Vilka apps använder Netbios-namn? (och lite runtomkring....)

Permalänk
Medlem

Vilka apps använder Netbios-namn? (och lite runtomkring....)

Har precis hittat lite kort info om Netbios i en bok, har aldrig haft en aning om vad det är innan så detta är rätt nytt för mig (även om det verkar va en väldigt gammal teknik som inte används alls mycket längre).

Som vanligt i böcker står inget konkret om vad som verkligen använder Netbios, men jag vet att Samba verkar göra det. Finns det något mer program av idag som drar nytta av det, eller är det extremt ute?

Lite skumt förresten att min XP Samba-klient hittar till filservern som inte alls kör Windows utan kör Linux, och där Samba är inställt (som default) att inte vara WINS-server (eller klient heller för den delen).
Sägs ju att Netbios är ett rent MS-påfund, så hur kan min Linux-burk ha något Netbios-namn?
Eller är det så att min burk efter misslyckad WINS-uppslagning broadcastar efter hostnamnet och då får tillbaks det, och sedan slänger in det i Netbios-cachen och lagrar det där? Vore lite konstigt, för Netbios-cachen har dessutom min filserver konstant lagrad, med 602 sekunder kvar. Rensar cachen så är den kvar ändå (medans andra XP-burken försvinner från cache då). Har ingen lmhosts heller med något inlagt, bara en sample-fil av den.

Aja, vet inte mycket hur detta funkar, men en del grejer som känns lite skumt tycker jag

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006