Permalänk
Medlem

Bygga ihop datorn!

Håller på att bygga ihop min dator.
Ska alla sladdar från chassit sättas in i moderkortet?
Har satt in min cd-rom men med vilken sladd ska jag sätta in i den som sedan skall gå in i moderkortet, fick ingen sladd med....

Och hur kopplar man in hårddisken?!

Har läst "bygg din egen dator-guider" men jag fattar endock inte!

SNÄLLA HJÄLP!!

Permalänk

du fick inte med manualer då? ;P

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Om du inte förstår guiden så är det illa, Fixa en kompis som hjälper dig :)=

Permalänk
Medlem

men va fan hur svårt kan det vara o förklara vad det är för kabel?!!!
det är den strömkabel men svart o röd o gul obrun eller blå.alltså med fyra runda hål om du tar en o en och tittar på dem o på din CD spelare så ser du att den passar för dem har samma form så att andra kablar inte ska passa in=)kolla hoppas jag kan kunde hjälpa dig fråga på om det inte gick

Visa signatur

Windows XP SP2,Asrock 939Dual-SATA2 PCI-E och AGP,AMD Athlon 64 3700+ GHz@ 2,6 GHz,Maxtor 160Gb 8Mb 7200rp ,7950 GT PCI-E 97,27,G.Skill F1-3200PHU2-2GBZX CAS 2.3.2.6,Deltaco psu-217 450w

Permalänk
Avstängd

Re: Bygga ihop datorn!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znok3N
Håller på att bygga ihop min dator.
Ska alla sladdar från chassit sättas in i moderkortet?
Har satt in min cd-rom men med vilken sladd ska jag sätta in i den som sedan skall gå in i moderkortet, fick ingen sladd med....

Och hur kopplar man in hårddisken?!

Har läst "bygg din egen dator-guider" men jag fattar endock inte!

SNÄLLA HJÄLP!!

ursäkta måste bara säga detta har du ingen aning om hur det fungerar att sätta ihop en dator varför ens tar du dig tid att göra det beställ komplett eller läs manualerna för exempel moderkortet där står det mesta om vars allt ska sättas in ...det svåraste med att sätta ihop en dator är att veta vars man sätter in (Reset ,power on kontakten ,hdled o powerled) annars är det bara att följa kontakterna på moderkortet ata=flatkablar (blå oftast ide1 o där man kör med operativsystemet) eller då du instalerar cpun va observant på att minsta misstag kan leda till att du bränner cpun .....

så min rekomendation är att fråga nån i din närhet o som kan bygga datorer om han vill hjälpa dig o se hur han gör det

lycka till

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk

felpost.. om du inte förstår guiden, vfr i HELVETE (försökte) byggde du då en dator?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
felpost.. om du inte förstår guiden, vfr i HELVETE (försökte) byggde du då en dator?

nån gång måste ju vara den första!?

Visa signatur

varför krascha dyrt med SAS, när man kan krascha gratis med windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moose lord
nån gång måste ju vara den första!?

EXAKT!!

Har inte hittat i manualen vart exempelvis r-out och l-out ska sitta!

Hittade dock vart reset och pw skulle sitta, fick med ett liten sak med piggar där det står GND p1+ p1- +5v, är det i den dem ska sitta?

Permalänk
Inaktiv

bara tuta o kör, säg till om nåt inte fungerar utan dedär 2 kablarna, eller fixa en kompis.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan koppla in en hdd/cdrom så vill jag inte veta hur fastsättningen av prossesor ser ut.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för dig? Om det inte gått bra och du har möjlighet så ta en bild på innandömmet på datorn så kan jag dra lite linjer vad som går ihop i vad.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/Guider/?skrivelse=220

Här har du en lite mer ingående guide för hur man sätter ihop skiten...
När det gäller de små sladdarna som kommer från chassit för power knappen, firewire osv så kolla på moderkortet vad det står, oftast så står det på själva kortet vad varje uttag är till för, om inte det så ta manualen. Om du inte har någon manual så koppla lite hursomhelst..
Oroa dig inte om du sätter ihop skiten fel så startar den bara inte, inget mer med det.
Som förstagångs byggare är får du testa dig fram helt enkelt, alla dessa online guider kan bara hjälpa dig så lite...

Kom ihåg att sätta ihop en dator för första gången är som att förlora oskulden, du får ta det lungt och stilla och tänka lite och då lovar jag dig att du kommer fram till en "lösning"...

=P

Permalänk

Ett tips innan man börjar bygga en dator är att plocka isönder en annan...
Då har man ett hum om hur saker ska sitta.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Nice att folk tar sig tid o hjälpa folk som behöver hjälp och inte bara sänker ner dom ännu mer Tummen upp till er alla som vill hjälpa.

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

den enda sladden du behöver mellan chassi och moderkort är egentligen PWR sladden (alltså strömbrytaren du sätter på datorn med)
vad är det för hårddisk du har? är det sata eller pata? skicka en länk på den.
cd läsaren ska sitta med en platt bred kabel mellan cdläsaren och moderkoretet och så ska den ha en 4pins strömkontakt från nätaggregatet.
men jag kan faktiskt inte annat än hålla med alla som klankar ner på dig, beställa en dator i delar utan att ha förstått "bygg en dator" guider är inte speciellt smart.
lycka till iaf

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Visst fan ska man hjälpa om man kan och om man inte kan ska man ge fan i och trycka ner dem!!!
Patron o FjäskarN osv fy fan va ni är hjälpsamma!!bara föratt killen kan inte och VILL göra det så ska han inte få skit..hur lärde ni er då? i mammas mage?

har en fråga hur lägger man in bild här??

Visa signatur

Windows XP SP2,Asrock 939Dual-SATA2 PCI-E och AGP,AMD Athlon 64 3700+ GHz@ 2,6 GHz,Maxtor 160Gb 8Mb 7200rp ,7950 GT PCI-E 97,27,G.Skill F1-3200PHU2-2GBZX CAS 2.3.2.6,Deltaco psu-217 450w

Permalänk
Medlem

Bara sök runt lite om du har problem, det finns med all säkerhet fler än dig som undrat exakt samma sak.

Lycka till

Visa signatur

Linux is free - if your time is worthless