Grafikfel i spel - vad är detta för något?

Permalänk
Medlem

Grafikfel i spel - vad är detta för något?

Tja!

Bytte grafikkort för nån vecka sen. Ett 7600GT AGP. Satte fart på Need for speed - most wanted nyss och inser att det blir något väldigt skumt fel på grafiken, oavsett upplösning osv. Det blir "bitar" som saknas i bilen och saker runtomkring. Sen syns även på bilden en textur av en skog som "flygit" ut i himlen. Alla dessa saker sitter fast (i spelvärlden alltså) och påverkas inte av hur bilden (bilen) rör sig i övrigt. Vad är detta och vad gör jag åt det? Jag fattar ingenting...

Eller samma bild här: http://www.minhembio.com/bild/97756.jpg

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Avstängd

Vad ligger värmen på för CPUn och grafikkortet? Vad har du för drivrutiner?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Är det så i alla spel eller är det bara NFS?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vad värmen ligger på. Ingen aning om hur man kollar det heller. Men det är samma lika även om den är nyuppstartad, då lär den knappast gå varm. Drivrutinerna är de som hängde med kortet. Kanske går att hitta några dagsfärska på nvidia.com eller?

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

kolla nya drivrutiner på nvidia, sen kan du kolla värmen genom att ladda ned everest. eftersom det är nytt är det nog inte värmen men man vet aldrig!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har du installerat om windows efter att du bytte grafikkort? Om inte, installera om windows och lägg in de fräschaste drivrutinerna från nvidia.com.
Temperaturen kan du se i nvidias kontrollpanel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att så började FlatOut1 se ut när jag hade klockat mitt gfx kort för högt (minnesklockan i dethär fallet). Bakgrunden på vissa ställen började liksom röra på sig med samma sorts former. Så gissar det är gfx kortet som är överhettat.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kortet är installerat på en helt ny windowsinstallation. Ominstallerade windows i samma veva.

Vad är bra temp då?

Ska se över det där med drivarna senare ikväll. Men dom på skivan kan väl inte vara så jävla gamla att dom inte ens funkar till det"gamla" spelet?

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

Ser ut som när man klockat minnena för högt, så om kortet är oklockat lutar det åt att du fått ett kort med defekta minnen

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Det är oklockat. Sånt kan jag mig inte på. Så finns det något sätt att kontrollera det på? Så inte garantin hinner tar slut...

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

För mig såg det EXAKT lika dant ut i NFS med mitt gammla 5950 ultra. Tror jag bara uppdaterade drivrutinerna så löste det sig, eller så var det så att jag sänkte grafikinställningarna, kmr inte ihåg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro