Permalänk
Medlem

Vansinnig på tempen! (+50c idle e6400)

Hej!

Jag har en Conroe-processor e6400. Med idle temp runt 50 på båda kärnorna (just nu efter 25 min surfande 51, 54). Är detta verkligen normalt? Enligt butiken där jag köpte den är det normalt, har ett ganska kraftfullt grafikkort (x1900xt). Har iofs inga chassi-fläktar, bara den lilla som sitter på moderkortet.

Vad bör jag göra? Köpa två fläktar? Är det i sådana fall någon som har tips på tysta o bra 120 mm fläktar?

Bör jag gå tillbaka till butiken igen och klaga? Jag har ju sett att det är andra som har liknande problem med conroe. Ska kanske tilläggas att jag ej har klockat.

Börjar bli lite förbannad nu, eftersom det dels inte är bra med för varma temperaturer och dels gör värmen att mitt nättag går igång och låter nåt alldeles otroligt mkt! Hiper 580 w är det på det.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Fläkten på moderkrotet är igen chassifläkt. Är väl ganska lågiskt då Chassi = Lådan.
1x 80mm chassifläkt undern ätaget som drar ut luft år lådan brukar annses vara ett MINIMIKRAV av alla tillvärkare av processorer som ställs på systemconfigurationen. Så ska man vara extremt petig har du itne uppfylt dom kraven som ställs för att du ska ha garanti på processorn sisst jag läste ett datablad från AMD/Intel och tror inte det ändrats då processorerna knappats blivit strömsnålare dom senaste åren.

Sedan vad du och dom anndra annaser sig ha för problem med för höga tempraturer så tror jag inte du eller dom har någon aning om vad ni sanckar om för 50C är inte specielt högt när man snackar om att kyla en yta inte mycket störe än en 10 öring i storlek å då snackar jag chipet med dagens effeckter om 60-100W på dagens chip så är det relativt normalt. Fins fysikaliska lagar som sätter stop för hur bra värmelednigsförmåga etc man kan få med deverse matrial så som koppar, kisel och luft villket är några av matrialen inblandade i det hela.

Drömtepraturer om 25-35C på en modärn processor är extremt svårt att uppnå med luftkylning med en rumstempratur på 22C då man alltid komemr ha ett delta T mellan chipet och luften då värme energi processorn allstrar ska färdas relativt lågt genom kisle, koppar och till luften från en relativt liten yta och sedan har du deverse anndra matrial i vägen så som kylpasta som sett till koppar eller kisel leder värme väldigt dåligt.

Knappast kosntigt om dit nätag låter mycket då det får aggera chassifläkt och nätdel på samma gång.
Så tror inte du behöver gå tillbaks å klaga då det inte fins mö att klaga på förutom din avsaknad av chassikylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Fläkten på moderkrotet är igen chassifläkt. Är väl ganska lågiskt då Chassi = Lådan.
1x 80mm chassifläkt undern ätaget som drar ut luft år lådan brukar annses vara ett MINIMIKRAV av alla tillvärkare av processorer som ställs på systemconfigurationen. Så ska man vara extremt petig har du itne uppfylt dom kraven som ställs för att du ska ha garanti på processorn sisst jag läste ett datablad från AMD/Intel och tror inte det ändrats då processorerna knappats blivit strömsnålare dom senaste åren.

Sedan vad du och dom anndra annaser sig ha för problem med för höga tempraturer så tror jag inte du eller dom har någon aning om vad ni sanckar om för 50C är inte specielt högt när man snackar om att kyla en yta inte mycket störe än en 10 öring i storlek å då snackar jag chipet med dagens effeckter om 60-100W på dagens chip så är det relativt normalt. Fins fysikaliska lagar som sätter stop för hur bra värmelednigsförmåga etc man kan få med deverse matrial så som koppar, kisel och luft villket är några av matrialen inblandade i det hela.

Drömtepraturer om 25-35C på en modärn processor är extremt svårt att uppnå med luftkylning med en rumstempratur på 22C då man alltid komemr ha ett delta T mellan chipet och luften då värme energi processorn allstrar ska färdas relativt lågt genom kisle, koppar och till luften från en relativt liten yta och sedan har du deverse anndra matrial i vägen så som kylpasta som sett till koppar eller kisel leder värme väldigt dåligt.

