Semesterbilderna är borta!

Permalänk
Medlem

Semesterbilderna är borta!

Hjälp, jag har varit i Spanien och kört Mtb och fotat, nu är hälften av bilderna på mitt minneskort är borta. Katastrof!
Är det någon som vet hur och om det går att få tillbaks bilderna?

Det som hände var att min Sony p10 med ett Lexar MS Pro duo 1GB att när jag ville stänga av inte svarade. Jag drog ur batteriet och satte i det igen och då började den fungera igen, men ca hälften av alla bilder försvann från kortet. Jag plåtade vidare i några dagar och sen hände det igen och alla bilder tagna från och med det första tillfället försvann igen. När jag sätter i kortet i datorn hemma så står det att 800MB är använt men jag kan bara se en mapp som innehåller 300MB.

Finns det något att göra?`

Mvh Mattias.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på minneskort men en gissning är att något i stil med de problem man ibland får med brännbara skivor har inträffat. Dvs att den på något sätt börjat en ny "session" på kortet och att man på något slags sätt kan "stänga" kortet och på så sätt komma åt de gamla bilderna.

Detta är dock bara en gissning och jag har verkligen ingen aning om huruvida kameror ens fungerar på det sättet. Men någon annan kanske varit med om något liknande och kan verifiera eller falsifiera detta?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Det finns "recovery"-rogram för minneskort oxå.

Jag fick nått sånt med när jag köpte ett Extreme III CF.

Permalänk
Medlem

Detta känner jag igen. Familjens kamera hade liknande problem. Lösningen var att först överföra alla bilder man ser, sedan ta bort alla. Resterande bilder kommer då fram. De går inte att komma åt förrän man tagit bort de nuvarande.

Permalänk
Medlem

man kanske kan använda windows egan funktion för att vis dolda filer och mappar?

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Gör först en avbild av minneskortet med ett råläsnings/skrivningsprogram (t.ex. dd). Kör sedan foremost (http://foremost.sourceforge.net) på avbilden.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Funderar på att skicka in kortet plus en trasig hårdisk till någon som kan försöka återläsa dem. Verkar inte vara så dyrt längre.

Fagerja: eeh, vad är ett råläsningsprogram? länk?

Permalänk
Hedersmedlem

rå = raw
Ett program som läser av utrymmet sektor för sektor och tar ingen hänsyn till filsystem osv. Du får ju då en exakt avbildning (image) av det.

Jag gissar på att kameran inte var snäll mot filsystemet och att det krashat lite där. Om dina nya filer inte skrivit över de gamla så ska du nog kunna få tillbaka dem.

Willhelm funderingar tror jag inte på, det gäller som han säger för cd-skivor, men flashminneskort är ju mer som hårddiskar och filsystemen som de använder också.

Jag tittade och hittade dd för windows men du får nog läsa lite vilka växlar du ska använda.
http://www.chrysocome.net/dd
Idén är att du skapar en exakt kopia, sen kan du försöka göra olika test och ev försöka skriva till minnet (köra chkdsk eller något) fast du har en kopia av hur det är nu kvar så om det blir värre kan du återställa och pröva andra metoder.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

En råkopia skulle vara fint att få till, ska kolla om dd fungerar. Finns det fler program som kan göra råkopior av flashminnen?

Permalänk
Medlem

hej
Jag råkade ut för liknande problem som du med minneskort. Jag hade dock flera med mig så jag använde inte kortet mer. Eftersom du fortsatte ta kort är det stor risk att dina tidigare filer är överskrivna. Jag provade med ett flertal program utan framgång trots att jag inte skrivit över några filer. Hoppas verkligen du lyckas, oerhört trist när sånt händer

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

Jag har haft viss framgång med följande program då jag tagit bort filer av misstag ifrån digitalkameran

http://www.pcinspector.de/smart_media_recovery/sw/beschreibun...

/Yoshi

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, provade med några program utan framgång, så jag skickade iväg kortet till en firma som pysslar med återläsning. Tydligen har de fått fram en massa bilder så det gick väl bra då, men tyvärr så har kortet försvunnit på posten. Någon som vet hur man återläser ett brev som försvunnit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zxr
Tack för all hjälp, provade med några program utan framgång, så jag skickade iväg kortet till en firma som pysslar med återläsning. Tydligen har de fått fram en massa bilder så det gick väl bra då, men tyvärr så har kortet försvunnit på posten. Någon som vet hur man återläser ett brev som försvunnit?

Haha, är det sant? Varför skickade dom de återställda bilderna på kort? kan dom inte maila/bränna en skiva.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

suck...

Tja, minneskortet var inte fysiskt trasigt så det är väl naturligt att skicka tillbaks kortet med de återlästa bilderna på. Men sen kan man tycka att det räcker med djävulskap? Men icke. Nu väntar jag på att brevet skall antingen dyka upp i min låda eller hos avsändaren eller i Kiruna där posten samlar sina brev som inte hittar fram. Och så finns ju risken att det är bortappat/stulet också...

Permalänk
Medlem

Det borde ha varit framme hos mig i mitten av förra veckan, så jag börjar bli lite orolig. Jag har pratat med Postens kundtjänst som skickade mig vidare till det lokala kontoret. Där berättade dem att brev som inte hade rätt adress blev returnerade till avsändaren och om det inte finns någon avsändare så skickas det till Kiruna där dem öppnar och försöker hitta någon motagare eller avsändare i brevet. Jag har inte gett upp hoppet ännu, minneskortet dyker säkert upp! Men jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att det är helt andra bilder som de återläst än de som jag tappade bort på semestern. Då ger jag upp.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för tjommeföretag som inte ens skickar det i form av rekommenderat brev så man kan spåra det? Låter väldit oseriöst.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

De borde väl ha backup på den?
Eller tar de bort deras kopia så fort de lägger minneskortet i brevet?

Känns rätt udda att ett återskapningsföretag skulle göra så...

Permalänk
Medlem

Har fått en kopia på återläsningen nu. En dvd med dem saknade semseterbilderna på. Toppen!
Tyvärr så är nog minneskortet borta. Har ringt posten 5-6 gånger och mailat med företaget som gjorde återläsningen. Tur att minneskorten är billiga nu förtiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur blev återläsningen de gjorde då?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Idiotisk om företaget skickat ett minneskort i ett kuvert med 11:-
frimärke på. Isf borde kortet dras av från fakturan.

Permalänk
Medlem

Vad kostade arbetet?

Permalänk
Medlem

De fick fram alla semesterbilderna och det kostade 495:- Jag även fått tillbaka minneskortet. Det var skickat med rek men det hade hänt något på vägen, så det kom i retur till avsändaren för någon dag sen som skickade det en gång till. Slutet gott och allting gott. Händer det något liknande igen så använder jag samma firma, de har varit mkt hjälpsamma!