Permalänk
Medlem

Corsair eller Seasonic

Hejsan!

Vilket nätagg hade ni valt av dessa 2 ?

Corsair CMPSU-620HXEU 620W (1 664:-)
http://www.corsairmicro.com/corsair/HX_power_supply.html

eller

Seasonic M12 600W (1.849:-)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323036

Mvh Jens

Permalänk

Re: Corsair eller Seasonic

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jegus
Hejsan!

Vilket nätagg hade ni valt av dessa 2 ?

Corsair CMPSU-620HXEU 620W (1 664:-)
http://www.corsairmicro.com/corsair/HX_power_supply.html

eller

Seasonic M12 600W (1.849:-)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323036

Mvh Jens

Har ingen aning om hur corsairs nätagg är. så ja säger seasonic eftersom ja vet att dom gör bra nätagg.

Iförsig så tror ja corsair nätagget är bra. och så låter seasonicen rätt mycket tycker ja.. 22db är rätt mycket. iförsig så beror det på om man har en tyst dator i övrigt eller högljud.

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Inaktiv

Vad ska du med så många watt till? Har du mängder med hårddiskar eller?

Permalänk
Medlem

Ehum.

Det råkar vara Seasonic som tillverkar Corsairs nya nätagg

Det är samma komponenter under huven så att säga. Det som skiljer är fläktar, fläktkontrollers, kablar och lite sånt.

Sen låter det inte alls så mycket. 22dBA@1m är definitivt inte mycket. Ta en titt på www.silentpcreview.com så kan du jämföra Seasonic M12 med lite andra nätagg.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Det lutar åt ett Corsair nätagg. Har många HDD och ska köpa Nvidia G80 när det kommer.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, jag förstår inte logiken......

Du ber oss rösta, för att sedan tala om att du skall köpa det aggregatet som fått minst antal röster.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Ursäkta, jag förstår inte logiken......

Du ber oss rösta, för att sedan tala om att du skall köpa det aggregatet som fått minst antal röster.

Jo men folk röstar ju på seasonicen för att det är ett känt bra nät agg märke medans Corsair inte är det.

Jag skulle valt den som var billigast eftersom dom som sagt tillverkas av seasonic bägge 2

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Ehum.

Det råkar vara Seasonic som tillverkar Corsairs nya nätagg

Det är samma komponenter under huven så att säga. Det som skiljer är fläktar, fläktkontrollers, kablar och lite sånt.

Sen låter det inte alls så mycket. 22dBA@1m är definitivt inte mycket. Ta en titt på www.silentpcreview.com så kan du jämföra Seasonic M12 med lite andra nätagg.

[/QUOTE

Själv tycker jag det är rätt mycket är ganska känslig för ljud.

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne__05
Själv tycker jag det är rätt mycket är ganska känslig för ljud. [/B]

Är det ett högrekvent ljud så kan det vara klart störande även vid 22db.
Hur skulle du beskriva ljudet?

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Danne__05
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Ackelind

Själv tycker jag det är rätt mycket är ganska känslig för ljud.

[/QUOTE]

Du måste ju jämföra med värden som härrör från samma testsystem.

Om du tycker att sin mega-super-hyper-duper-blinkande-leds-fläkt på 5000RPM som ska låta 14dB enligt tillverkaren låter väldigt mycket och sen tror att t.ex. Seasonic M12 ska låta mycket mer, så beror det på att värdena inte alls går att jämföra.

Jag litar inte på något värde som någon tillverkare uppger, utan jag låter de som har kunskapen och teknikerna testa dem, och sen kan man jämföra inbördes. Om du ser hur många nätagg som låter mindre än 20dBA@1m (inget aktivt kult nätagg låter under 20dBA@1m!) så kan man inse att 22dBA@1m, det är inte så mycket i praktiken.

Enligt SPCR så uppstod ett konstigt högfrekvent ljud vid ojämn belastning, dvs när 12V belastades väldigt lite. Andra har rapporterat att deras nätagg inte har detta, så det verkar som det enbart finns på vissa nätagg.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Alltså. DB är svårt. Titta bara på Arctic-Cooling fläktarna. De låter rätt mycket men de stör inte. Lägre frekvens. Mindre störande.

Finns ju fläktar som låter 18db men kan ge högfrekventa ljud.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.