XP installation SATA disk

Permalänk

XP installation SATA disk

okej har stött på ett märkligt problem. Skulle formatera om disken igår men när allting har laddats i WinXP installationen så säger den att ingen disk hittas. Har aldrig någonsin behövt trycka F6 tidigare å installera drivrutiner för SATA-disken. Men hur som haver, skapade en diskett med drivisar från medföljande cd-skiva till moderkoret, men det funkar ändå inte. Testade att skapa alla disketter som gick (Promise ATA, RAID etc) Den säger bara att ingen disk hittas? Nån som kan hjälpa mig?

Moderkoretet är ett ASUS P4P800-E Deluxe.

EDIT: har 4 sata kanaler. 2st som heter SATA1 o SATA2 samt 2st som heter SATA Raid 1 o SATA Raid2. Problemet uppstår bara när jag kopplar in disken på SATA Raid 1 eller SATA Raid 2. Kopplar jag in disken på SATA1 eller SATA2 stannar allting vid uppstart där det står "press del for bios". Kan inte ens boota från cd-siva om jag kopplar disken där.

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

Min disk har börjat låta lite tråkigt, så tänkte köpa en ny och eftersom SATA verkar va billigare nu och antagligen säljs mer så tänkte jag att jag kanske ska köpa en sån.
Men så söker jag på "installera sata" här på swec för att se hur man gör, och jäklar vad med misslyckade installationstrådar jag får upp.....många som inte ens fått någon hjälp. Och de som lyckas verkar behöva göra nån jäkla DISKETT. Just det, inte CD-ROM utan en jävla DISKETT för att installera dom jäkla drivarna vid XP-installen.
Har ju inte ens nån floppy i min burk.

Tror fan jag skiter i SATA ännu en gång....ska iallafall leta vettiga IDE-alternativ ordentligt. Pröjsar nog gärna nån hundring extra för att få det på det gamla vanliga enkla sättet.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Min disk har börjat låta lite tråkigt, så tänkte köpa en ny och eftersom SATA verkar va billigare nu och antagligen säljs mer så tänkte jag att jag kanske ska köpa en sån.
Men så söker jag på "installera sata" här på swec för att se hur man gör, och jäklar vad med misslyckade installationstrådar jag får upp.....många som inte ens fått någon hjälp. Och de som lyckas verkar behöva göra nån jäkla DISKETT. Just det, inte CD-ROM utan en jävla DISKETT för att installera dom jäkla drivarna vid XP-installen.
Har ju inte ens nån floppy i min burk.

Tror fan jag skiter i SATA ännu en gång....ska iallafall leta vettiga IDE-alternativ ordentligt. Pröjsar nog gärna nån hundring extra för att få det på det gamla vanliga enkla sättet.

Vad har du för chipset?
Om du har ett nyare nForcebaserat moderkort behöver du inte speciella drivisar, eftersom SATA-portarna emuleras/maskeras som vanliga IDE-portar. Gäller antaligen för andra nyare chipset också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Vad har du för chipset?
Om du har ett nyare nForcebaserat moderkort behöver du inte speciella drivisar, eftersom SATA-portarna emuleras/maskeras som vanliga IDE-portar. Gäller antaligen för andra nyare chipset också.

Tja, nytt och nytt, nForce4.
Men ser ingen direkt nackdel med gammal beprövad IDE förutom att man kanske får betala 100kr mer (om man som jag nöjer sig med 200-250GB och inte måste ha 500 eller 700 eller så).

Blir nog en Samsung Spin P120 250GB IDE tror jag...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Tja, nytt och nytt, nForce4.

Isf ska du inte behöva ladda in drivisar vid Windowsinstallationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Isf ska du inte behöva ladda in drivisar vid Windowsinstallationen.

Skumt, efter alla trådar och diskussioner man sett här inne. Har svårt att tänka mig att så många här inne sitter på stenåldersdatorer och ska köpa SATA till dom, och undrar hur man slipper göra startdiskett till dom.
Så gamla burkar har ju ofta floppy i sig, är ju mest nyare burkar där man börjat skita i gamla onödiga floppyn.

