AKTA ER för 215TW !! Fel på hela serien!

Permalänk
Medlem

AKTA ER för 215TW !! Fel på hela serien!

Skrev detta om skärmen i ett annat forum. Där snackar dom engelska så jag fick skriva det på engelska.

Orkar inte översätta så jag hoppas ni förstår. Vill ni se de snuttarna jag spelade in så får ni gärna PM:a eller maila mig.

Sitter med den skärmen nu! Inget att ha... Ska "nergradera" mig till en 225BW istället.

Fast de e ju iaf en uppgradering vad gäller storleken

Vill ni ha det på svenska, eller bara helheten, så skriv en kommentar så kanske jag orkar skriva det snabbt imorgon!

[ E D I T ]
Här är video snuttarna!

http://www.youtube.com/watch?v=wC4gCre1xrA

http://www.youtube.com/watch?v=TVqdrz73dGU

[Slut Edit]

LÄS DETTA!

I bought a 215TW a month ago and had it swapped for a new one 3 times.
It has a problem wich the two largest screens samsung makes, also have. The response time may be 8ms, but the screen does not react to movement at once.

If you are playing a game, you'll get pissed by this problem. Ive returned the Screen after having it exchanged 3 times! I finally went to the store and asked them to get my money back.

As I was there getting my money back, I asked the guy in the store to move the mouse pointer on all the screens that they had as DEMO:s (They were all serial connected). The 225BW and A LOT of others Samsung screens were also connected, including the both 24" screens 242MP and 244T.......

They did not have the 215TW connected, but ive been testing 3 of those so ive alredy got to the conclusion that ALL THE 215TW SCREENS show the picture delayed.

Anyway... All the screens were okay (including 225BW) EXCEPT the two big 24" screens!!!

I'm sitting with the 215TW right now, it's the one i have to send back to samsung tomorrow, and its the third one i got exchanged.

I told Samsung about this problem but they just kept sending me new ones and asked me to send back the old one. Since they all were the same, and i lost 1.5 months on that purchase I just went and returned it.

The 215TW may be good on the paper and deliver some good qualities, but delayed moitions is NOT ACCEPTABLE!!

I am warning YOU about this TFT-screen. If you want proof i can show you all some videos i recorded. I connected both my "old" 19" BenQ 8ms screen and the 215 BW, to compare. I Cloned the picture and testet a few things. I also put a Iexplorer screen betwen them both and moved it and its very clear how bad this problem really is!

E-mail me and I'll send you a short video.

Tomorrow im sending THIS 215TW BACK to samsung and Buying a 225BW (wich ive seen WORKS) at the same store, instead

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem

När du fått din 225BW så skriv gärna hur du upplever den

Tråkigt att det är problem med 24" skärmarna.. ska själv inhandla en 225BW snart.. 22" räcker gott o väl för mig

Gärna en minirecension på din 225BW när du fått den som sagt

Visa signatur

På ingående:
C2D E6600 | X1950XTX | 2 GB RAM | Gigabyte DS4 |

Permalänk
Medlem

Tja!

Taruen, poängen med tråden var egentligen 215TW (21" som samsung har). hehe

Men som sagt, vi märkte även samma fel på 24 tumarna! Killen i affären (som för övrigt är Inet data på ringön i göteborg) sa bara "OJ da! Det har jag Aldrig sett innan". Han tillhörde "rådgivningen" i butiken. Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga. Så jag bara tog mina pengar och gick. hehe

Men som tur är visade det sig att 225BW är fri från det problemet!!

Jag ska försöka lägga upp 2 videon på skärmen så ska ni få se.

Skärmen till HÖGER är 215TW. Skärmen till vänster är BenQ FP91G+.

[ E D I T ]
Här är video snuttarna!

http://www.youtube.com/watch?v=wC4gCre1xrA

http://www.youtube.com/watch?v=TVqdrz73dGU

[Slut Edit]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tauren
När du fått din 225BW så skriv gärna hur du upplever den

Tråkigt att det är problem med 24" skärmarna.. ska själv inhandla en 225BW snart.. 22" räcker gott o väl för mig

Gärna en minirecension på din 225BW när du fått den som sagt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Relik 📜

Jag bestämde mig för att tar reda på om min 215TTW lider av samma sak och..
Ja, bilderna talar för sig själv, inte ens i konkurrens med en 5 år gammal DELL-skärm segrar den:

http://www.unionen.se/pub/picture/PICT0525.JPG
http://www.unionen.se/pub/picture/PICT0526.JPG
http://www.unionen.se/pub/picture/PICT0524.JPG

Det blir retur även för mig. Även om jag inte lider av det (antar att jag är okänslig) så vill jag inte ha en defekt skärm.

Detta borde väl räknas som fabrikationsfel, så jag borde väl ha rätt att få en ny skärm även om jag haft denna i 1,5 månad?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag misstänkte att jag inte kunde vara den enda som hade detta problemet.

Ta kontakt med samsung så fort som möjligt och hör vad dom säger. I värsta fall kan du referera lite smått till min Service och säga att jag fick min utbytt tre gånger för det felet, och att alla skärmar var likadana.

Du kan ju maila dom ditt test också.. Det visar ju exakt vad som är fel på den. Jag hade inget sånt program, så jag fick förklara felet genom telefon... =S hehe .. inte det lättaste.

Jag tror "DOA" (Dead on arriaval) tiden är ute.. Men det är bara att säga att det varit samma sak sen du köpte den.
Jag köpte min första 215TW för 1.5 månader sen också. Någon gång i början av September. Men jag felanmälde min 2 dagar efter att jag fick den. Men det borde inte spela någon roll! Det är samma fel och det har varit samma sen du fick den.

J*vligt tråkigt detta.. För det ÄR faktiskt en bra skärm i övrigt. Men de e inget fel man orkar leva med... inte jag iaf.

[Edit]
Mitt kundnummer på Samsung var: 2500211370
I värsta fall kan du berätta om mig lite snabbt och se va dom säger. Du har ju samma fel, så de e inte mycket dom kan göra förrutom att byta ut den 3 gånger så du kan gå ner till din butik å få pengarna tillbaka.
[Slut edit]

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem

Riktigt illa, har dock inte sett nån påpekat detta innan.
Min 205bw lider nog inte av detta, jag är rätt petig och det borde märkas rätt väl när man sitter och spelar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant test med era filmer och bilder! Det ska inte vara några problem för dig Lezziter att få pengarna tillbaka, eller hel skärm. Samsungs support är helt toppen, enligt mina erfarenheter. De kom med ny skräm fram till min dörr och tog med sig den trasiga, helt kostnadsfritt. Toppen måste jag säga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är väl det som kallas input lag. Att 215TW lider av detta har varit känt länge ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Helt rätt... Samsungs support är toppen. Dock hjälper det inte att få skärmen utbytt eftersom alla 215TW är likadana.

Jonasy: Är detta alltså kännt av samsung? Varför fick jag då inte reda på det under dom 1.5 månader som problemet låg uppe hos deras "experter" ?
Vad innebär "input lag" ? Ska man bara acceptera detta eller gör de något åt det?

Det kan vara väldigt nyttigt för folk som äger en 215TW att veta att de lider av en obotlig sjukdom. För fan hade jag inte betalat 6000:- om jag hade vetat om problemet.

Måste vara många som håller med...
Inte släpper man väl en produkt med ett känt problem? Man får ju fixa problemet innan man går ut på marknaden och säljer 3000* skärmar om dagen (*påhittad siffra). Som att sälja ett automatvapen till militären som skjuter 12 sekunder senare än man tryckt av.... "Det är ett kännt problem", " så lev med det". hehe

Calle:
Vi testade typ ett 20-tal skärmar i affären jag var på. Dom hade dom seriekopplade och alla var av märket samsung. Den enda skärmen som fattades var egentligen bara 215TW. Men den har ju jag och en och annan person till testat. Men det visade sig att det var samma "fel" på de två 24":arna som samsung har... men inte 225BW.

Pöss å kram

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1026393

lite info och testar om input lag.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Detta är väl det som kallas input lag. Att 215TW lider av detta har varit känt länge ...

Jo, det har det.
Jag var dock rätt säker på att jag inte hade något, då jag inte reagerat.
Saken är den att jag tror jag "vant" mig, för när jag lirade på kompisens skärm idag upplevde jag den som "rappare".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Där stog det inte mycket om vad Input Lag är för något. bara att han upplevde det på en av 24:tumarna som jag sa tidigare.