Knappast kosntigt om dit nätag låter mycket då det får aggera chassifläkt och nätdel på samma gång.
Så tror inte du behöver gå tillbaks å klaga då det inte fins mö att klaga på förutom din avsaknad av chassikylning.

Ok, men du tror att två fläktar är bra för mig? Jag har en fläkt men den är för grafikkortet. Jag tror iallafall att jag inte har några fler fläktar än den som sitter på moderkortet. Konstigt att dom inte sa detta på butiken kan man tycka. Men tack för hjälpen, hoppas att detta kommer att hjälpa mig!

Permalänk
Avstängd

Jag har en e6300 på 2.8ghz (0rg. volt) så idlar den nu, vid swecklockande 45/43. Sen har jag chassi med mega fläkt. Men tycker att din är lite väl varm.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Jag har en E6400 @ 3.2 GHz och min idlar vid surfande och uppackning av filer på ca 45-50 grader. Dock sitter det originalpasta på och jag ska testa med A-S 5 för att se om det blir nån skillnad.
Sitter 1 120mm i fronten som blåser in och en likadan som suger ut bakpå.
CPUn kyls med Zalmans 9500-nånting.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*
*topic ändrad

Permalänk
Medlem

1st Papst 120mm på ca 1500rpm 25dB tror jag dom ligger på och kör den på 7V så har du perfeckt chassikylning som knappt låter något och kyler tillräckligt.

Är det ända jag har som drar ut luft ur min låda med 2st Dualcore opterons och ett 7900GTX, 4Gb ram och en SCSI och Rapptor sata disk så tror inte din burk går varmare.

Och jag idlar över 50C för gämnan på mina processorer men klagar inte. och kommer sällan över 60 full load å då käns inte mina Zalman 7700 knappt jummna.

Permalänk
Medlem

Har en polare som har ett Antec P180 chassi.
Han har en E6400 också med en zalman CNPS7000B-Cu på och han idlar 48 - 50 grader med.
Och det är även om antec chassit erbjuder 4 120mm chassi fläktar.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Avstängd

Sitter med ett antec p180b med trodde det skulle vara super men mäkta besviken på't =)...

Permalänk
Medlem

Satte just in min nyinförskaffade Scythe Ninja i mitt Sonata 2 chassi. Ruggig fiasko. TAT ger omkring 42 grader idle, klockar jag lite grann (2.5ghz nu) går det uppåt utav h-e. Idle på c:a 55 nu. Satte på kylaren enligt konstens alla regler, tunt lager AS5 på heatspreadern och körde Nexusfläkt istället för Scythen som följer med för att dom ska vara bättre. I chassit sitter en 120mm bak som blåser ut, i övrigt systemet i sign. Varför blir det på detta viset? Marginell skillnad mot stockkylningen.

Edit: Bör kanske också nämna att Ninjan känns rätt sval. Borde inte den kännas rätt varm om den kyler bra?

Permalänk

Vattenkylningsmarknaden lär få ett litet uppsving i och med C2D känns det som.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

tja, kanske ojämn värmespridare? Då kommer inte kylaren i ordentlig kontakt med värmespridaren och kan inte kyla så bra.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c-boi
Satte just in min nyinförskaffade Scythe Ninja i mitt Sonata 2 chassi. Ruggig fiasko. TAT ger omkring 42 grader idle, klockar jag lite grann (2.5ghz nu) går det uppåt utav h-e. Idle på c:a 55 nu. Satte på kylaren enligt konstens alla regler, tunt lager AS5 på heatspreadern och körde Nexusfläkt istället för Scythen som följer med för att dom ska vara bättre. I chassit sitter en 120mm bak som blåser ut, i övrigt systemet i sign. Varför blir det på detta viset? Marginell skillnad mot stockkylningen.

Edit: Bör kanske också nämna att Ninjan känns rätt sval. Borde inte den kännas rätt varm om den kyler bra?