Aja, jag vet inte, men kör nog säkra före det osäkra, alltså fortsätter med IDE
Tack iallafall

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Skumt, efter alla trådar och diskussioner man sett här inne. Har svårt att tänka mig att så många här inne sitter på stenåldersdatorer och ska köpa SATA till dom, och undrar hur man slipper göra startdiskett till dom.
Så gamla burkar har ju ofta floppy i sig, är ju mest nyare burkar där man börjat skita i gamla onödiga floppyn.

Aja, jag vet inte, men kör nog säkra före det osäkra, alltså fortsätter med IDE
Tack iallafall

Om man kör RAID behövs alltid(?) separata drivisar, men annars behöver nForce 4U/SLI garanterat inga drivisar (om man inte kopplar disk till ev. tredjepartskontakter på kortet). Om "vanilla" nForce 4 funkar på samma sätt är jag inte helt hundra på. Men visst, IDE/PATA bör aldrig krångla.

Permalänk
Avstängd

Är det nått speciallt man ska tänka på om man ska bygga en ny dator med en sata disk?

Permalänk
Medlem

Det enda problem jag haft med SATA disk var när jag hade en IDE disk inkopplad under installation, ntldr ville alltid hamna på IDE disken och kunde då inte starta efter installationen.

Hade inte XP med SP1 problem med SATA vid installation?

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

jag själv har haft detta problemet. Jag vet inte vad mitt moderkort har för chipset, ska faktiskt kolla upp det och se om det var det som gjorde så det inte funkade.

Men problemet är som sagt att Windows XP SP1 (vet inte om SP2 funkar bättre) men det funkar att installera på en SATA disk första gången men det fungerar inte att omformatera för det finns inget stöd för SATA native. Det funkar att du slipstreamar och gör en ny installations cd så du gör som så att du lägger in den slipstreamade versionen med sata stöd i den. Jag själv orkade inte hålla på med detta så vad jag gjorde var att jag gick in i BIOS och där såg jag att jag kunde ändra att den skulle läsa av min sata disk som en IDE. Sen när allting var installerat så installerade jag sata drivrutinerna, rebootade, gick in i bios och ändrade så att den skulle läsa av disken som en SATA igen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
jag själv har haft detta problemet. Jag vet inte vad mitt moderkort har för chipset, ska faktiskt kolla upp det och se om det var det som gjorde så det inte funkade.

Men problemet är som sagt att Windows XP SP1 (vet inte om SP2 funkar bättre) men det funkar att installera på en SATA disk första gången men det fungerar inte att omformatera för det finns inget stöd för SATA native. Det funkar att du slipstreamar och gör en ny installations cd så du gör som så att du lägger in den slipstreamade versionen med sata stöd i den. Jag själv orkade inte hålla på med detta så vad jag gjorde var att jag gick in i BIOS och där såg jag att jag kunde ändra att den skulle läsa av min sata disk som en IDE. Sen när allting var installerat så installerade jag sata drivrutinerna, rebootade, gick in i bios och ändrade så att den skulle läsa av disken som en SATA igen.

Ska man göra så när man ska bygga en ny dator som bara har en SATA disk?

Permalänk
Medlem

aa jag gjorde det. fast när jag installerade skiten så var det bara att mina sata portar var inställda på RAID. Jag låste då upp dem och då funkade allting galant.

Jag minns inte om det var en grundinställning på moderkortet att den skulle läsa av den som IDE som gjorde så det funkade men installationen funkade i varje fall direkt efter jag låste upp portarna.

Men när jag skulle formatera var jag tvungen att ställa in i BIOS att den skulle läsa av den som en IDE disk.

Det kan ha vart så att mina sata drivrutiner ställde in BIOS automatiskt på SATA avläsning isånafall. Vad vet jag.

Jag vet iaf folk som har upplevt exakt samma som jag. Det funkar gallant på installationen men formateringen drar åt helvete.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara smart att läsa manualen till moderkortet man får med. Har alltid fungerat för mig.. läst vad som står där i. Det står alltid hur man ska göra för att isntallera windows på Sata diskar.

Visa signatur

ASRock 939Dual-vsta | 3800+ @ 2700MHz | 2 X 512MB | Leadtek 7600gs 256mb | 2 X Maxtor SATA 250gb & 200gb | 300w Viking | Windows XP pro