Så 215TW lider också av input lag.

Men vad är det??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1026393

lite info och testar om input lag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miller01
Där stog det inte mycket om vad Input Lag är för något. bara att han upplevde det på en av 24:tumarna som jag sa tidigare.

Så 215TW lider också av input lag.

Men vad är det??

den tråden är ganska lång! läste du igenom hela såhär snabbt??

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Detta har ju varit känt ett tag nu, men jag märker faktiskt inte av laget ett dugg. Min hjärna kanske är så snabb att laget kompenseras...

Permalänk
Medlem

Kanel.

Som sagt... Sätter du den brevid en annan skärm så kommer du att märka felet. Sätt på V-sync i ett spel så kommer du inte kunna spela! Märker du inte av det så är det ju bra! Då slipper du störa dig på det. Jag å andra sidan märkte av det direkt när jag kom in i windows och rörde musen.

Det är extremt störande

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miller01
Kanel.

Som sagt... Sätter du den brevid en annan skärm så kommer du att märka felet. Sätt på V-sync i ett spel så kommer du inte kunna spela!

Det är extremt störande

Jovisst, kanske det, men jag har bara denna skärm på skrivbordet och V-sync har jag aldrig på i spel. Så länge känslan är bra spelar det ju ingen roll.

Permalänk
Medlem

Inte de att det Krävs 2 skärmar för att märka felet, missförstå mig inte. Men om du som inte märkt felet innan VILL märka felet så kanske du måste sätta den brevid en annan skärm.

Det är ju inte så att rörelserna blir fördröjda för ATT du har en annan skärm inkopplat, utan det är så hela tiden. Alltså får du respons från din mus senare än det att du rört musen. Å de är inget man betalar 6000:- för! Det finns ett stort antal 16:10 skrärmar som inte har detta problemet.

Jag tror folk gärna vill veta om detta innan de köper den.

Sen hur folk upplever det är ju en helt annan sak...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem

Det är lite samma känsla som att spela de gamla CS i Direct3D istället för att köra OpenGL med ett kasst grafikkort (bra jämförelse jag vet ).. Rörelserna kommer efter man rört musen. Min S-IPS Dell 2007WFP finns det ingen tillstymmelse till inputlag på.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Jag har en 215TW.. har dock itne märkt av nått lagg.. dock gjorde polaren det direkt.. =( kan man begära att affären byter ut skärmen mot nån annan skärm från annat märke? och ska man kontakta affären direkt elr samsung?

Permalänk
Relik 📜

Var det PowerMill du kontakte tillslut?
Blev hänvisad dit av Samsungs support.

Har i alla fall gjort en felanmälan nu, så får vi se.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Var det PowerMill du kontakte tillslut?
Blev hänvisad dit av Samsungs support.

Har i alla fall gjort en felanmälan nu, så får vi se.

Det är PowerMill som har hand om samsungs reperationer osv i sverige. Om du har vill tjäna tid och bor nära sthlm så kan man åka direkt till de, de finns i järfälla, det gjorde jag en gång förut. Dock så när de erbjöd sig att hämta skärmen hemma hos mig gratis och leverera en ny skärm samtidigt så kunde jag inte säga nej.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miller01
Inte de att det Krävs 2 skärmar för att märka felet, missförstå mig inte. Men om du som inte märkt felet innan VILL märka felet så kanske du måste sätta den brevid en annan skärm.

Det är ju inte så att rörelserna blir fördröjda för ATT du har en annan skärm inkopplat, utan det är så hela tiden. Alltså får du respons från din mus senare än det att du rört musen. Å de är inget man betalar 6000:- för! Det finns ett stort antal 16:10 skrärmar som inte har detta problemet.

Jag tror folk gärna vill veta om detta innan de köper den.

Sen hur folk upplever det är ju en helt annan sak...

Nej då, det förstår jag, men eftersom jag inte känner av "felet" i vanliga fall blir det ju som att provocera fram det på detta sättet.
Jag ville ha en fullfärgspanel av bra kvalitet som fungerar minst hyfsat bra i spel och gärna ha många anslutningsmöjligheter, därför valde jag denna modell. BTW betalade jag ca 5300 SEK för min.
Är det inte i denna (PVA) paneltypens natur att ha lag, jämfört med andra icke-fullfärgspaneler?

