelen -> vilolägesfliken så det är aktiverat.
Standby/viloläge finns i lite olika varianter (s1, s3 osv).
Den enkla är att windows stänger av hårddiskar osv men fläktar och annat går fortfarande.
Det mer avancerade (kräver att hårdvaran stödjer det) kallas suspend-to-ram.
Då stängs fläktar och allt av och jag tror det är standby strömmen till moderkortet som förser RAM-minnena med ström så de håller sitt innehåll. Datorn är helt "död" då men är riktigt snabb på att starta upp, men strömförsörjningen måste var stabil.

Du kan inte ha det enkla och avancerade samtidigt, i mitt BIOS så finns det inställning för det (skulle gissa på power managmentmenyn).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dontus
en bärbar har väl att du kan slå på "bärbar uppstart" brukar oftast gå lite fortare.
jag kör med windows hibernate, har ett microsoft tangentbord med en sleep knapp. trycker ner den o så stängs datorn "av" på 5s.. tar kanske 10 att få igång den med nätverk... men du måste ju ha ström till datorn då.
tror hibernate går igång när du fäller ner skärmen på en bärbar, sen startar upp när du lyfter skärmen + ev knapp

*Edit o så var man inte först.....

Jag kommer inte ha varken tangentbord eller mus till datorn.
Bara Touchscreen:en som används ihop med ett virtuellt tangentbord.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hibernate/viloläge tar lite längre tid, men 20-30 sekunder är nog inte omöjligt. Om du inte kan välja det så kolla energialternativ i kontrollpanelen -> vilolägesfliken så det är aktiverat.
Standby/viloläge finns i lite olika varianter (s1, s3 osv).
Den enkla är att windows stänger av hårddiskar osv men fläktar och annat går fortfarande.
Det mer avancerade (kräver att hårdvaran stödjer det) kallas suspend-to-ram.
Då stängs fläktar och allt av och jag tror det är standby strömmen till moderkortet som förser RAM-minnena med ström så de håller sitt innehåll. Datorn är helt "död" då men är riktigt snabb på att starta upp, men strömförsörjningen måste var stabil.

Du kan inte ha det enkla och avancerade samtidigt, i mitt BIOS så finns det inställning för det (skulle gissa på power managmentmenyn).

Du har ju glömt det vanligaste läget Aqualize!
Suspend to Disk, dvs att windows dumpar minnet till en fil och stänger av datorn totalt.

Suspend to RAM = All information bibehålls i minnet (RAM), men datorn stängs av till en viss del med fortsatt strömtillförsel till RAM.

Suspend to Disk = All information som finns i minnet kopieras till hårddisken och datorn stängs av fullständigt.

Ville bara förtydliga.

Permalänk

Jag har nåt i bios som heter "Resume Last State" Vad är det ? under powerup menyn

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Jag har nåt i bios som heter "Resume Last State" Vad är det ? under powerup menyn

Det har att göra med hur datorn beter sej efter strömavbrott,
Resume last state=återuppta senaste tillstånd, alltså om datorn är 'på' vid strömavbrott så startas den upp igen när strömmen kommer tillbaka. Är datorn 'av' vid strömavbrott så naturligtvis likaså 'av' när strömmen går på igen.
Både din fråga och mitt svar borde dock vara i en egen tråd då det är helt off topic i denna tråden.

Edit:diverse stavfel

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Det har att göra med hur datorn beter sej efter strömavbrott,
Resume last state=återuppta senaste tillstånd, alltså om datorn är 'på' vid strömavbrott så startas den upp igen när strömmen kommer tillbaka. Är datorn 'av' vid strömavbrott så naturligtvis likaså 'av' när strömmen går på igen.
Både din fråga och mitt svar borde dock vara i en egen tråd då det är helt off topic i denna tråden.

Edit:diverse stavfel

Hehe ja, fast det hör ihop lite med hybernate o bildatorn
Ska kolla om bildatorn har den funktionen, har den funktionen på min Stationära iaf.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar