Permalänk

Varm Procesor:S

Börjar bli lite orolig för min dator:P I vintras höll jag och en kompis på att bygga vattenkylning osv i min dator. Så all kylpasta osv är borta från procesorn och från kylflänsen. Men det funkade bra ändå, Innan vi höll på då låg tempen på runt 30-40 grader. Sen efter låg den på runt 55 grader. Nu är det så att tempen ligger på 65 grader utan att jag har rört den:| Det vart så typ nu sista veckan, man hör att den surrar lite oftare när den vill blir kall osv. och så kollade jag och då var det 65 grader. Hur varm kan procesorn bli innan den tar skada? Och vad kan man göra för nått för att få den kallare? Göra rent och lägga på lite kylpasta borde hjälpa tycker man, men det är så dyrt med kylpasta. Kostar fan flera 100kr nästan^^ haha, Så då undrar jag ifall man kan ta typ kopparpasta? Du vet sånn man brukar ha på bromsdetaljer på bilar osv=) Koppar är väll ganska värmeledande? Det stora problemet är bara det att det blir svårt att få bort sen isåfall, plus att procesorn kanske tar skada av det?

Behöver hjälp ganska snart iallfall. Känns inte bra att ha den på dygnet runt när den blivit så varm^^

Permalänk
Medlem

Köp en burk med tryckluft och blås ren processorkylaren ordentligt och passa på att göra det samma med dom andra fläktarna i din dator på samma gång så ska du se att datorn blir svalare...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

okey=) Men ska jag inte på med nå kylpasta eller nått?

Permalänk
Medlem

Jo det är klart du ska ha kylpasta på och jag skulle inte använda kopparpasta som garanterat leder ström, sen att kylpasta skulle kosta flera hundra är ju knappast sant.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302888 69kr
finns billigare

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jo ny kylpasta är alltid bra!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

okey:D men kopparpasta... Okej det leder ström det är sant. men om man ser till att det bara hamnar uppe på procesorn så kan det väll inte vara nån fara? Jag menar, det går ju inge ström uppepå procesorn?

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara någon fara men personligen skulle jag inte riskera det.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

haha okey:D jag kan ställa en fråga på samma gång, skrev det i en annan kategori. jag vet att det inte har med saken att göra men,men...

"Jag har problem med min bärbara, Den har windows xp osv,osv men jag får inte upp aktivitetshanteraren, hur mycket jag änn försöker, ibland ser man att den ba ploppar upp en nano sekund sen försvinner den spårlöst igen. Skulle vara tacksam om jag fick hjälp så fort som möjligt Sitter här med skivan i handen och tänker instalera om den. Sen kom jag på att nån här kanske vet nått=)?"

Permalänk
Medlem

"Vanlig" kylpasta är ju bättre än kopparpasta, den vanliga innehåller ju silver som leder värme bättre än koppar..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

okey, kanske därför den är dyrare också;) haha:P

Permalänk

Kylpasta är inte dyrt om man jämför med vad en ny processor kostar (om den skulle gå isönder). Dessutom kan du använda innehållet i en tub till många ommonteringar av kylflänsen på processor och grafikkort.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

hur länge håller en öppnar tub då? jag menar, inte ofta man byter procesor:P haha,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
"Vanlig" kylpasta är ju bättre än kopparpasta, den vanliga innehåller ju silver som leder värme bättre än koppar..

Nej du. Koppar har högre ledningsförmåga (konduktivitet) än både silver och guld. Det är alltså koppar, silver och sedan guld...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Guld

Nackdelen med koppar är att kopparoxiden inte leder ström och alltså försämrar konduktiviteten jämfört med ren koppar. Guld och silver är som bekant mer beständiga mot oxidation.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

okey:D pluggat ordentligt ser jag;D

Permalänk
Medlem

Jag har ägt en behållare med artic silver 5 nu i snart 2 år och ändå har jag bytt 3 moderkort och 5 kylare under den tiden och kylarna har jag ändå bytt flera ggr och ja har fortfarande pasta kvar så det räcker åtminstonde till 10-20ggr till...

Så det räcker länge i alla fall...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1
Nej du. Koppar har högre ledningsförmåga (konduktivitet) än både silver och guld. Det är alltså koppar, silver och sedan guld...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Guld

Nackdelen med koppar är att kopparoxiden inte leder ström och alltså försämrar konduktiviteten jämfört med ren koppar. Guld och silver är som bekant mer beständiga mot oxidation.

Nu är ju inte konduktiviten (förmågan att leda elektriska laddningar) det som vi är intresserade av, när det gäller värmelednings förmåga är silver bättre
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmekonduktivitet

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Ja jäklar, så var det visst. Kan inte annat än att hålla med. Men det är ingen stor skillnad (10 % bättre till silvers fördel) vilket gör att det knappast skulle vara lönt att köpa typ en kylfläns i silver jämfört med koppar.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.