Antagligen har kylaren dålig kontakt med IHS:en, testa att montera om och om inte det hjälper får du antagligen lappa processorn.

Visa signatur

ASUS P8Z68 Deluxe | i5 2500k@4,6 | Radeon 5750 | Corsair 550W | Corsair Force GT 60gb | Samsung Spinpoint 250GB | Corsair Vengeance 8gb

Permalänk

Jag har mätt tempen med Asus Probe 2 hittils, och där står det ca 45 grader (idle).
Laddade ner TAT och får 35 grader (idle). Jag har visseligen ganska kallt i rummet, drygt 18 grader, men vilket stämmer?
Kör jag igång TAT programmets "stressmoment " på 100% så drar den enligt TAT upp till ca 55 grader, medans Asus P visar över 60.
Vilket program ska jag gå efter? Vill inte förstöra CPUn.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk

Är det faktist vanligt att nya Inteln går så varm??? Min AMD Opteron 165 @ 2,7ghz går i idle 32... Har en Big Typhoon kylare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungtut
Jag har mätt tempen med Asus Probe 2 hittils, och där står det ca 45 grader (idle).
Laddade ner TAT och får 35 grader (idle). Jag har visseligen ganska kallt i rummet, drygt 18 grader, men vilket stämmer?
Kör jag igång TAT programmets "stressmoment " på 100% så drar den enligt TAT upp till ca 55 grader, medans Asus P visar över 60.
Vilket program ska jag gå efter? Vill inte förstöra CPUn.

Du ska gå efter TAT, de är bra temps. Man ska försöka hålla sig under 65grader load iaf.

Permalänk
Avstängd

Ja inte är det många som fått en kall Conroe/allendale!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eyeless666
Är det faktist vanligt att nya Inteln går så varm??? Min AMD Opteron 165 @ 2,7ghz går i idle 32... Har en Big Typhoon kylare...

Alltså..Det som tat mäter är någon annanstans i processorn än det som amd processorer mäter om jag förstått rätt. Så egentligen är de lite svalare eller ngt. Jag vet inte riktigt. Min amd 3400+ idlade 29/30 grader med min cnps9500.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är ett måste med minst 2 chassi fläktar på 96 eller 120mm, 1/2 insug och 1/2 utblås. Av den anledning väljer jag endast chassi som erbjuder det . Nexus eller Adda har prisvärda och tysta chassi fläktar på 12v annar är dem flesta tysta på 7v. Med min lilla c2d e6300 på en p5b överclockad till 2.33 ghz har jag enligt TAT 36/39 idle och 41/44 load med 23grader i rummet. Processor kylare big typhoon på 900 rpm samt 2 x 120 mm Adda på 12v ( 975 rpm )

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk

Alltså det är extremt viktigt med hur prollen och flänsen möter varandra och hur pastan är applicerad, vid in första montering av en e6600@2.96 + ninja(båda lappade) fick jag 65c orthos-load. Jag var såklart inte nöjd med detta och monterade bort flänsen, lappade lite till och tills jag fickk ett jämn och fint avtryck av pastan på flänsen, jag var tom tvungen av vrida flänsen ett halvt varv för att få ett bra avtryck, nu ligger jag på 54c othos-load @3.6ghz (420x8)

Visa signatur

E6600@3,36ghz (420x8)| Gigabyte GA-965P-DS4
2 x 1 GB OCZ Platinum 6400 HZ batch 1:1 5-6-6-17 | 256 MB Asus Eax 1600 pro | InWin 460W | Scythe Ninja revB + Arctic Silver 5 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kribbster
Alltså det är extremt viktigt med hur prollen och flänsen möter varandra och hur pastan är applicerad, vid in första montering av en e6600@2.96 + ninja(båda lappade) fick jag 65c orthos-load. Jag var såklart inte nöjd med detta och monterade bort flänsen, lappade lite till och tills jag fickk ett jämn och fint avtryck av pastan på flänsen, jag var tom tvungen av vrida flänsen ett halvt varv för att få ett bra avtryck, nu ligger jag på 54c othos-load @3.6ghz (420x8)

Hmm låter intressant men vad menar du med vrida ett halv varv? Alltså bara skruva på flänsen för att platta ut pastan riktigt men sen sätta fast den som vanligt?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Alltså..Det som tat mäter är någon annanstans i processorn än det som amd processorer mäter om jag förstått rätt. Så egentligen är de lite svalare eller ngt. Jag vet inte riktigt. Min amd 3400+ idlade 29/30 grader med min cnps9500.