Permalänk
Medlem

Det finns PVA paneler som inte har det problemet.

Kanel: Sedan om du inte märker av felet är en helt annan sak. Jag blir väldigt förvånad av att du står ut med det alltså. Det är så extremt störande. Jag missar ofta iconer på skrivbordet av att det ligger så mycket efter. hehe...
Jag har bokat tid hos posten till imorn, så dom får komma å hämta den. Beställde samtidigt en 225BW, för 4195:- .... 22" ... Billigare... 16.7M färger... 5Ms responstid... Och inga onödiga ingångar man ändå inte kommer använda.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miller01
Det finns PVA paneler som inte har det problemet.

Kanel: Sedan om du inte märker av felet är en helt annan sak. Jag blir väldigt förvånad av att du står ut med det alltså. Det är så extremt störande. Jag missar ofta iconer på skrivbordet av att det ligger så mycket efter. hehe...
Jag har bokat tid hos posten till imorn, så dom får komma å hämta den. Beställde samtidigt en 225BW, för 4195:- .... 22" ... Billigare... 16.7M färger... 5Ms responstid... Och inga onödiga ingångar man ändå inte kommer använda.

Ok.

Läste inte jag tidigare på forumet att 225BW inte är en äkta fullfärg, utan egentligen en "dopad" 16,2-miljonare?

Permalänk
Medlem

Fungerar bra för mig. 16.7 miljoner färger är vad dom lovar, och det är väl antagligen vad man får.

till skillnad från 215TW där du sitter och jobbar med saker som hände förra veckan på skärmen (lite överdrivet)

Förresten så Känner inte JAG någon större skillnad på 16.2 och 16.7 heller...
Det gör väl inte du heller antar jag, eftersom du anser att 215TW fungerar aldeles utmärkt.

Ännu en uppfattningsfråga

[Edit]:
Men Kanel. Nu var ju inte syftet med denna tråd att övertala folk som är nöjda med skärmen
Utan att varna folk som tycker detta är nödvändig information innan ett köp.
Du sa ju själv att du betalade 5400 kronor.... det kanske en annan person vägrar göra för en skärm som beter sig på detta vis.

[slut edit]
Mvh

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miller01
Fungerar bra för mig. 16.7 miljoner färger är vad dom lovar, och det är väl antagligen vad man får.

till skillnad från 215TW där du sitter och jobbar med saker som hände förra veckan på skärmen (lite överdrivet)

Förresten så Känner inte JAG någon större skillnad på 16.2 och 16.7 heller...
Det gör väl inte du heller antar jag, eftersom du anser att 215TW fungerar aldeles utmärkt.

Ännu en uppfattningsfråga

[Edit]:
Men Kanel. Nu var ju inte syftet med denna tråd att övertala folk som är nöjda med skärmen
Utan att varna folk som tycker detta är nödvändig information innan ett köp.
Du sa ju själv att du betalade 5400 kronor.... det kanske en annan person vägrar göra för en skärm som beter sig på detta vis.

[slut edit]
Mvh

Ok, men vi har ju redan diskuterat detta om 215TW i flera trådar redan, så jag tänkte diskutera lite i denna med.

Har du förresten läst detta? -> http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=684...

Permalänk
Geeks
SweClockers

15-30ms lagg är inga problem. Skulle vilja se någon märka den tidsskillnaden, uppåt 50-100ms kanske man skulle börja ana något.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
15-30ms lagg är inga problem. Skulle vilja se någon märka den tidsskillnaden, uppåt 50-100ms kanske man skulle börja ana något.

Skojar du? 15-30ms märker man av hur enkelt som helst.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
15-30ms lagg är inga problem. Skulle vilja se någon märka den tidsskillnaden, uppåt 50-100ms kanske man skulle börja ana något.

Sanningen är att i alla fall jag har uppåt 60ms periodvis, och det var ändå mot DELL-skärmen och med stoppuret.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Köp en 215TW och testa själva. Det ÄR märkbart.

inte bara det att rörelserna ligger efter.... Rörelserna är rent av sega också! Som att skärmen har gröt nånstans mellan kretsarna.

Nu precis kom postgubben hem och hämtade den sistas skärmen. Och imorn kommer den nya... Lagom

har min BenQ inkopplad nu, fan va mkt bättre det känns med DIREKT RESPONS!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s