Permalänk
Medlem

Värmeproblem?

Jo nu äre såhär! Jag har lite värmeproblem med min processor.
Den började bli varm efter att min apa till kompis skulle sätta på en aluminiumfläkt på min kylfläns på processorn, så han rubbade flänsen av processorn, efter det så ligger datorn normalt på 70grader, när man spelat te x Call Of Duty 2 så ligger den just över 80grader.
Ska jag byta kylpasta eller något? Har inte bytt pastan något sen jag köpte datorn!

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5200+ | 2 gb ram | 1690 gb hdd | Radeon X1700 512 mb | 22" Widescreen HP | Logitech X-530 | Logitech G11, MX518 | SE G700| Ipod nano 4 gb |

Permalänk
Medlem

byt pasta

barilla är gott

Permalänk
Medlem

Jag tror också att det ligger i pastan, köpt lite arctic silver så löser det sig nog...

"Failure is not a problem, it comes bundled with the software"

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

okej, nu har jag bytt kylpastan, värmen ligger nu på 65 grader. är det normal nu?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5200+ | 2 gb ram | 1690 gb hdd | Radeon X1700 512 mb | 22" Widescreen HP | Logitech X-530 | Logitech G11, MX518 | SE G700| Ipod nano 4 gb |

Permalänk
Medlem

Låter mycket, har ni satt fast flänsen rätt väg? Har ni brett på ett tjockt lager av pasta? Har ni jättelite pasta? Vad har ni egentligen för grejor?

Permalänk
Medlem

vi satte ett lagomt lager med pasta, och flänsen sitter då rätt tror jag, den sitter då mitt på som den ska. undra varför fan den är så varm?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5200+ | 2 gb ram | 1690 gb hdd | Radeon X1700 512 mb | 22" Widescreen HP | Logitech X-530 | Logitech G11, MX518 | SE G700| Ipod nano 4 gb |

Permalänk
Medlem

vad e det för cpu olika cpu = olika varma...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

För mycket kylpasta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av |J|A|D|
vi satte ett lagomt lager med pasta, och flänsen sitter då rätt tror jag, den sitter då mitt på som den ska. undra varför fan den är så varm?

Lagomt lager pasta för nybörjare är ofta rejäla mängder, och gärna ett tjock lager både på cpu:n och kylflänsen. Pastan är inte där för att kyla cpu: utan för att flyta in i ojämnheter och öka kontaktytan mellan cpu och kylfläns, den har alltså ingen egen "kylande" effekt utan bara en värmeledande. Det ni ska är alltså ett tunt lager som fyller alla ojämheter, för de flesta cpu:s betyder det ett väldigt tunt lager.

Permalänk
Medlem

Smetade ut ett ytterst tunt lager, (hellre för lite än för mycket) Processorn är en Intel Pentium 4 på 3,0 GHz.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5200+ | 2 gb ram | 1690 gb hdd | Radeon X1700 512 mb | 22" Widescreen HP | Logitech X-530 | Logitech G11, MX518 | SE G700| Ipod nano 4 gb |

Permalänk

Är inte ~60c helt normalt för en P4?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRetardED
Är inte ~60c helt normalt för en P4?

Vad jag vet så brukar P4or vara ganska varma..

Fläkten som din kompis bytade till, blåser den väldigt lite, eller flyttar den ungefär lika mycket luft som den gamla fläkten?

Precis som ovanstående har skrivit så kan jag tänka mig att ni har haft på för mycket kylpasta, när man applicerar kylpasta så försöker man, som åvanstående också har sagt, att ha så lite kylpasta som möjligt så att kylflänsen har så litet avstånd som möjligt till cpun, kylpastan ska bara lägga sig i ojämnigheter och repor på kylfläns/prosessor och i ett så tunt lager som möjligt över rästen.

Så länge tempen inte går upp för mycket under load så bör det inte vara något problem, jag vet dock inte vilken temp en P4 "bör" ligga under.

Lycka till.

/Letrix