Okej tack... Nu lärde jag mig något nytt igen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Hmm låter intressant men vad menar du med vrida ett halv varv? Alltså bara skruva på flänsen för att platta ut pastan riktigt men sen sätta fast den som vanligt?

jo med 775 socketen är det ju möjligt att fästa flänsen på moderkortet i 4 olika lägen, man kan alltså fästa flänsen i ett läge sen kan man vrida den 90 grader och fästa den på nytt, det jag menar är att varken prollen eller fläns är 100% släta och det gäller att hitta det läge som har bäst kontakt.

Visa signatur

E6600@3,36ghz (420x8)| Gigabyte GA-965P-DS4
2 x 1 GB OCZ Platinum 6400 HZ batch 1:1 5-6-6-17 | 256 MB Asus Eax 1600 pro | InWin 460W | Scythe Ninja revB + Arctic Silver 5 |

Permalänk

Har E6600 och jag idlar ca 30grader, ställer jag upp cpu fläkten till max går den ner på ca 27grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addelante
Har E6600 och jag idlar ca 30grader, ställer jag upp cpu fläkten till max går den ner på ca 27grader.

Inte med TAT antar jag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Inte med TAT antar jag?

Ingen aning vad TAT är, nått program antar jag? Isf nej.

Permalänk
Medlem

TAT = Intel Thermal Analysis Tool
http://shintai.ambition.cz/files/tat.exe

Det är högst rekommenderat att ha något luftflöde i lådan, allra minst en fläkt som suger ut luft om du har dåligt med stålars. Det räcker att köra den på 7V eller styra den med exempelvis speedfan. Det kanske öppnar för lite överklockning också.

Permalänk
Medlem

Verkar som dom flesta förespråkar chassifläktar. Har köpt två st av dessa http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312504
Ska bli intressant att se om det hjälper mig något....annars är det 350 spänn i sjön.

Permalänk
Medlem

Programmet som ni bör använda för att kolla era core 2 duo cpuer heter "Core Temp" där får ni ut korrekta tempraturer på de båda kärnorna. All annan cpu temp är oviktig. Finns även sensorer vid heatspreadern men det är oviktigt att veta om den är varm/kall om kärnorna ändå håller på att brinna upp... Själv har jag en temp på strax under 60 grader på båda kärnorna vid full load. Men då har jag gått från 2,4 ghz till 3,3 ghz

Att kolla med detta programmet är extra viktigt om ni överklockar med asus moderkort då vissa revs. av mobosarna (alla P5W Dh) har fel i cpu temp mätningen och visar ca 10 grader för lite. Detta fel visar sig självklart i PC Probe också.
Och chassifläktar ska vara obligatoriskt i högpresterande datorer. Är ju viktigt att du får in frisk "kall" luft i datorn och inte cirkulera samma luft om och om igen. Resulterar bara i att luften blir varmare och varmare, som en ond cirkel

Även att inte ha sladdar hängandes överallt hjälper mer än man tror, en bra idee kan vara att köpa lite buntband o gömma undan
sladdar o lägga det så snyggt som möjligt så att fläktarna kan blåsa fritt och utan massa hinder på vägen. Så här ser det ut i min låda (Sorry för den sunkiga kvaliten men har bara tillgång till kameran i mobilen nu)

Rakt Från Sidan

Snett framifrån

Snett Bakifrån

EDIT:
Den missgivande tempraturen går att fixa genom att ladda ner senaste bios till sitt moderkort.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Får lite olika temps med olika program som ni ser. Men vilken ska jag gå efter?

http://www.imagefiasco.com/viewimage.php?file=/images/w5l9618...

Mvh. Matte

Edit: Det där gick inget vidare. Hur gör jag för att lägga in en bild?

Visa signatur

Lite eldrivna saker....