Permalänk
Medlem

Scsi koppling

Hej! Jag ber om ursäkt om den här frågan har varigt uppe innan. Men jag kunde inte hitta något.

Nu är det så här att jag har 6 stycken scsi hårdiskar liggandes och ett kontrollerkort här hemma.

Så jag tänkte se om jag kunde få liv i hårdiskarna.

Men jag har ingen aning om hur jag ska koppla dem. Hårdiskarna är på 80 pin. Om jag fattat rätt är det bara att köpa en scsi kabel och koppla mellan dem. Men sen kommer vi till det stora frågetecknet. Var kopplar jag in strömen på dem? och finns det någon sorts omvandlare från datorns 4-pin molex.

//mvh Externos

Permalänk
Medlem

Japp, adapter gäller. 80-pin -> 68-pin + 4-pins molex hittar du exempelvis på Dustin.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Hedersmedlem

Och så behöver du kabel och om det inte ingår så en terminator.
Verkar bli en dyr affär för att leka lite om du ska ha 6 st adaptrar.
Får man fråga vad det är för SCSI-diskar?

80-pin hårddiskar - hotswapbyggda
68-pin hårddiskar - "vanliga" med molex

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det är 6 stycken DGHS COMP IEC-950 9.10 gb.

Ja, blir litte dyrt :/ Kanske lika bra att skrota hela iden.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det låter ju inte som de är några fartmonsters till diskar och så mycket utrymme är det ju inte heller.
Men jag skulle spara, någon gång kanske man gratis kommer över adaptrarna och man kan få leka lite med scsi. Eller så testar du att lägga ut en auktion på tradera. Om någon vill betala för skrotet så är det väl bättre än att slänga det gratis

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG